TPMS

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
MarkE92
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1201
Lid geworden op: 23 nov 2008, 19:44
Type Auto: Porsche GT3 MK1

Op het E90forum hebben ze het altijd over de TPMS (tyre pressyre management sensors), worden volgens mij alleen in de states gebruikt. In Europa werkt het bandenspanningssysteem toch gewoon over het ABS systeem ?.

Gr,

Mark


There's no substitute for cubic inches....
Gebruikersavatar
vuggie
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 477
Lid geworden op: 11 jul 2008, 18:46

Bij mn bandenboer moeten ze wel het een en ander instellen in idrive als ze winterbanden/zomerbanden wisselen. Zit in zo'n menu waar je volgens mij idd de banden ziet en of het allemaal in orde is.

Of het via abs of andere sensoren werkt weet ik niet.
MarkE92
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1201
Lid geworden op: 23 nov 2008, 19:44
Type Auto: Porsche GT3 MK1

Na elke bandenwissel of luchttoevoer moet je altijd je systeem even resetten zodat hij de nieuwe waarde als standaard aanhoud, elke wijziging in bandenspanning heeft hij dan door.
There's no substitute for cubic inches....
Menno B

Ik vraag me af of ze dat bij Profile gedaan hebben na de winter/zomerbanden wissel...

Vroeg me al af hoe dat systeem werkt..
mslik
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 663
Lid geworden op: 08 jul 2008, 10:45
Type Auto: E90 325i Dynamic Executive
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Menno,

Ik weet ook niet hoe het werkt maar bij mijn laatste bandenwissel ging het systeem meteen bleren dat er iets mis was met mijn banden. Er stond letterlijk bij dat als de bande verwisseld waren ik op een knop moest drukken zodat het systeem de nieuwe waarden zou aanvaarden.

Ik check ook regelmatig mijn bandenspanning (ik heb een metertje die ik normaal voor mijn motor gebruik) en heb eigenlijk nooit een afwijking.

Michiel
Seat Leon 2.0 TFSI FR DSG. MODS: Apex verlagingsveren, Carbonio CAI, FOX catback full uitlaat, 3" downpipe, Forge BOV, Forge koelslangen set, Pioneer AVIC-F10BT, Full leder, JD chiptuning, National Remblokken, Frommel Remschijven.
Gebruikersavatar
Rodney
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4730
Lid geworden op: 07 jul 2008, 11:41
Type Auto: F10 523i High Exe M-Sport, R56 Mini Cooper One LCI Final edition
Contacteer:

Geloof dat een bandenspanning`s systeem optie is? :roll:
Turbolag, de tijd dat je tegenstander denkt dat ie nog kan winnen


1999 BMW E46 323i - Sold
2013 MINI Cooper Chilli Final Edition - Sold
2004 BMW E46 FL 320Ci M-Sport
Dan320si
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 sep 2008, 20:20

Een bandespanningssysteem is (geloof ik) verplicht in geval van gebruik van Run on Flat banden. Heb me door de dealer laten vertellen dat het via de ABS sensoren toerental verschillen op dezelfde as kan detecteren. Als er een band te zacht is, dan is de straal naar het wegdek kleiner en zal ie een hoger toerental draaien dan een wiel dat wel op spanning staat. Let wel het gaat om verschillen tussen de wielen. Als ze allebei gelijk plat gaan, GEEN melding.
Zelf heb ik m'n voorbanden van 2.2 naar 2.6 gezet, geen melding.

Grt Danny
Het leven is tekort om jezelf niet meteen het beste te gunnen..
Gebruikersavatar
vuggie
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 477
Lid geworden op: 11 jul 2008, 18:46

Dan320si schreef:Een bandespanningssysteem is (geloof ik) verplicht in geval van gebruik van Run on Flat banden. Heb me door de dealer laten vertellen dat het via de ABS sensoren toerental verschillen op dezelfde as kan detecteren. Als er een band te zacht is, dan is de straal naar het wegdek kleiner en zal ie een hoger toerental draaien dan een wiel dat wel op spanning staat. Let wel het gaat om verschillen tussen de wielen. Als ze allebei gelijk plat gaan, GEEN melding.
Zelf heb ik m'n voorbanden van 2.2 naar 2.6 gezet, geen melding.

Grt Danny
+1 vandaag toevallig hetzelfde verhaal gehoord van mn bandenboer bij wissel naar zomerbanden.
mahansz

Dan320si schreef:Als ze allebei gelijk plat gaan, GEEN melding.
Grt Danny
kleine aanvulling hierop: als ze allebei plat gaan en allebei in dezelfde tijd/hoeveelheid leeglopen, GEEN melding (althans, in theorie dan :D )
Menno B

Onder de 'informatie -> statuscontrole' van de iDrive staat ook een controleindicator voor de bandenspanning. Als het echter een los te bestellen systeem is: die heb ik niet! :?

