Trekhaak monteren E91 / 320i Touring

Bespreek hier alle aanpassingen en verbeteringen aan het ex- en interieur van je bmw
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

Vandaag een afneembare haak kunnen scoren voor een zeer zacht prijsje. Had wel wat TLC nodig, dus 'm eerst maar helemaal uit elkaar gehaald en de roestige gedeeltes gezandstraald. Vervolgens met zinkverf en anti gravel onder gekwast, en tot slot met mat zwart afgespoten.
Morgen monteren. Ben benieuwd of dat net zo vlot gaat als op de video's op joetjoep 003


Gas d'rop
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

Montage is al begonnen.
Vraagje: wordt de originele stalen stootbumper normaliter weer terug geplaatst over de trekhaak heen of niet? Bij mij past dat namelijk (net) niet 006.
Gas d'rop
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

De haak zit er onder, ging vrij gemakkelijk. Was wel opmerkelijk dat de uitsparing in de kunststof beschermkap aan de onderzijde niet goed past, daar heb ik nog aan moeten zagen.
Maar voor de rest appeltje eitje.

Het aansluiten van de kabelboom is echter andere koek, daar moet je blijkbaar hogere wiskunde voor gestudeerd hebben.
Als ik de handleiding van Jaeger bekijk, dan valt me ten eerste op dat sommige aansluitingen ergens anders in de auto lijken te zitten dan hoe het op de plaatjes staat. Ten tweede heb ik voor de CAN bus andere kleuren draden dan in de handleiding : ik heb oranje en oranje/groen, terwijl in de handleiding GROEN en oranje groen staat. Als laatste staat in de handleiding dat de draden voor de CAN bus nog helemaal naar voren getrokken dienen te worden terwijl ik, zoals ik het zie, de kabel al helemaal achterin heb liggen.

Zijn dit zaken die ik zou kunnen verwachten?

Ik had eea aangesloten, maar blijkbaar niet goed, want bij het starten van de auto kreeg ik meteen een dikke foutmelding dat de sensoren van airbags, gordels etc niet meer zouden werken. Ondanks dat ik alles weer los heb gehaald blijft deze foutmelding terugkomen en geeft de auto aan dat ik zsm naar de BMW dealer moet om dit te herstellen. Is er een mogelijkheid om deze error er zelf uit te krijgen? Accu los en vast heb ik een paar keer geprobeerd, dat lost dit niet op.
Gas d'rop
Gebruikersavatar
MrFloppY
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport

BMW heeft de modellen afgeleverd met verschillende kabelsets. Bij sommige (zoals die van mij) lag de juiste kabelset en was groen wel aanwezig in de kofferruimte. Dan is het zo eenvoudig als de 2 juiste draden met elkaar verbinden. Jij hebt pech en jouw auto is niet voorbereid met de juiste kabelset. Je zal dus inderdaad de kabel van voor naar achter moeten trekken, anders gaat het niet werken.

Die foutmelding die je nu nog ziet is eenmaal gevuurd en dient handmatig weg gehaald te worden. Wellicht is dit eenvoudig te doen via de boordcomputer, anders zal je iemand moeten vinden die kan "programmeren" of naar de dealer moeten om de foutmelding weg te laten halen.
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

Het zit iets anders:

Volgens de handleiding van Jaeger is de CAN bus geel en zwart, en zou ik die daarvoor de kabel helemaal naar voren moeten trekken. Ik heb echter achter in de auto al een geel / zwarte kabelset liggen:

Afbeelding

Het zou me zwaar verbazen als dat NIET de CAN Bus is, toch?

De kabels die van de trekhaak afkomen zijn dus oranje en oranje/groen, terwijl de handleiding aangeeft dat het groen en oranje/groen zou moeten zijn.
Volgens de handleiding moet dan zwart aan oranje/groen verbonden worden, en geel aan groen:

Afbeelding

Zodoende had ik zwart met oranje/groen verbonden, en aangezien ik geen groen heb heb ik oranje aan geel geknoopt. Edoch blijkbaar is dat niet juist :(
Andersom proberen dan maar, of ik loop ik kans dat ik ergens iets beschadig?

Ander puntje: vanaf de trekhaak komt een zwart/gele draad die blijkbaar helemaal naar de linkerkant getrokken moet worden om aangesloten te worden op de zwart/gele draad die daar zit. Het blijkt echter dat deze van het rem-licht is, dus is er een reden waarom deze niet verbonden zou kunnen worden met het remlicht aan de rechterkant?

