last van......

Bespreek hier alle aanpassingen en verbeteringen aan het ex- en interieur van je bmw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Het is misschien een lastige vraag en ik weet ook niet of ik in het juiste topic zit, maar heeft er iemand weleens last gehad van pijn in zijn rechterbeen, met betrekking tot het wat langer achter het stuur zitten in je BMW. Net terug van vakantie en ik krijg na een uur of 2.5 pijn/kramp in mijn gaspedaalbeen. Van beneden tot m'n bil. Nooit last van gehad met mijn Seat Leon en nu in de BMW elke keer last op vakntie. Als je dus langer rijdt. Al geprobeert om de sportstoel vlakker te zetten, maar dat brengt dus ook niet wat ik hoopte.

Heb wel een andere theorie met betrekking tot het gaspedaal. Die scharniert aan de onderkant, terwijl het bij de Leon zo'n "haak" is die aan de bovenkant scharniert. In de Leon rust je voet meer?????

IEMAND??? 002


heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Adnan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1570
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:15
Type Auto: Porsche 911 991.2, BMW 540i G30 (M Performance & Sound)
Locatie: Amsterdam

Nee nooit last van gehad.
Heb paar x non stop van Odense naar Amsterdam gereden (6 uurtjes), met 1 brandstofstop in Hengelo, maar nooit last gehad van kramp of wat dan ook. Zet de auto ook wel op cruise control om mijn been en voet te ontspannen....maar verder niets bijzonders.....


Greetzz
Adnan

:Mpower: rulezz
______________________________________________________________________
“I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted.”

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Ik had daar last van bij mijn vorige auto zonder sportstoelen, dan is meestal de zitlengte te kort.
Belangrijk is om je been volledig te ondersteunen. Je hebt sportstoelen dus met de bovenbeensteun kun je zitvlak nog wat langer of korter maken. Maak 'm alleen niet te lang, ten eerste is dat hinderlijk en ten tweede kom je te ver uit de rugleuning (ook dit kan naast rugklachten ook een slapend been opleveren). Een vuistregel is om ongeveer 5cm tussen knieholte en voorkant bovenbeensteun of voorkant zitvlak over te houden.

V.w.b. de pedalen. BMW monteert inderdaad staande gaspedalen; dit heeft overigens een sportieve achtergrond (maakt het makkelijker om heel-and-toe mee terug te schakelen, je zult namelijk zien dat wanneer je het rempedaal intrapt het pedaal vlak ligt met het gaspedaal 007 ).
Maar dat mag niets uitmaken of je op een pedaal kunt rusten...
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Als je goed achter het stuur wilt zitten is navolgend een goede (wellicht wat sportieve) zithouding:

1. Ga rechtop zitten.
Met je bekken zo ver mogelijk achterin de stoel. Je moet hierbij stevig tegen de rugleuning aanzitten.

2. Zorg dat je goed bij de auto pedalen kunt.
Dit houdt in dat je nog steeds met licht gebogen benen de pedalen kunt intrappen. Rij je automaat zet dan je linkerbeen naast het rempedaal en stel dan de stoel in.

3. Afstand tussen knieholte en onderbenen.
Afstand tussen de knieholte en de voorkant van de stoel is een vuistbreedte (5 tot 10 cm). Je bovenbeen moet rusten op de zitting. Bij het intrappen van de pedalen moet de stand van je boven been t.o.v. de stoel niet veranderen.

4. Autorugleuning instellen
De hoek tussen je bovenbenen en romp dient globaal 90° te zijn. Het is mogelijk met je handen het stuur te pakken (kwart voor negen) zonder dat je schouders hoeft te verhogen. Ellebogen mogen hierbij niet gestrekt zijn. Controleer vervolgens of je met nog licht gebogen tot licht gestrekte armen de polsen bovenop het stuur kunt leggen. Kom je hierbij niet uit je rug uit de stoel dan zit je goed.

5. Autostuur instellen
Het stuur dient zo ingesteld te worden dat de instrumenten op het dashboard ten alle tijd afleesbaar zijn. Het moet mogelijk zijn alle meters te zien zonder je handen te verplaatsen. Hou tevens rekening met punt 4; anders stoel in hoogte verstellen, bij voorkeur zo laag mogelijk

6. Creëer voldoende steun voor in je de onderrug. Je bekken blijven rechtop.

7. Je hoofd recht boven je schouders en nek. Je schouders zijn laag en ontspannen.

8. Stel de hoofdsteun goed in
De bovenkant van de hoofdsteun is staat even hoog als de bovenkant van je hoofd. De afstand tussen je hoofd en de hoofdsteun bedraagt niet meer dan 5 cm.

