Sinds wanneer staat ‘neiging’ gelijk aan ‘=‘ ? Ik heb dat nergens gezegd.
non-staggered banden op staggered velgen
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Ik snap je issue Vester, maar dezelfde banden rondom gaat het onderstuur niet oplossen. De BMW is over t algemeen zó onderstuurd dat hij ook dan nog over zn neus weg wil schuiven. Wil je dit oplossen, zou ik aan de voorzijde spacers monteren, M3 draagarmen en evt achter een dikkere stabi nemen.
Ik heb me er persoonlijk nooit écht aan gestoord. Je wilt eigenlijk juist een onderstuurde setup omdat je niet direct de kont opzij wil als je gaat pushen.
Bij mijn 130i en 335i was het overigens voldoende om op de rotonde een flinke por gas te geven om het onderstuur op te heffen en/of een kleine sliphoek op te wekken. (sturen met de kont). Hier heb je dan eigenlijk wel een sperdifferentieel voor nodig.
Als je je auto zo afstelt dat hij de kont snel om zal gooien op een droge rotonde, betekent dat hij op een langere bocht in de regen (zoals een klaverblad) ook de kont als eerste zal uitbreken. Dit voel je zo goed niet aankomen en is niet wat ik echt zou willen, ondanks dat ik veel ervaring heb met onder/overstuur/driften. Een auto als een BMW hoort onderstuur te hebben welke je dan evt corrigeert door iets gas geven of juist wat gas los te laten.
Ik heb me er persoonlijk nooit écht aan gestoord. Je wilt eigenlijk juist een onderstuurde setup omdat je niet direct de kont opzij wil als je gaat pushen.
Bij mijn 130i en 335i was het overigens voldoende om op de rotonde een flinke por gas te geven om het onderstuur op te heffen en/of een kleine sliphoek op te wekken. (sturen met de kont). Hier heb je dan eigenlijk wel een sperdifferentieel voor nodig.
Als je je auto zo afstelt dat hij de kont snel om zal gooien op een droge rotonde, betekent dat hij op een langere bocht in de regen (zoals een klaverblad) ook de kont als eerste zal uitbreken. Dit voel je zo goed niet aankomen en is niet wat ik echt zou willen, ondanks dat ik veel ervaring heb met onder/overstuur/driften. Een auto als een BMW hoort onderstuur te hebben welke je dan evt corrigeert door iets gas geven of juist wat gas los te laten.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- Vester86
- VIP Driver
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
- Type Auto: e91 330i
heren, dank allen voor uw inzichten.
@BartB
@thys: die M3 draagarmen staan ook nog ergens op een wensenlijst, evenals een beter onderstel. afstellen op overstuur is iets wat ik ook zeker niet zou willen.
@BartB
deze zinnen snap ik niet? wie of wat heb je stuk getrokken en wat zou 12mm daarin veranderen?Officieel heeft een E9X als minimum een 12mm spacer nodig ivm de naaf op de schijf.
Ik heb een keer een 10mm stuk getrokken daar op.
@thys: die M3 draagarmen staan ook nog ergens op een wensenlijst, evenals een beter onderstel. afstellen op overstuur is iets wat ik ook zeker niet zou willen.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Je spacer moet bij voorkeur 'hub-centric' (centrering/centreerrring op de wielnaaf) zijn. Dat zijn ze vanaf 12mm meestal.
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
10mm kan ze ook hebben, alleen wordt het ook daar niet altijd beter van;
Spoiler
- BartB
- Facebook moderator
- Berichten: 6582
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
- Type Auto: E87 130i LCI
Zoals Rudy hierboven laat zien en Dutch omschrijft:)Vester86 schreef: ↑30 jul 2019, 10:51 heren, dank allen voor uw inzichten.
@BartBdeze zinnen snap ik niet? wie of wat heb je stuk getrokken en wat zou 12mm daarin veranderen?Officieel heeft een E9X als minimum een 12mm spacer nodig ivm de naaf op de schijf.
Ik heb een keer een 10mm stuk getrokken daar op.
Je trekt de centreerrring van de spacer stuk doordat er 2 mm ruimte tussen de remschijf en de spacer blijft zitten
. Der schönste Buchstabe der Welt.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Ik weet dat de naaflengte verschilt bij de diverse BMW modellen.
Ik dacht ze laatst gevonden te hebben bij carfantasy.
6mm met centreerring. 72.6 5x120
Voor een e8x.
