Breyton Race GTS ET/J waarde, en bandenmaat??

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twan330dAM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:35
Type Auto: BMW 330d Aut. H.Exec. full M
Locatie: Helmond

Beste mede BMW-ers,

Ik ben van plan om mijn huidige 19" M3-look replica's te gaan vervangen omdat deze (zoals eigenlijk ook wel verwacht) er na 2 jaar niet meer uitzien omdat er vochtwerking/corrosie is ontstaan achter de blanke lak...
Om niet weer met dezelfde ellende geconfronteerd te worden, heb ik besloten om iig geen replica/imitatie wielen meer te kopen. De originele wielen van BMW vindt ik persoonlijk iets te smal, dus ik wil weer een breedset.
Heb dit forum al door gezocht maak kan zo snel niet de info vinden die ik eigenlijk zoek.

Nu spreken mij de Breyton Race GTS heel erg aan (19" of zelfs 20"), en heb dit weekend bij de Nurburgring een hele dikke E90 zien staan met deze wielen eronder en was gelijk verkocht..

Echter heb ik nog wel wat technische vraagjes waar iemand op dit forum wellicht antwoord op heeft / ervaring mee heeft.

Type auto: E90 2007 330dA

Zat aan 19", en dan 8,5j voor en 9,5 achter of 20" en dan 8,5j voor en 10j achter te denken.

1: Welke ET-waarde kan er maximaal onder de auto zonder dat de wielen aanlopen in de wielkasten? Ze zijn leverbaar in diverse ET waarden, van 20 t/m 35. (originele ET van mijn e90 is 34 geloof ik).

2: Wat zou het beste passen 10,0j of 9,5j zonder dat het aan loopt?

2: welke bandenmaat zou er het beste op passen zodat de velg niet al te veel buiten de band uitsteekt om schade te voorkomen?

Wellicht dat er iemand al met dit soort wielen rond rijdt en dus ook echt weet wat er allemaal kan/past.

Alvast bedankt!!

Grtz
Twan


BMW 330d Aut. H.Exec. full M
Si vis pacem parabellum!
reymen
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 2761
Lid geworden op: 04 okt 2010, 22:50
Type Auto: bmw e92 320i ///M sexmachine

Ik denk dat je het beste kan kiezen voor 9,5j. Ik weet dat de vmr et 40 zijn met 10j en dat past perfect. Ik denk dat je achter 265 bandenmaat moet nemen
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

reymen schreef:Ik denk dat je het beste kan kiezen voor 9,5j. Ik weet dat de vmr et 40 zijn met 10j en dat past perfect. Ik denk dat je achter 265 bandenmaat moet nemen
met 10j zeker 265 achter nemen, anders staat de band getrokken, maar dat kan je ook mooi vinden natuurlijk (wel stoeprandgevoelig).
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

Ga eerst ff informeren hoe lang de levertijd is ,want het is 1 drama met die velgen.
De velg zelf is super (heb ze zelf ook :mrgreen: ),maar het kan oneindig duren,suc6
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Lars
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3600
Lid geworden op: 18 aug 2010, 14:12
Locatie: Noord-Holland

Ik zou voor 19 inch gaan, met 8,5J om 9,5J (235 voor en 265 achter). Staat perfect en rijdt fijner dan een 20" set. Bovendien kan de 20" met 10J achter wel wat aanlopen als je de auto verder verlaagd hebt (wielkasten moeten gerold worden voor het mooie).

Et waarde is duidelijk: et35 is de juiste waarde voor jouw auto.
Gebruikersavatar
Twan330dAM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:35
Type Auto: BMW 330d Aut. H.Exec. full M
Locatie: Helmond

Kijk, nuttige info mensen!

Maar is de levertijd zo lang bij Breyton?
Heb een Nederlandse site (breytonshop.nl) gevonden, maar daar kan ik idd de levertijden niet echt duidelijk terugvinden. Zal voor de zekerheid eens bellen wat de levertijden zijn.

Mijn huidige ET van de 19" M3 replica's is idd ook 35, en dat is ook de fabrieks opgave van BMW.
En ik rijd nu ook met 265 achter en 235 voor, met 8,5 en 9,5j echter vindt ik persoonlijk dat de banden iets te strak om de velg staan waardoor er geen enkele bescherming is voor de velgrand..

Nu kan ik natuurlijk voor een maatje breder gaan of voor banden met velgrandbescherming.

@335Rick: Ik heb ff je foto's bekeken, maar heb jij nu de 19" of de 20? Ze lijken namelijk groter als 19??
Zou je mij jou ET, J, bandenmaat waarden kunnen doorgeven? (nee, ik ga je niet helemaal na-apen, wil voor de hyper silver versie gaan haha :) )

De e91 op de Ring had er 20" onder liggen met een super platte band, (25 hoog) dat zag er wel ERG bruut uit, en in prijs maakt het niet zoveel uit met de 19".
Ben alleen zo stom geweest om niet ff de maten op te schrijven of ff een foto te maken..

