Monteren sportstuurwiel (+airbag) BMW E90

Bespreek hier alle aanpassingen en verbeteringen aan het ex- en interieur van je bmw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willeme
Just getting started
Just getting started
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2021, 14:51
Type Auto: 330dA Touring (F31) '13 en Mini Cooper S (R56) '11

Hallo BMW Drivers!

Ik heb een BMW E91 die standaard geen sportstuurwiel heeft. Gelukkig heb ik een sportstuurwiel gevonden. Nu had ik alle onderdelen bij elkaar en heeft de garage ze gemonteerd.

Ik zit met twee dingen.

Ten eerst zit de airbag 'los'. In principe zit'ie waar 'ie moet zitten, maar als je het stuurwiel draait kantelt deze ietsje. De garage heeft er naar gekeken, maar kon het niet zo snel fixen. Volgens hen hoort de airbag niet op het stuur en is het een 130i-stuurwiel. Nu was ik in de veronderstelling dat alle 1 Serie (E8X), X1 en 3 Serie (E9X) allemaal identiek zijn. Het stuurwiel komt van een 335d Coupé, dus zou volgens mij (en Schmiedmann, waar ik m heb gekocht) gewoon moeten passen.

Afbeelding

Ik heb wat dingen gelezen dat het vaker voorkomt, maar kon niet de vinger erop leggen wát er precies niet goed is gegaan. Nu vind ik het niet erg om een nieuwe airbag te bestellen (of een goed exemplaar tweedehands), maar verhelpt dat het probleem? Of ligt het aan het stuurwiel zelf. Dat laatste vermoed de garage, maar het lijkt mij heel erg sterk.

Tweede punt, de flippers werken niet. Ze bewegen wel, maar als ik op schakel, doet 'ie niets of schakelt 'ie terug (als ik in een hogere versnelling zit). Nu lijkt het mij een kwestie van coderen, maar weet dat niet 100% zeker.

Wie o wie heeft hier ervaring mee of een handige tip? Ze zijn zeer welkom!


Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Ik verwacht, dat de flippers gecodeerd dienen te worden. Had ik ook in de f31 uit 2013.

Heb je al op realoem.com gekeken voor de airbag?
Zou kunnen zijn dat de aansluiting, van airbag in stuur, anders is.
Net wat dunner oid, waardoor ie net wat ruimte heeft.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Denk eerder dat je geen bedrading voorbereid hebt. Dan gaat t niet werken. Ik had ook n standaard stuur en heb er een M-Sport stuur in laten zetten. Maar daar moesten ze wel draden voor trekken naar de automaat. Coderen hoef je zover ik weet niet eens.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Dan zou dat het verschil zijn van de e en f serie. In de f serie is dit wel voorbereid.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

^ ook niet bij alle F-series is dit voorbereid heb ik begrepen overigens. In mijn F30 330d wel het geval, flippers monteren, stuurkabelboompje; coderen en klaar.


@airbagverhaal: Weet je zeker dat de airbag er ver genoeg in geklikt is? Heb je geprobeerd hem goed aan te duwen?

De airbag hangt normaal gesproken in veren, hij moet immers kunnen bewegen voor de toeter. Je zou eens kunnen kijken naar de clips waar de pootjes in vast klemmen. Misschien kun je daar iets zien of aanpassen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
willeme
Just getting started
Just getting started
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2021, 14:51
Type Auto: 330dA Touring (F31) '13 en Mini Cooper S (R56) '11

Hallo Allen!

Kleine update. Die flippers werken gewoon, ze werken alleen niet logisch. Naar je toe halen is terug schakelen ... De bedrading is gewoon getrokken en er hoefde niets gecodeerd te worden. Op schakelen is van je af duwen, want in mijn kleine brein niet logisch is. Voordeel is wel dat ik het met beide kanten kan doen. Ik ga van het weekend de auto aan de XHP-flash gooien om te kijken of ik daar wat kan aanpassen.

