Tunex, speciale kortingen voor DriversForumleden
- Driver70
- Beyond salvation
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
- Type Auto: BMW 330i
- Locatie: Amersfoort
Mosselman heeft tuning ontwikkeld op hun eigen 320i en M235i. Remap is klaar en zijn nu begonnen aan een uitlaatsysteem met racekat.
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
- Baardaap
- Being a part of it
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 15 sep 2011, 18:56
- Type Auto: De Baardmobiel
Is het dan ook heel anders om een turbo vs NA motor te tunen? Zal toch ook wel een verschil moeten maken denk ik?BMWcoder schreef:Klopt helemaal! Het is niet zo moeilijk, maar er niks mis met de standaard chip schuivers. Verwacht er alleen niet het maximale van. Als je het maximale wil dan moeten ze uitlaatgas metingen doen op de testbank en je software daarop afstemmen. Ze moeten dan ook goed kijken of alles waardes wel kloppen en logisch zijn.
Overigens zijn er ook prutsers in de chiptuning wereld, deze passen de injector calibratie map aan waardoor er meer brandstof ingespoten wordt en dan heb je dus ingebouwde veiligheden overbrugd.
Een diesel tunen is trouwens veel makkelijker en minder risicovol dan een benzine motor. Gewoon wat meer brandstof erin en je hebt meer koppel, zo wordt 95% van de diesels gechipt. Benzine werkt heel anders.
Mijn E88 125i Tunex Tuned@ 228wpk - Cyba Intake Scoops - Performance Nieren - Performance Uitlaat - Performance Intake - Performance Veerpootbrug - 3d Design Carbon Diffuser - Blacklines - FK Schroefset - Klutch SL14 

- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Zelf software schrijven? Tabellen invullen bedoel je, want iets anders is het niet. Er wordt geen software geschreven maar alleen bestaande waardes aangepast.BeemerE30E91 schreef:Binnenkort gaat mijn e91 2011 320d lci naar BR-Performance omdat hun echt op maat maken en zelf de software schrijven.
Vergelijk het met echt spul of cheap chinees spul, zal allebei werken maar is het net zo op lang termijn???
Persoonlijk sla ik de kopie paste tuners over al is kost dat best veel moeite en tijd om dat te achterhalen.
Als de functionaliteit zou veranderen zou het pas echt gevaarlijk worden want de kans dat er dan bepaalde veiligheden niet meer werken is groot.
Die Chinese vergelijking zou ik niet willen maken, dat klopt hier niet. Achter de copy paste tuners zitten vaak namelijk grote Tuners die exact weten wat ze doen, files uitgebreid testen en daarmee juist beter kunnen zijn dan een op maat gemaakte tune door iemand die fouten kan maken en waarbij software niet gecontroleerd wordt door iemand anders. Overigens, aangezien het in principe alleen maar waardes verhogen is bij stage 1 tuning, kan daar niet zoveel mis gaan.
Een tune op maat is bij moderne diesel geen sprake van zoals we dat gewend zijn bij benzine motoren. Een diesel loopt altijd arm, meer brandstof geeft meer koppel, teveel geeft rook en hoge uitlaat gas temperatuur. Benzine moet daarentegen binnen een veel kleiner bandbreedte van lambda waardes draaien, anders krijg je veel sneller problemen. Een benzine heeft ook een gasklep om het vermogen te regelen, diesel wordt het vermogen geregeld met de hoeveelheid brandstof.
Bij het chippen van een diesel, zou ik gaan voor een tuner die een goede naam heeft, en sowieso een testrun op de bank maakt van voor en na. Of dat een standaard chippenschuiver is maakt niet zoveel uit, dan kan zelfs alleen maar beter zijn.
Overigens, er zijn ook genoeg tuners die jouw file uit de ecu trekken, uploaden naar een website van een grote tuner, deze sturen de aangepaste file dan vaak binnen een uur weer terug met de wensen die gevraagd zijn, dat kan stage 1 of 2 zijn, egr off, roetfilter uitschakelen, vmax verhogen, dtc codes verwijderen. Ik kan je zo 5 sites geven waar ze dat kunnen doen.
225€ voor een diesel te laten chippen is een mooie prijs, meer zou ik er niet voor uitgeven. Dan komt er vaak nog wel een testrun bij à 100-125€
-
- Just getting started
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 22:16
- Type Auto: E30 335i '87 & E91 320d '11
- Locatie: Middelburg
Yep dus BR Performance voor mij en ik stimuleer geen meelifters in de chiptuning , ieder voor zich
Er zijn nog enkele waar ik aan dacht die ook verstand van zaken hebben maar je moet een keuze maken

