Zoekend gevoel winterband

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Edit: je hebt 250 km gereden zie ik.
Ook banden moeten 'ingereden' worden.
Is je 330D getuned (specs)? Bij temp tegen t vriespunt gaat vol vermogen/koppel op t wegdek brengen sowieso n dingetje worden natuurlijk.
Maar bij weinig gas, lijkt n ander probleem. Probeer RPA (bandenspanningssysteem) s te resetten. Of kan dat niet bij LCI. Waarschijnlijk heb je TPMS?


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Matrovski
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:06

De 330d is motorisch nog origineel. TPMS zegt mij niks, maar het bandenspanningssysteem heb ik gereset. Wanneer ik traction control uitzet krijg ik het niet voor elkaar de banden te laten slippen in een rechte lijn (droog of nat) dus je zou zeggen dat die grip genoeg heeft. In andere topics lees ik over dezelfde problemen die zich oploste na 1000 km inrijden en 2,3 voor en 2,5 achter. Dat maar is proberen dan?
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

Juiste bandenspanning doet heel erg veel met het rijgedrag van de auto, misschien eens informeren bij de fabrikant wat zij opgeven als ideale spanning icm jouw maat en voertuig?

desalniettemin zou ik het toch vreemd vinden, zeker voor een A-merk, dat je zo weinig grip hebt bij de omstandigheden dat deze band juist goed zou moeten presteren.
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Is inderdaad vreemd. Zou niet aan de band moeten liggen. Heb zelf al vrij oude 850's, maar die rijden in 17" zelfs ook nog behoorlijk stabiel/strak. Qua grip bij gasgeven zal moeilijker vergelijken zijn, omdat ik t qua koppel niet haal.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Matrovski
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:06

Continental geeft op 2,2 voor, en achter staat er niks bij. Ik lees op andere topics en forums dat de dezelfde bandmaat (hoogte) voor en achter voor problemen zorgt. Zijn jullie daar bekend mee?

@ Dutch 79, Welke maat heb jij voor en achter? en met welke bandenspanning rijdt jij? aan veel vermogen ligt het bij mij niet. Er klopt iets niet, want het gebeurt ook bij minimale acceleratie (80 in zijn 6)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Rij voor en achter allebei 225/45 breed (17" dus), maar heb de Conti's alleen achter nu even omdat ze bijna aan vervanging toe zijn. Ik stap dan ook aan de achterzijde over naar Nokian. Niet met een bepaalde reden, maar gewoon om die 's uit te proberen. Maar ook toen ik nog rondom de Conti's had was ik daar tevreden over.
Bandenspanning heb ik onlangs op 2,8 rondom gezet geloof ik. BMW geeft zelf voor en achter verschillende waarden op, maar heb t voordeel daarvan nog niet echt ervaren/gehoord.
Ivm de hogere wang van de 17" heb ik ze wat harder om niet teveel flex in de wang te krijgen.
Verder ben ik oa wel verlaagd dus dat maakt voor de stabiliteit ook uit.


Ps: dat inrijden (ca 500km) zou misschien uit kunnen maken. Toch is t vreemd dat volgas vanaf 0 geen probleem is, maar vanaf 40km/u wel. :shock:
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 05 dec 2017, 22:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Matrovski
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:06

Ik ga ze vanavond op 2,3 en 2,5 zetten en hopen dat ze eind van de week goed zijn ingereden:P zo niet dan heb ik een probleem, want dit is geen rijden.

Ja het is heel gek om gelanceerd te worden en vervolgens als een vrachtwagen te moeten invoegen op de snelweg!

Kan uitlijnen nog meespelen in dit verhaal?
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

Ik heb ze rondom op 2,5 bar staan. uitlijnen kan zeker uitmaken, echter vind ik dat ook tegenstrijdig omdat je met je zomerset nergens last van had van dat zoekgedrag. meestal komt zoekend gedrag eerder voor naar gelang de band verder slijt, en juist niet aan het begin van de levensloop.

misschien hele stomme gedachte, maar heb je de rijrichting gecontroleerd op de band ?
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Uitlijnen lijkt me hier ook niet de boosdoener.
Velgen zijn ook anders nu, maar het is geen onbalans of trilling waar t hier om gaat (als ik t goed begrepen heb).
Rijrichting is wel n goede tip ja :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

nu zet je me aan t denken dutch.. welke afmetingen hebben je zomerwielen

Hoogte:
Breedte:
Et waarde:
Bandenmaat:

en idem voor je winterset.

wanneer de offset afwijkend is aan de set welke je voorheen onder je auto had in de zomer, dan kan het heel makkelijk voorkomen dat je auto opeens een "eigen leven" gaat lijden.

en je dus wel moet gaan uitlijnen omdat je nu de verkeerde uitlijning pas merkt, terwijl die wellicht altijd al aanwezig was, maar door een "idealere" spoorbreedte minder voelbaar/ waar te nemen was.
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Vraag was niet aan mij toch? Zowel zomer als winter staat bij mij ivm spacers bijna maximaal naar buiten. Maar zie niet helemaal waarom je auto daardoor van slag kan zijn :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

nee, was hardopdenkend voor TS.

je weggedrag wordt wel degelijk beinvloed door je spoorbreedte !
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Matrovski
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:06

Zomerset had wel gecupte voorbanden, geluid tot aan 50km/h, maar verder reed het prima. Ik heb nu inderdaad een andere velg ook. 18 inch ats velgen van Autostop, ET weet ik zo snel niet, maar had al gelezen dat meer van ons daar velgen hebben gehaald met goeie ervaringen. Onbalans lijkt er niet te zijn, ik voel namelijk geen trillingen etc. Maar ik moet wel zeggen dat je niet meer met 1 vinger aan stuur achterover leunt met 170 km/h. Hij stuurt veel lichter en voelt onveilig aan.

Ik zal de rijrichting controleren, maar dit lijkt me in orde als ik kijk naar de recensies van Autostop.
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

hoe "staan" de velgen t.o.v. de andere set. daarmee bedoel ik staan ze meer naar buiten of naar binnen, of gelijk ?

dit gaat voor mijn gevoel toch meer naar uitlijnen toe :mrgreen:
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

BJD schreef:nee, was hardopdenkend voor TS.

je weggedrag wordt wel degelijk beinvloed door je spoorbreedte !
Door een cm meer of minder tov origineel ga je niet opeens zwabberen en grip verliezen vanaf n bepaalde snelheid. Die relatie zie ik niet.
hoe "staan" de velgen t.o.v. de andere set. daarmee bedoel ik staan ze meer naar buiten of naar binnen, of gelijk ?

dit gaat voor mijn gevoel toch meer naar uitlijnen toe :mrgreen:
Dat zou dus inhouden dat je weer zou moeten uitlijnen als je overstapt op de zomerset... Daar geloof ik niet zo in. Zo extreem kan dat effect toch niet zijn? Maar je moet iets, dus is t proberen waard.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Velgen/Banden”