Afbeelding
Gas d'rop
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

dunDaan schreef: 08 aug 2019, 12:26Volgens de handleiding van Jaeger is de CAN bus geel en zwart, en zou ik die daarvoor de kabel helemaal naar voren moeten trekken. Ik heb echter achter in de auto al een geel / zwarte kabelset liggen
Niet doen, gewoon de handleiding aanhouden. Zelf proefondervindelijk vastgesteld bij de E87 destijds dacht ik ook een 'shortcut' te hebben, maar de auto werd er onbestuurbaar door (bokken, inhouden, afslaan etc...). Daarna losgehaald en aangesloten zoals bedoeld, probleem was over.
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

Bedankt voor de tip Darudevampire; helaas heeft dat het probleem niet opgelost. :(
Vanmorgen eerst maar naar de garage geweest om de foutcodes te laten wissen.
Heb vervolgens de kabel van de CAN Bus helemaal doorgetrokken naar voren en daar in de buurt van de zekeringenbox aangesloten.
Ook de draad voor de rem nu netjes links aangesloten.

Maar helaas, zelf foutmelding (Sensoren van airbags, gordels etc niet functionerend) ..........

Snap er even niet heel veel meer van. Wellicht toch eens proberen de draden van de CAN Bus omdraaien (aangezien de kleuren niet overeenkomen met de handleiding)?
Gas d'rop
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Die twisted geel/zwart moet je niet hebben. Je moet echt groen en oranje/groen aanhouden voor de can bus. Bij een E9x hoef je in principe niks naar voren te trekken. Bij een E60/E61 wel afhankelijk van de uitvoering.

Ik zou de can bus draden afkoppelen en storingen laten wissen. De airbag ed. moet dan weg zijn.
Freelance Java Software Engineer
Gebruikersavatar
MrFloppY
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport

Bij mij was het ook groen/groen oranje wat ik moest aansluiten. Daarvan had ik ook een los paartje van achter in de kofferbak beschikbaar.
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

Goeie tips, bedankt :Klappen:
Ik ga ermee aan de slag, U hoort nog van ons.
Gas d'rop
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

dunDaan schreef: 08 aug 2019, 12:26 Afbeelding
Volgens deze tekening is jouw uitgangspunt net andersom trouwens, de BMW Canbus is (zoals het hoort) groen & oranje/groen en zijn de aders van je trekhaak zwart met geel. De doorlopende aders zijn ook de canbus in bovenstaand plaatje. De aftakking (je trekhaak dus) is zwart/geel. Je hebt ze volgens mij verwisseld als ik onderstaande foto mag geloven;
dunDaan schreef: 08 aug 2019, 12:26 Afbeelding
Vandaar dat je er qua kleurcodering ook niet uitkwam.
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

Ik denk dat je gelijk hebt.
Doordat ik de geel/zwarte kabel meteen zag liggen dat ik "dat zal dan de CAN bus zijn" maar ik vermoed nu inderdaad dat ik de groen / groen+oranje moet hebben.

Om dan verder te gaan met de verwarring: daarvan zie ik er TWEE in de achterzijde:

Afbeelding

Zou ik ervan uit mogen gaan dat die beiden hetzelfde zijn en dat het niet uitmaakt welke ik gebruik?

Goede hulp hier trouwens, dank dank dank !!
Gas d'rop
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Maakt niet uit welke van de twee je pakt.
Freelance Java Software Engineer
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

De CAN Bus nu aan de groen / oranje+groene kabel aangesloten, en dat lijkt al iets beter te gaan.
Goedkoper lijkt echter duurkoop te gaan worden, want ik begin nu te vermoeden dat de CAN Bus controller van de trekhaak over de zeik is :wtf:
Ik meet sowieso op de aansluitingen van de verlichting continue 12V spanning; als ik daarbij ook nog eens de verlichting aan zet gaan de knipperlichten flikkeren. Als ik de rem intrap gaan zowel de remlichten als de knipperlichten aan.
Het enige wat wel lijkt te werken is als ik alleen de knipperlichten gebruik, die doen het naar behoren.

Iemand al eens meegemaakt dat die controller kapot is / gaat? Het betreft in mijn geval een Jaeger 10 R-03 6809

Afbeelding

Of zou het kunnen zijn dat deze nog in de computer van de auto ingeprogrammeerd moet worden?
Gas d'rop
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Toch blijft het apart dat je op een canbuslijn met aangesloten ecus zomaar mag en kan knippen met een scotchblokje. En dan erna niet hoeft aan te melden en het toch werkt. Zelf ook ondervonden..daar niet van. Maar can technisch hoort het anders.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Exterieur/Interieur”