Hi allemaal,
Ik kwam er van het weekend achter dat mijn (pas aangeschafte) BMW voorzien is van slotbouten.
Dat is op zich prima, ware het niet dat de moer nergens te bekennen is.
Weet iemand welke "moer" ik nodig heb, en of het origineel BMW is?
Slotbouten / moer
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ziet eruit alsof het OEM BMW kan zijn ja. ff naar de dealer dus?
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Idd, die hebben een 'loper'
Slotbout lijkt mij gezien het profiel ook origineel
Slotbout lijkt mij gezien het profiel ook origineel
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Kun je het beste vragen of ze de sloten even losdraaien. Kan je gelijk een nieuwe set kopen van mcguard. Zwart
Kost wat, heb je wat.
Wat een slechte kwaliteit zijn de slobouten die BMW gebruikt.
Kost wat, heb je wat.
Wat een slechte kwaliteit zijn de slobouten die BMW gebruikt.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Heb inderdaad meerdere verhalen gehoord van mensen die nieuw opzetstukje moesten bestellen.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Dan zijn waarschijnlijk bij die personen stelselmatig de bouten te vast aangedraaid geweest en zeer waarschijnlijk zijn slagmoersleutels gebruikt om ze vast en los te maken.
Ik heb jaren gebruik gemaakt van dit type slotbouten en nog nooit problemen ondervonden met slijtage van de 'sleutel'. Altijd met de hand losgemaakt en vastgezet, met gebruik van een momentsleutel en juiste aanhaalmoment.
Ook met de slotbouten van Mcgard is het mogelijk dat het sleuteldeel na verloop van tijd afbreekt als je de bouten met slagmoersleutels vast- en losmaakt.
Ik heb jaren gebruik gemaakt van dit type slotbouten en nog nooit problemen ondervonden met slijtage van de 'sleutel'. Altijd met de hand losgemaakt en vastgezet, met gebruik van een momentsleutel en juiste aanhaalmoment.
Ook met de slotbouten van Mcgard is het mogelijk dat het sleuteldeel na verloop van tijd afbreekt als je de bouten met slagmoersleutels vast- en losmaakt.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Die doe ik ook met de hand, maar mijn angst is wel dat de bandenboer dat wel met de slagmoersleutel doet (als ze heel vast zitten, krijg je het overigens niet eens met de hand voor elkaar).
Bij bandenwissels kun je natuurlijk even standaard bouten plaatsen, maar eigenlijk zou je ervan uit moeten kunnen gaan dat bandenboeren dit gewoon op n fatsoenlijke manier doen. Het is ook weer zo wat als je moet gaan vertellen hoe zij t moeten doen...
Maar tijd is geld, dus daar kiezen ze ook wel s voor de makkelijke weg.
Bij bandenwissels kun je natuurlijk even standaard bouten plaatsen, maar eigenlijk zou je ervan uit moeten kunnen gaan dat bandenboeren dit gewoon op n fatsoenlijke manier doen. Het is ook weer zo wat als je moet gaan vertellen hoe zij t moeten doen...
Maar tijd is geld, dus daar kiezen ze ook wel s voor de makkelijke weg.
- Mylife
- VIP Driver
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
- Type Auto: 528i M-Sport
Volgens mij is er niets mis met het gebruik van een slagmoersleutel (luchtsleutel). Natrekken met de momentsleutel lijkt me standaard.
528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Als je de slagmoersleutel met beleid gebruikt op je slotbouten is daar inderdaad niets mis mee. Maar als je ze lomp vastzet en net zo lomp ook los probeert te maken, zonder eerst handmatig je slotbout los te maken, krijg je ze wel kapot.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Het ging specifiek over slotbouten. Bv de Mcguard heeft een wat minder robuust patroon als sleuteldop, dus dat kun je met een slagmoersleutel sneller slopen. En ook de originele slotbouten kennen dit probleem. Dat is dus wel oppassen.
Puur het gebruik van een slagmoersleutel is niet slecht, als je maar niet te vast zet en nadraait met momentsleutel inderdaad.
edit; zie netr dat h3b vlak voor me ook een soortgelijk verhaal heeft gepost
Puur het gebruik van een slagmoersleutel is niet slecht, als je maar niet te vast zet en nadraait met momentsleutel inderdaad.
edit; zie netr dat h3b vlak voor me ook een soortgelijk verhaal heeft gepost
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
Wielbouten/moeren mag je met een slagmoersleutel lossen. Maar nooit vast zetten. Als de bout/moer een klein stukje er in gedraaid zit, kan je met de slagmoersleutel deze een "tik" geven zodat ze volledig in het schroefdraad draaien. Zolang je met de momentsleutel de bout/moer maar daadwerkelijk vast zet.
En een wielbout/moer mag nooit zo vast zitten dat je ze niet met de hand los krijgt, dan is deze veel te vast gezet. Mijn bouten krijg je met de hand zo los (wel goed gereedschap gebruiken natuurlijk).
En een wielbout/moer mag nooit zo vast zitten dat je ze niet met de hand los krijgt, dan is deze veel te vast gezet. Mijn bouten krijg je met de hand zo los (wel goed gereedschap gebruiken natuurlijk).
BMW E92 330xD
- Spotlight
- Just getting started
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 01 aug 2016, 09:42
- Type Auto: E90 320i
- Locatie: Midden / Noord Brabant
Als het een OEM slotbout is heeft de dealer een pas set met verschillende sleutels. Kunnen ze net zo lang passen tot ze de juiste vinden.
Ik ben de mijne vorig jaar verloren. Ik heb er van geleerd dat als je je velgen wisselt je niet met de sleutel nog op de laatste bout moet weg rijden
De dealer in Den Bosch had 2 setjes met pas sleutels. Maar helaas was 1 set net niet compleet. De mijne zat er uiteraard niet tussen. De dealer in Waalwijk had een grabbeldoos met sleutels en toevallig de juiste sleutel er nieuw in een zakje tussen zitten. Ik geloof dat ik een tientje mocht achterlaten voor een nieuwe sleutel. Dat was wel te overzien
Ik ben de mijne vorig jaar verloren. Ik heb er van geleerd dat als je je velgen wisselt je niet met de sleutel nog op de laatste bout moet weg rijden
De dealer in Den Bosch had 2 setjes met pas sleutels. Maar helaas was 1 set net niet compleet. De mijne zat er uiteraard niet tussen. De dealer in Waalwijk had een grabbeldoos met sleutels en toevallig de juiste sleutel er nieuw in een zakje tussen zitten. Ik geloof dat ik een tientje mocht achterlaten voor een nieuwe sleutel. Dat was wel te overzien