Band verkeerd monteren + gevolgen

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Topless
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 22:40
Type Auto: BMW E93 330 cabrio

Een half jaar geleden heb ik online een nieuw 19 inch VMR breedset en GoodYear banden in Zwitserland gekocht.
Toen ik alles binnen had heb ik een garage gezocht die ze wilde monteren, een garage die goed bekend staat heeft de opdracht voor 200,- euro aangenomen.

De velg werd ondersteboven op de machine gelegd, maar de bandenmachine liep vast. De monteur heeft toen met een bandenijzer de band om de velg gewrikt.
Bij de tweede band liep de machine ook vast, en de band scheurde zelfs! De garage heeft voor mij een nieuwe band besteld en kwam er hierna achter dat de velg met de voorkant naar boven op de machine moest.

Voor de duidelijkheid de monteur is eigenaar van het bedrijf en heeft meer dan 30 jaar ervaring!

In december 2016 kwam er steeds meer een trilling van één achterband en toen ik de band beter bekeek zag ik deze bobbels.

Afbeelding
Afbeelding
Dit komt volgens mij door het hard wrikken en het daarbij knakken van het materiaal wat na maanden rijden is gebroken door metaalmoeheid.

Inmiddels ligt de band al ruim twee maanden onaangeraakt bij de garage, en ik word aan het lijntje gehouden. Hij zegt een nieuwe band te hebben besteld maar dat hij nog steeds niet binnen is.

Dit bedrijf vertoont nu kinderachtig gedrag en pakt mij terug om de tijd te rekken, hij hoopt dat ik mijn geduld verlies en de band ergens anders zal laten monteren. Hij is lid van de BOVAG gebeld, die hebben mij gezegd dat ik bij de VACO (Bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche) moet zijn om een klacht in te dienen.
Als ik dat doe dan heb ik 100% ruzie met de bandenzaak en hoef ik niet meer te verwachten dat de band op een veilige manier gemonteerd wordt. Hij zal mij hoe dan ook terug pakken, is het niet met een beschadiging op de velg dan is het met iets anders.

Wat zouden jullie doen?


Gebruikersavatar
laserQ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 857
Lid geworden op: 12 okt 2012, 17:56
Type Auto: F32 430i 2018
Locatie: Utrecht

tja, je wilt natuurlijk gewoon een goede band hebben, maar welke drukmiddelen heb je?

persoonlijk zou ik al niet meer willen dat dit bedrijf überhaupt nog een band bij mij monteert...
en als ze voor de prijs van een nieuwe band een klant willen kwijtraken, dan houd het voor mij ook al snel op, dan breng ik mijn geld en klandizie wel ergens anders heen.
BMW historie: e90 318d 2008, f20 118d 2015
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
Gebruikersavatar
Topless
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 22:40
Type Auto: BMW E93 330 cabrio

laserQ schreef:persoonlijk zou ik al niet meer willen dat dit bedrijf überhaupt nog een band bij mij monteert...

Dat is mijn dilemma. Ik vertrouw hem niet meer, maar ik vind wel dat hij de kosten (235 euro) moet betalen.
Ik heb hem nu twee maanden de tijd gegeven om het op te lossen, maar dit is blijkbaar niet op een volwassen/professionele manier mogelijk.
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Alsie weigert lekker publiceren
Gebruikersavatar
VossieBMW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 mar 2016, 22:05
Type Auto: BMW M3 F80 2016

Met publiceren moet je heel erg oppassen, de beste man (hoewel beste :duh: ) heeft buiten plichten ook nog rechten.
Jurridisch moet je hem schriftelijk en aangetekend sommeren om de band binnen een redelijke termijn in orde te maken cq te vervangen.
Je hebt betaald voor de uitvoering van montage, als hij schermt met dat hij de goederen niet geleverd heeft had hij het werk niet moeten aanvaarden tegen betaling.
Succes.
BMW M3 F80 07- 2016 facelift
I Own The City Where Dreams Come True.
Gebruikersavatar
R325d
Just getting started
Just getting started
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 dec 2016, 20:44

Velg ophalen en verlies incasseren. Als het na 2 mnd niet lukt, dan lukt het nooit. Bovendien zou ik m niet meer vertrouwen.
Ik bewonder overigens je geduld. Ik had geen 2 mnd gewacht.
Gebruikersavatar
PIR3lly
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 550
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:06
Type Auto: F82 M4 Competition
Locatie: In de lucht...

Als mijn banden er na montage zo uit hadden gezien, zou ik echt nooit meer naar die zaak terug gaan.
200 euro om 4 bandjes te monteren en dan nog zulk prutswerk leveren?
Ik ben meestal niet meer dan 2 tientjes per band kwijt... En dan is het goed gedaan met professioneel materiaal.
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 13 mar 2017, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

2 tientjes denk ik, anders kom je Op 800 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kenny
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4327
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:41
Type Auto: Ferrari FF
Locatie: Brabant

:Dubbel: :Dubbel:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

200,- om banden te monteren en balanceren?! Mis ik iets?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Wat ik zou doen?
Nieuwe band bestellen en hem laten monteren bij een bedrijf dat het wel kan. Klaar:)
200 euro voor werk dat een stagaire nog kan doen is natuurlijk veel te veel....
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Gebruikersavatar
PIR3lly
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 550
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:06
Type Auto: F82 M4 Competition
Locatie: In de lucht...

NickB schreef:2 tientjes denk ik, anders kom je Op 800 :mrgreen:
:Dubbel:

Aangepast :mrgreen:
Gebruikersavatar
Topless
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 22:40
Type Auto: BMW E93 330 cabrio

BartB schreef:Wat ik zou doen?
Nieuwe band bestellen en hem laten monteren bij een bedrijf dat het wel kan. Klaar:)
200 euro voor werk dat een stagaire nog kan doen is natuurlijk veel te veel....
Het was 200 euro voor 4 banden, en daarbij zaten van de ventielloze ventielen.
Hij staat écht hier bekend als iemand die precies werkt, en de beste machines heeft. Daarom vond ik het niet erg om wat meer te betalen.

Jammer was dat de ventielen 11 mm waren, en de gaten in de velgen (zoals 9 van 10 Europese velgen) 13 mm waren.
Was ook een foutje... waar ik in Zuid-Frankrijk achter kwam toen de band bleef leeglopen.


Om het verhaal compleet te maken had meneer eerst een 235 voorband op mijn 9.5J achtervelg gezet.

Hij had duidelijk zijn dag niet!
Gebruikersavatar
Topless
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 22:40
Type Auto: BMW E93 330 cabrio

R325d schreef:Velg ophalen en verlies incasseren. Als het na 2 mnd niet lukt, dan lukt het nooit. Bovendien zou ik m niet meer vertrouwen.
Ik bewonder overigens je geduld. Ik had geen 2 mnd gewacht.
Hier is de bandenzaak dus op uit, net zo lang wachten tot dat ik hem kom ophalen.
Dat zal ik deze week ook gaan doen, maar het zal daarna wel een staartje krijgen.
Gebruikersavatar
PIR3lly
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 550
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:06
Type Auto: F82 M4 Competition
Locatie: In de lucht...

Ventielloze ventielen?
Zoals gezegd, ik betaal 80 euro voor vier banden, incl ballanceren en "niet-ventielloze" ventielen... Maar goed, als je dan 200 euro betaald, dan verwacht je ook perfect werk. Als ik hem al aan de slag zou zien gaan met een banden ijzer op mn nieuwe velgen en banden om die band er omheen te wrikken, dan had ik al "stop maar" gezegd...

Hoop dat je er uiteindelijk uit gaat komen...
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Velgen/Banden”