Band rechtsachter binnenkant slijt sneller dan links

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Hi forumgebruiker,

Ik heb vandaag mn zomervelgen schoongemaakt. Toen ik de velg schoon ging maken die rechtsachter zit zat er een scheur in de band (canvas kwam erdoorheen) en is scheef afgesleten. De buitenkant zit nog ca 4 mm profiel op. Ik heb met de banden ca 50000 km gereden(bridgestone). De band linksachter zit is er gelijk opgegaan en heeft nog ca 4mm profiel. En deze is bijna niet scheef afgesleten. Misschien de binnenkant iets meer maar niet veel.

Auto is uitgelijnd circa 20000 km geleden toen er nieuwe voorbanden opkwamen. Toen werd gezegd door de garage dat de levensduur Door het uitlijnen de banden zou verlengen omdat ze al wat scheef waren afgesleten. Maar 20000 km verder lijkt dit niet te hebben geholpen.

Ik vraag me af of dit normaal is en zo niet, wat kan ik doen om dit te verhelpen. Het is best gevaarlijk lijkt mij

Nb: er zit ook een trilling in het stuur als ik rem met 110 a 120 km per uur. Kan dat door de banden achter komen??

Dank voor alle hulp :Hosanna:


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

50K met achterbanden? Ik doe er 15-20K mee :mrgreen:
Anyway, als je canvas ziet, niet mee doorrijden iig!
Als de uitlijning goed is uitvoerd, zou het ook slijtage aan ophangingsdelen kunnen zijn. Dat zou ik laten nakijken. Maar alleen bij 1 wiel is wel vreemd op zich.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ik heb nog steeds de originele nieuw geleverde banden eronder, km-stand is nu 63000km 006

Als je banden als scheef gesleten zijn en je gaat dan halverwege uitlijnen is het kwaad al geschied. Als je daarnaast ook nog met te lage bandenspanning gaat rijden kan het zomaar hard gaan.
Over de bandenspanning is een aanname, ik weet niet hoe vaak je dat checkt.

Ik had hetzelfde bij de touring, bij de GWPC heb ik daarom toch maar na ca 30k km de uitlijning laten controleren.

edit: ca 50k km onder de GWPC, er zitten nog een paar zielige winters tussen waar ik op andere banden heb gereden.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Minder rotondes driften :mrgreen:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Haha precies was ik ook dacht....

Uitlijning en bandenspanning zijn zeker aan te raden om te controleren.... Maar zelf ik toevallig ook precies rechtsachter van mijn winterset kunnen weggooien na een wintersport waar iets minder sneeuw op de wegen lag dan gehoopt. Wat mij uiteraard niet tegen heeft gehouden...

Daarnaast als je geen sper-diff hebt (zoals ik) gaat op lage snelheid alleen maar 1 wiel slippen (one tyre fire). Dus driften of poging tot burn-outs kan ook de reden zijn.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Velgen/Banden”