Betreft de airbags, dat is nog wel een dingetje. Dat is dus die ring waarschijnlijk. Is deze los te bestellen en hoe weet ik dat ik de goede heb? Ik heb nu een M Sportstuurwiel, alcantara insert, gloednieuwe knopjes én (werkende) flippers, dus weer een nieuw stuurwiel bestellen heb ik eigenlijk niet zo'n zin in ;-)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Vreemd dat ze het nu opeens dan wel doen... Anyway, de pre-LCI flippers hebben een dubbelfunctie, maar ik heb in mijn pre-LCI een LCI-stuur gezet. Die flippers (en ook de M3-flippers die ik er meteen in heb laten zetten) werken anders. Met de linker schakel je terug, met de rechter op. Dus je zou ook LCI-flippers kunnen laten plaatsen. Weet niet of t plug en play is.

LCI-flippers:

Afbeelding

De M3 (DCT)-flippers die er bij mij nu in zitten:
Afbeelding

Genoeg info te vinden hier overigens over (E9X)-flippers.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

willeme schreef: 15 sep 2021, 07:52 Hallo Allen!

Kleine update. Die flippers werken gewoon, ze werken alleen niet logisch. Naar je toe halen is terug schakelen ... De bedrading is gewoon getrokken en er hoefde niets gecodeerd te worden. Op schakelen is van je af duwen, want in mijn kleine brein niet logisch is. Voordeel is wel dat ik het met beide kanten kan doen. Ik ga van het weekend de auto aan de XHP-flash gooien om te kijken of ik daar wat kan aanpassen.

Betreft de airbags, dat is nog wel een dingetje. Dat is dus die ring waarschijnlijk. Is deze los te bestellen en hoe weet ik dat ik de goede heb? Ik heb nu een M Sportstuurwiel, alcantara insert, gloednieuwe knopjes én (werkende) flippers, dus weer een nieuw stuurwiel bestellen heb ik eigenlijk niet zo'n zin in ;-)
Hebben ze niet gewoon twee draadjes omgewisseld bij het trekken van de bedrading? De flippers horen namelijk precies andersom te werken, naar je toe halen is opschakelen en van je af duwen is terugschakelen (beide flippers doen hetzelfde en dat hoort zo). Dit ga je niet met xHP kunnen fixen, hier lijkt echt hardwarematig iets fout te zitten.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

naar je toe halen is opschakelen en van je af duwen is terugschakelen (beide flippers doen hetzelfde en dat hoort zo)
PS: alleen bij de pre-LCI flippers dus. Maar daar gaat t in dit geval idd ook om.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Ik ben zelf (bij een E92) ook van een sportstuur naar M-sport stuur gegaan met flippers die er daarvoor niet waren. Ik moest 1 of 2 draden trekken vanaf een stekker aan de stuurkolom en die verbinden met de bedrading bij de pook. Dan werkt het zonder coderen, van je af is terugschakelen en naar je toe is opschakelen.

Voor je airbag, ik vermoed dat de ankerplaat (de metalen plaat die met drie schroeven aan het stuur vast zit) waar de airbag in klikt, verbogen is of niet goed vast zit. Als die plaat, doordat er bijvoorbeeld tussen de plaat en het stuur zit, een millimeter te hoog zit, zit je airbag ook meteen te hoog. Mijn M-sport stuur had dat bij aankoop ook. Na de ankerplaat van het oude stuur er in te monteren zat de airbag na montage muur vast (zoals het hoort). De ankerplaat van het M-sport stuur heb ik vervolgens voorzichtig bijgebogen en ook daarmee zit de airbag nu perfect.

Toevallig dit weekend nog even oude stuur gemonteerd omdat ik het M-sport stuur opnieuw heb laten bekleden. Na opnieuw bekleden ook meteen weer gemonteerd.
BMW E92 330xD
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Exterieur/Interieur”