Zit mede aan de 20" te denken omdat ik de nieuwe 5 serie met M pakket ook erg mooi vindt en dit wellicht mijn volgende wordt, en dan zou ik de 20" over kunnen leggen want ik geloof dat de ET voor de nieuwe 5 hetzelfde is...


Ben al een stuk wijzer!
BMW 330d Aut. H.Exec. full M
Si vis pacem parabellum!
Lars
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3600
Lid geworden op: 18 aug 2010, 14:12
Locatie: Noord-Holland

Waarschijnlijk was de e91 die je bij de Ring zag nog extra verlaagd...... dat is ook gelijk de reden waarom de Breyton's onder Rick z'n auto groter tonen: een verlaagde auto.

Wat voor banden heb je om jouw huidige wielen liggen? Met 235/265 zou het namelijk niet echt 'getrokken' moeten staan, maar het hangt van het merk en type band af. Zelf zou ik adviseren om niet een nog bredere band te plaatsen, je wijkt dan wel erg af van de OE maten.

Tot slot: als je lekker wilt rijden, zou ik zelf niet voor 20" gaan.... je komt bovendien dan ook al uit op een 285 band. Dat is écht breed hoor en vooral plat. Eigenlijk een maatje te groot
XAV
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2212
Lid geworden op: 14 jun 2011, 20:06
Type Auto: BMW E92

Ik heb 8,5 breed ET30 voor en 9,5 ET35 achter. Banden 235/35/19 en achter 265/30/19.
Verlaagd met Eibach pro kit veren.

Ook getwijfeld tssn 20 en 19 zou nemen maar vind de 19 meer dan genoeg op een drie. Het rijgedrag verandert redelijk met een 20. Al beweren sommigen van niet, toch rijden meer met 19 en dat heeft z'n reden.

Ik heb 8 maanden gewacht en al de larie moeten slikken die ze mij probeerden wijs te maken. Er was telkens een andere reden. Ik had contact met de importeur van Nederland, die van Belgie en die van Oostenrijk. De produktie is veranderd naar het Oosten en zelfs de importeurs hier weten niet hoe het zit met de levering. Wat ze ook zeggen, ik heb het meegemaakt en dat is de enige realiteit. Zoek iemand die ze misschien op stock heeft.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Twan330dAM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:35
Type Auto: BMW 330d Aut. H.Exec. full M
Locatie: Helmond

Bedankt voor de info!

En ja, jou foto's bevestigen alleen maar dat ik deze wielen echt wel super vindt staan onder de e9x!!
Ik heb mijn e90 ook (extra) verlaagd met de Eibach pro kit veren, dus de look zal wel aardig overeenkomen.

Wel zit er volgens mij verschil tussen de achterassen van de pre-lci e90 en de latere lci types.
Zover ik weet is de achteras bij de lci standaard breder.
Dat valt mij tenminste op als ik een lci zie rijden, ook met de originele wielen staan ze toch wat verder uit elkaar waardoor de wielen mooier aansluiten bij de wielkast.

Anyway, ik zit nog steeds te twijfelen tussen de 19 en 20", comfort vind ik niet heel belangrijk, ik heb liever een stuggere auto waarmee ik af en toe eens op de Ring kan rijden.(en op de NL wegen, indien het geen gevaarlijke situaties oplevert natuurlijk...)

Ik heb nu iig al veel meer kijk op de juiste maten!

Grtz!
BMW 330d Aut. H.Exec. full M
Si vis pacem parabellum!
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Bij de LCI staan de velgen 10mm meer naar buiten dan bij de Pré-lci.

Bij de coupé is dit altijd al zo geweest. (dus ook pré-lci)
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Twan330dAM schreef:.....De originele wielen van BMW vindt ik persoonlijk iets te smal, dus ik wil weer een breedset....
Twan, de meeste originele BMW wielen zijn in breedset uitgevoerd. Dus je hoeft een OEM wiel niet uit te sluiten, tenzij je de keus voor Breyton al hebt gemaakt natuurlijk :ja:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

Twan,ik heb idd 19inch,voor 235,achter 275,maar de volgende band word misschien achter 265,of ik laat de spatborden uitrollen.20 inch werd me afgeraden omdat je bijna geen band meer hebt om op te rijden,wel mooi voor de looks
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

...met 20" hoef je inderdaad niet over de bochtige Eifelweggetjes te denderen, dan heb je A. geen grip (stuitert te veel) en B. een paar flink gedeukte en beschadigde velgen als je van lekker doorboenderen houdt...
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
XAV
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2212
Lid geworden op: 14 jun 2011, 20:06
Type Auto: BMW E92

Ik bekeek gisteren nog eens het filmpje op youtube van Sabine Schmitz die de M3 G-Power testte en het enige nadeel waren de 20" velgen zei ze... omdat hij zoals hier al vermeld werd te hard rijdt.
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Ik heb 10J achter liggen met 265 banden met velbescherming, maar van echte velgbescherming is geen sprake
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Velgen/Banden”