Er zijn nog enkele waar ik aan dacht die ook verstand van zaken hebben maar je moet een keuze maken

-
- Being a part of it
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:33
- Type Auto: 1996 E36 Coupe 328i Bostongroen 242 pk
- Locatie: Arnhem
Dat de auto op de bank gaat zegt niets over software en hoe dat deze aangepast word en dat het maatwerk is.
Echt op maat betekent met uitlaatgasanalyse, en dat gebeurd bij geen enkele tuner zover ik weet omdat deze het wiel niet opnieuw gaan uitvinden bij het tunen van een standaard motor.
Het klopt wel dat de ene motor wat meer geeft dan de ander, zowel met als zonder tuning.
Iedere tuner begint over het algemeen met dezelfde aanpassingen, en daarna kan men steeds verder gaan afhankelijk van de meetresultaten en analyses.
Dat de ene tuner minder vraagt dan de ander heeft te maken met aantallen, reclame en sponsor budgetten e.d, sommige Tuners zijn juist duurder omdat ze software moeten inkopen, het zelf aanpassen kan goedkoper zijn dus vandaar dat prijs lang niet alles zegt.
Echt op maat betekent met uitlaatgasanalyse, en dat gebeurd bij geen enkele tuner zover ik weet omdat deze het wiel niet opnieuw gaan uitvinden bij het tunen van een standaard motor.
Het klopt wel dat de ene motor wat meer geeft dan de ander, zowel met als zonder tuning.
Iedere tuner begint over het algemeen met dezelfde aanpassingen, en daarna kan men steeds verder gaan afhankelijk van de meetresultaten en analyses.
Dat de ene tuner minder vraagt dan de ander heeft te maken met aantallen, reclame en sponsor budgetten e.d, sommige Tuners zijn juist duurder omdat ze software moeten inkopen, het zelf aanpassen kan goedkoper zijn dus vandaar dat prijs lang niet alles zegt.
- Knot
- VIP Driver
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
- Type Auto: BMW G29 Z4 sDrive20i
Ben erg benieuwd naar je bevindingen en ook de betrouwbaarheid van de auto op de lange termijn. BR zou ook mijn keuze zijn.BeemerE30E91 schreef:Yep dus BR Performance voor mij en ik stimuleer geen meelifters in de chiptuning , ieder voor zich![]()
Er zijn nog enkele waar ik aan dacht die ook verstand van zaken hebben maar je moet een keuze maken
BMW G29 Z4 sDrive20i 2019 - Lexus CT200h F-Sport 2012 - Daihatsu Cuore 1.0 Premium 2008 - Honda CBR600F4i 2002 - Honda SH300i 2018
- Knot
- VIP Driver
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
- Type Auto: BMW G29 Z4 sDrive20i
Er zijn een aantal die hun F30 320i stage 2 getuned hebben (260pk/420nm).
Hoe komt deze eruit te zien, past die schaal aan automatisch of jank je m vol door de schaalverdeling heen?

Hoe komt deze eruit te zien, past die schaal aan automatisch of jank je m vol door de schaalverdeling heen?

BMW G29 Z4 sDrive20i 2019 - Lexus CT200h F-Sport 2012 - Daihatsu Cuore 1.0 Premium 2008 - Honda CBR600F4i 2002 - Honda SH300i 2018
-
- Seriously addicted
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53
Volgens mij gebeurt daar niets mee. Is een berekende waarde, dacht ik ergens gelezen te hebben. Volgens mij geeft ie zelfs maar de max aan wat je origineel hebt. Want waarom heeft mijn auto precies 380nm en niet 370 of 390? 


- Knot
- VIP Driver
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
- Type Auto: BMW G29 Z4 sDrive20i
MIjn auto heeft 270nm en max op de schaalverdeling is 320nm.
Als ik m echter via Tunex een update geef kan ie naar 420nm maar heb inmiddels begrepen dan de meters maximaal gaan wat de schaalverdeling toelaat en daar ook op blijven hangen, gaat niet in het rood of de schaalverdeling wordt niet bijgesteld inderdaad.
Als ik m echter via Tunex een update geef kan ie naar 420nm maar heb inmiddels begrepen dan de meters maximaal gaan wat de schaalverdeling toelaat en daar ook op blijven hangen, gaat niet in het rood of de schaalverdeling wordt niet bijgesteld inderdaad.
BMW G29 Z4 sDrive20i 2019 - Lexus CT200h F-Sport 2012 - Daihatsu Cuore 1.0 Premium 2008 - Honda CBR600F4i 2002 - Honda SH300i 2018