Voordeel van de RFT banden is dat je (theoretisch) geen reservewiel bij je hoeft te hebben, nadeel een iets stuggere wang met een fractie minder comfort/grip als gevolg...
Ben even benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken...
EDIT 03-2012:
Algemene tendens; ofwel de voors en tegens:
Joop schreef:Het is gewoon een kwestie van positieve en negatieve punten naast elkaar zetten...
RFT
+ directer sturen
+ bij aanremmen blijft de vorm van de wang beter in vorm waardoor de remenergie beter op het asfalt wordt overgebracht, andersom geldt uiteraard ook bij accelereren.
+ bij lekrijden is de kans erg groot dat je er wel mee naar huis kan
- vrij stugge wang, dus oncomfortabeler (over het algemeen genomen)
- duurder in aanschaf
- stuiteriger, door de stijvere wang, wanneer je eenmaal onderweg ben; de wang vervormt moeilijker waardoor deze slechter het wegdek volgt en daardoor wat gaat zoeken.
- zwaardere band; waardoor het onafgeveerde gewicht omhoog gaat; wat kan leiden tot vertraagde instuurreactie
- gevoeliger voor spoorvorming, met name bij de vrij stevig zijwangen
- meer afrolgeluid, zeker wanneer de band richting het einde van z'n levensduur gaat
non-RFT
+ comfortabeler (over het algemeen genomen)
+ goedkoper in aanschaf
+ minder stuiterig wanneer je eenmaal onderweg ben; de wang vervormt makkelijker waardoor deze beter het wegdek volgt.
+ lichtere band; waardoor het onafgeveerde gewicht laag blijft; wat kan leiden tot snellere instuurreactie
- minder directer sturen, of je moet de banden redelijk hard oppompen
- bij aanremmen blijft de vorm van de wang minder goed in vorm waardoor de remenergie minder goed op het asfalt wordt overgebracht, andersom geldt uiteraard ook bij accelereren.
- bij lekrijden is de kans erg groot dat je er niet mee naar huis kan
Deze post mag overigens misschien wel in de openingspost; want dit is de conclusie waarop ik tot nu toe toegekomen ben.
't Probleem van bovenstaande punten is dat sommige plus- of minpunten minder zwaar of zwaarder wegen. Dit is afhankelijk van het gemonteerde rubber en gekozen maat.
Bij de Michelin Pilot Sport 2's bijvoorbeeld zijn de verschillen minder aanwezig dan bij bijvoorbeelde de Bridgestone Potenza RE050A's.
Hetzelfde geldt tussen het verschil van 17", 18" en 19". Hoe groter de velgmaat hoe kleiner de onderlinge verschillen.