Menno
Dan320si
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 sep 2008, 20:20

mahansz schreef:
Dan320si schreef:Als ze allebei gelijk plat gaan, GEEN melding.
Grt Danny
kleine aanvulling hierop: als ze allebei plat gaan en allebei in dezelfde tijd/hoeveelheid leeglopen, GEEN melding (althans, in theorie dan :D )
Da's uiteraard juist. Die extra druk die ik erin geblazen heb, geeft trouwens bijna geen merkbare diameter toename. Je moet vooral denken in flinke druk afname voordat er merkbare verschillen zullen zijn in diameter. Het systeem is ook niet snel, binnen de seconden bedoel ik dan, want anders zou je geen bochten meer kunnen nemen. Een echt lekke band (niet langzaam leeglopend), ben benieuwd wat ie daarmee doet, als je net in een bocht zit, en toerental verschil hebt op dezelfde as. Maar ik ga het maar niet uitproberen.
Het leven is tekort om jezelf niet meteen het beste te gunnen..
BartM3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2371
Lid geworden op: 23 nov 2008, 16:05
Type Auto: E93 M3 - Rubinschwarz
Locatie: Noord-Brabant

Ik vermoed dat het systeem ook rekening houdt met de stuuruitslag (dan weet 'ie namelijk gewoon dat 'ie in een bocht zit en kan 'ie dr in de berekening al rekening mee houden)?
Een M3 rijden door de hele dag papieren tijgers te temmen... Kan het nog beter?
Dan320si
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 sep 2008, 20:20

Dat zou wel heel slim zijn. Had ik niet aan gedacht. :idea:
Het leven is tekort om jezelf niet meteen het beste te gunnen..
Jellema
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2009, 23:47

Ik las dit stukje omdat ik zelf ook benieuwd was naar het systeem. Ik wil namelijk een setje tweedehands(originele BMW 17") velgen met winterbanden kopen en vroeg me af of ik op moest letten met het systeem. Op BMW.nl staat uiteindelijk een duidelijke toelichting:

Bandenspanningswaarschuwingssysteem (RPA)
Het bandenspanningswaarschuwingssysteem (RPA) waarschuwt u bijtijds over overmatig drukverlies in een band. Dit vergroot de veiligheid en voorkomt verdere schade aan de band.

Het elektronische systeem waarschuwt bij bandenpech met een waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel. In sommige modellen gaat dit tevens gepaard met een geluidssignaal. Bij drukverlies wordt de diameter en daarmee de afrolomtrek van een band kleiner. De bandenspanningswaarschuwing meet de wieltoerentallen via de wielsensoren van het ABS en vergelijkt individuele wielen met elkaar en met de gemiddelde snelheid.
Wanneer een wiel zich anders verhoudt dan de drie andere constateert RPA verlies van bandenspanning. Gelijkmatige drukverliezen in twee, drie of alle vier de banden (natuurlijke diffusie) worden niet herkend. Dat wil zeggen dat de bestuurder nog steeds de bandenspanning regelmatig moet controleren. Voor een correcte werking moet het bandenspanningswaarschuwingssysteem na werkzaamheden aan de banden worden geïnitialiseerd.

http://www.bmw.nl/nl/nl/insights/techno ... _indicator

Bij ons heet het dus RPA en zo ver ik weet zit er dus geen sensor in de band/velg zoals bij TPMS.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Even heel simpel:
Het TMPS zoals dit op het amerikaanse E90Post forum genoemd wordt is een andere dan we die hier in Europa hebben.

Daar zit ook nog een 'kastje' achter het ventiel (zoals ook bij bijv. de E60/61). Deze meet het drukverschil in de band.

We hebben hier in Europa een Bandenspanningswaarschuwingssysteem die waarschuwt bij veranderende wielomtrek (via de ABS-/ESP sensoren).
Dit systeem bepaald de wielomtrek alleen wanneer er rechtuit gereden wordt en reageert ook niet bij tractieverlies of gripverlies, waarbij de wielomtrek door de omstandigheden tijdelijk even anders worden: wiel draait namelijk sneller door t.o.v. de aangegeven snelheid en daarmee zou de wielomtrek kleiner/groter zijn dan wanneer rechtuit gemeten wordt (probeer dat maar eens in te beelden... :wink: )

Bij RFT banden is een bandenspanningswaarschuwingssysteem verplicht, maar dat is hier in NL dus al geregeld via bovengenoemde wijze (wielomtrek).
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Velgen/Banden”