9. Stel vervolgens alle binnen- en buitenspiegels op de juiste wijze in.


Op deze manier moet je uren achtereen kunnen blijven zitten. Belangrijker nog, op deze wijze kun je alles bedienen zoals dat zou moeten. Ook in noodsituaties.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Kingpin
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 jun 2010, 11:42
Type Auto: BMW 330iA E90 High Executive
Contacteer:

ejt schreef:...Heb wel een andere theorie met betrekking tot het gaspedaal. Die scharniert aan de onderkant, terwijl het bij de Leon zo'n "haak" is die aan de bovenkant scharniert. In de Leon rust je voet meer?????
Dezelfde conclusie heb ik ook. Een andere die ik kan bedenken is dat je vrij weinig je gaspedaal in hoeft te drukken en steeds je voet als het ware omhoog moet houden waardoor je klachten zou kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dan hebben jullie waarschijnlijk ongemerkt de voet volledig op het pedaal staan. Als dat het probleem is moet je je hak op de grond laten rusten... In het begin zal dat een beetje onwennig aanvoelen, omdat ook het scharnier van het gaspedaal daar precies zit.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Bedankt voor deze tips. Ik ga er meteen mee aan de slag. Het is niet zo dat ik vaak langere stukken moet rijden, maar het zou zonde zijn dat je een BMW moet laten staan omdat je gewoon echt pijn krijgt.

Nogmaals bedankt.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Willem
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2009, 12:41
Type Auto: F20 116i HE
Locatie: Garmerwolde

Voorwat betreft de zithoogte nog een tip. De afstand tussen je hoofd en het dak op minimaal een handbreedte houden. Past je hand er niet tussen dan zit je te hoog.
Daarnaast doe ik nog de volgende test als ik alles heb ingesteld. Bij stilstand doe ik even een noodstop na, dus even razendsnel van gas naar rempedaal. Als ik dan met mijn knie tegen het stuur knal dan zet ik het stuur een standje hoger.
Gebruikersavatar
ColaholiC
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1414
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:40
Type Auto: BMW 320d In memoriam 2009-2013
Locatie: Rotterdam

Hey Edt,

wel interessant om te lezen. Ik kom zelf uit een Seat Toledo (2001, Signo Sport) met van die semi-sportstoelen (breder zitvlak dan in BMW). Ik rij ongeveer 400km op een dag en had vooral in het begin erg veel last van m'n bovenbeen. Bij mij zat het vooral in de 'voorkant bovenbeensteun' (om even de terminologie van Joop over te nemen), deze stond zo afgesteld dat mijn bovenbeen rustte op de rand van de 'bovenbeensteun'. Uiteindelijk de stoel iets omhoog gedaan en geen pijn meer.

Je moet even flink experimenteren met allerlei standen.
(Stiekem vond ik de Seat wel erg lekker zitten.. maar ssst... )

Groet, Guido
Schwarze schrift auf Gelbem Grund – Halte abstand, bleib gesund!
Gebruikersavatar
Rodney
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4730
Lid geworden op: 07 jul 2008, 11:41
Type Auto: F10 523i High Exe M-Sport, R56 Mini Cooper One LCI Final edition
Contacteer:

ik moet eerlijk zeggen dat ik in de bmw ook vaak last heb van mijn benen, ook vaak de rechter.

In mn honda heb ik hier nooit last van.. en toch zitten de bmw stoelen wel wat lekkerder dan die :|
Turbolag, de tijd dat je tegenstander denkt dat ie nog kan winnen


1999 BMW E46 323i - Sold
2013 MINI Cooper Chilli Final Edition - Sold
2004 BMW E46 FL 320Ci M-Sport
Gebruikersavatar
BJF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 277
Lid geworden op: 07 aug 2012, 04:26
Contacteer:

Even een oud topic kicken, de titel dekt wel zo'n beetje de lading van mijn 'probleem'.

Ik heb de (leren) sportstoelen in mijn E91 en heb gemerkt dat ik bij een langere rit last krijg van mijn linkerbeen. De linker 'wang' van de zitting drukt kennelijk dusdanig in mijn linker heup c.q. bovenbeen dat dat gaat irriteren en zelfs pijn veroorzaakt. Vandaag tijdens 2 ritten van dik anderhalf uur steeds moeten gaan verzitten daarom.

Ik heb eerder o.a. een Audi A4 met S-Line interieur gehad, daarin waren de wangen verstevigd met stangen. Die auto heb ik o.a. daarom verkocht, ik hield het er geen half uur in uit.

Ik dacht dat het aan mij lag, dat ik misschien te breed in de heupen ben 002 of te wijdbeens zit (kom er maar in met de grappen....), maar tijdens de ontmoeting vandaag met longdude bleek hij er ook last van te hebben. Ook op langere ritten, alleen dan het rechterbeen.

Ik wil het interieur eigenlijk niet kwijt, maar kijk toch stiekem naar een mooi 'gewoon' interieur. Andere optie zou zijn de stoel te laten aanpassen; bij een bedrijf hier in de buurt kon dat voor de Audi voor €250,= per stoel.
Het is dan afwachten hoe de stoel(en) er uitzien na aanpassing en kost dus een lieve duit.

Meer mensen met dit 'probleem'? Misschien zelfs al oplossingen? Een kussentje op de zitting is er eentje, maar ik zoek meer een structurele oplossing.
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Mijn stoel (zitgedeelte) moet niet teveel naar achteren gekanteld staan, anders krijg ik ook last van mijn been.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik heb indd hetzelfde met de passagiersstoel. (in essentie dezelfde stoel). Maar hier is het een stuk makkelijker om even je voet te verzetten, dus is het niet hinderlijk.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Voor korte ritten voor mij de perfecte stoel, ik ben blij dat ik ze achteraf ingebouwd heb, maar voor lange ritten een crime :nee:
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Koop gewoon allemaal een 5 serie met comfortstoelen, heb je er nooit weer last van :mrgreen:
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Exterieur/Interieur”