Kwam op mijn f31 6mm te kort. Oftewel het verhaal hierboven beschreven door darude.
6mm trek je wel aan, verwacht Ik, maar dan draai je de spacer wel kapot.
Ik dacht ze laatst gevonden te hebben bij carfantasy.
6mm met centreerring. 72.6 5x120
Voor een e8x.
Kwam op mijn f31 6mm te kort. Oftewel het verhaal hierboven beschreven door darude.
6mm trek je wel aan, verwacht Ik, maar dan draai je de spacer wel kapot.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
@thys, bij carfantasy wisten ze ook niet of deze spacer zou passen. Ik natuurlijk ook niet. Maar zonder problemen besteld en weer retour gebracht.
In dit geval was het overduidelijk dat dit wel risico's met zich mee zou brengen.
In dit geval was het overduidelijk dat dit wel risico's met zich mee zou brengen.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
-
- VIP Driver
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
- Type Auto: 335i
Hoi Vester,
Zoals Thys al schreef maken m3 draagarmen een behoorlijk verschil. Mocht je wat anders willen proberen kun je de centreer pen uit je stoedlager draaien, de moeren iets lossen, en dan de voorwielen van de grond om vervolgens de veerpoten naar binnen de duwen. Uiteraard de 3 moeren weer vast draaien voor je de auto weer laat zakken.
Qua slijtage zou er niet gek veel moeten veranderen als je auto goed is uitgelijnd.
Zoals Thys al schreef maken m3 draagarmen een behoorlijk verschil. Mocht je wat anders willen proberen kun je de centreer pen uit je stoedlager draaien, de moeren iets lossen, en dan de voorwielen van de grond om vervolgens de veerpoten naar binnen de duwen. Uiteraard de 3 moeren weer vast draaien voor je de auto weer laat zakken.
Qua slijtage zou er niet gek veel moeten veranderen als je auto goed is uitgelijnd.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Even een oud topic ophalen!
Mijn oude 193M’s liggen momenteel bij de hersteller. Deze zijn origineel en in de zilveren kleur, maar hadden hun beste tijd toch echt gehad. Daarom voor de zomer een veel nettere set 193M’s opgepikt en de oude worden nu in de originele Ferric Grey gespoten en deze zullen gaan dienen als winterset. Uiteraard zijn zowel de nieuwe als de oude een breedset, de nieuwe staan op Michelin PS3 banden (225 voor en 255 achter) en deze bevallen na één dag al een stuk beter t.o.v. de GoodYear Eagles die ik op de oude had. Dus nu ben ik aan het kijken naar Michelin PA winterbanden (4 of 5).
Bla bla bla, mijn vraag is dus: voor winterbanden, zouden jullie licht getrokken 225 achter aanraden of de (toch best wat duurdere) 255? Verschillende discussies zeggen dat winterbanden beter zouden presteren met dunne(re) banden?
Mijn oude 193M’s liggen momenteel bij de hersteller. Deze zijn origineel en in de zilveren kleur, maar hadden hun beste tijd toch echt gehad. Daarom voor de zomer een veel nettere set 193M’s opgepikt en de oude worden nu in de originele Ferric Grey gespoten en deze zullen gaan dienen als winterset. Uiteraard zijn zowel de nieuwe als de oude een breedset, de nieuwe staan op Michelin PS3 banden (225 voor en 255 achter) en deze bevallen na één dag al een stuk beter t.o.v. de GoodYear Eagles die ik op de oude had. Dus nu ben ik aan het kijken naar Michelin PA winterbanden (4 of 5).
Bla bla bla, mijn vraag is dus: voor winterbanden, zouden jullie licht getrokken 225 achter aanraden of de (toch best wat duurdere) 255? Verschillende discussies zeggen dat winterbanden beter zouden presteren met dunne(re) banden?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
225 ipv 255 is niet bepaald 'licht' getrokken. Niet elk merk/type band valt hetzelfde, maar zover als 225 zou ik niet gaan.
Ik had 235 ipv 255 geprobeerd bij de Pirelli Sottozero's op de achteras, maar dat is wel zo'n beetje de max van hoe smal je zou willen gaan. Die zijn nu op, dus zit ook al naar Vredestein op Michelin te kijken voor komende winter
Ik had 235 ipv 255 geprobeerd bij de Pirelli Sottozero's op de achteras, maar dat is wel zo'n beetje de max van hoe smal je zou willen gaan. Die zijn nu op, dus zit ook al naar Vredestein op Michelin te kijken voor komende winter