Panorama dak opent bij inschakelen contact

Bespreek hier alle aanpassingen en verbeteringen aan het ex- en interieur van je bmw
Plaats reactie
rubbol
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:39

Hallo ik heb een probleem met een e91 touring
Het panaromadak werkt zoals het moet.
Sluit prima ook me de afstandsbediening alleen soms gaat deze spontaan open het was een tijdje weg maar nu begint het weer.

Heb het dak gereset zoals hier op het forum beschreven.
Ligt niet aan de sleutel dit heb ik ook geprobeerd met de verschillende sleutels gebeurt het

Ben zelf aan het denken dat er iets niet lekker zit in de knoppen maar wilde eerst hier nog even checken of iemand al eens zoiets heeft gehad .

Voor dat ik nieuwe spullen bestel voor niks 😅


Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Hoe ver gaat het dak dan open?
Als je de " unlock" knop van je AB inhoudt kan inderdaad het pano dak open gaan.
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
rubbol
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:39

Op het moment dat ik de sleutel in het contact druk en start gaat opeens spontaan het dak open.
Soms alleen het bekledingspaneel en soms schuift het dak soms 20 cm open.
Als ik hem dichtdoe en laat de knop los gaat ie dan een keer of 2 a 3 terug open en daarna blijft die dicht.
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Mischien ergens een kabelbreuk waardoor kortsluiting ontstaat? Bij de auto van mijn vrouw (Fiat 500) ging af en toe ook spontaan de eletrische kofferklep ontgrendeling open. Bleek een kabelbreuk te zijn in de doorvoer van dak naar klep. Door het vele malen buigen van de draden was een breuk ontstaan met korstluiting tot gevolg. Mischien dat zoiets bij jou ook de spontane reacties van het dak oplevert.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
rubbol
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:39

Ik weet dat de auto een tijd heeft stilgestaan.
Want de schijven waren aardig aan het roesten.
Ik ga eerst eens de schakelaars bekijken aan de binnenkant. Misschien vocht of wat jij zegt een kabelbreuk.

Bedankt voor het idee 👌🏻
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Vod schreef: 27 mar 2020, 17:41 Mischien ergens een kabelbreuk waardoor kortsluiting ontstaat? Bij de auto van mijn vrouw (Fiat 500) ging af en toe ook spontaan de eletrische kofferklep ontgrendeling open. Bleek een kabelbreuk te zijn in de doorvoer van dak naar klep. Door het vele malen buigen van de draden was een breuk ontstaan met korstluiting tot gevolg. Mischien dat zoiets bij jou ook de spontane reacties van het dak oplevert.
Staat fiat cq alfa en met name de fiat/ford 500/ka zeer bekend om. Er is een oem rep setje voor te krijgen. Dunne zachte ontmanteling ipv standaard dikke draadjes..
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

rubbol schreef: 28 mar 2020, 17:00 Ik weet dat de auto een tijd heeft stilgestaan.
Want de schijven waren aardig aan het roesten.
Ik ga eerst eens de schakelaars bekijken aan de binnenkant. Misschien vocht of wat jij zegt een kabelbreuk.

Bedankt voor het idee 👌🏻
Aan de.flaptop hangen en diverse tests en runs laten maken. Kom j best ver denk ik
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Dat lijkt mij hier een kabelbreuk het meest logische.
Of de dakschakelunit is van zijn leg :mrgreen:
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

NOS schreef: 28 mar 2020, 17:11
Staat fiat cq alfa en met name de fiat/ford 500/ka zeer bekend om. Er is een oem rep setje voor te krijgen. Dunne zachte ontmanteling ipv standaard dikke draadjes..
Dat reparatiesetje was mij bekend en zit er inmiddels al een tijdje in. :ja:
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
rubbol
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:39

Ik bezit helaas nog geen software om dat te doen.
Heb vandaag die module eruit gehaald.
Er is geen enkel spoor van vocht of zo .

Maar om de ergernis even te verminderen dacht ik trek even het stekkertje eruit zodat er geen spanning op staat tot ik de nieuwe module heb.

Nu valt me opeens op dat van de 4 stekkers er 2 spanning leveren aan het dakraam stekker module 3 en module 4 .

Ik vroeg me gelijk af waarom ga je via 2 stekkers spanning leveren .... Dus met 1 van die 2 werkt mijn dakraam welke ik ook kies dat is toch best apart of ligt dat aan mij ?
rubbol
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:39

Nou beetje mazzel ik vond online een nieuwe module voor 98 euries dus maar besteld.

Ik denk dat het de schakelaar is na het zien van een YouTube filmpje met exact zelfde dak en gelijke issues



Voor degene die het ooit nog krijgt link naar het filmpje staat hierboven.

Ik had geen zin het helemaal te gaan repareren, maar het probleem zit m in geleidende slijtage deeltjes die tussen de schakelaar en printplaat gaan zitten die voor ongewenst contact gaan zorgen.
rubbol
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:39

Hatseflats opgelost,

Probleem komt niet meer voor nu.
Eigenlijk gisteren al niet meer met het schoonblazen van de schakelaar en printplaat , maar heb toch nieuwe module gekocht omdat ik m'n twijfels had hoe lang de schakelaar het nu vol zou houden.

Heb nu ook een module met nog wat extra opties dus de bmw is weer wat voller 😆
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

bedankt voor de feedback :ja:
daNpy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 529
Lid geworden op: 29 mar 2013, 14:10
Type Auto: 2006 BMW E91 325i, DAF 66 1300 Marathon Coupé, VW Golf II GTI16v
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

rubbol schreef: 31 mar 2020, 18:12 Ik bezit helaas nog geen software om dat te doen.
Heb vandaag die module eruit gehaald.
Er is geen enkel spoor van vocht of zo .

Maar om de ergernis even te verminderen dacht ik trek even het stekkertje eruit zodat er geen spanning op staat tot ik de nieuwe module heb.

Nu valt me opeens op dat van de 4 stekkers er 2 spanning leveren aan het dakraam stekker module 3 en module 4 .

Ik vroeg me gelijk af waarom ga je via 2 stekkers spanning leveren .... Dus met 1 van die 2 werkt mijn dakraam welke ik ook kies dat is toch best apart of ligt dat aan mij ?
Is de ene stekker niet de spanningsverzorging (van de accu) en de andere de spanning náár de motoren van het dak?
Heb je al eens opnieuw geïnitialiseerd? Kleine kans dat het werkt, maar het is ook een kleine moeite.
Afbeelding

BMW: Afbeelding
rubbol
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:39

Sorry had je bericht niet gezien, dit probleem is opgelost .
Heb een nieuwe schakelaar unit gekocht bij offenga het probleem zat m in slijtage deeltjes op de printplaat die zorgden voor ongewenste connectie af en toe
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Exterieur/Interieur”