17 inch winterbanden

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
HRV
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2015, 17:29
Type Auto: BMW 320d F31 - Individual Brilliant White-Metallic (U21)

Helaas levert Michelin geen 225/50-17 ROF winterbanden.

Het valt me op dat er veel mensen reageren die geen ervaring hebben met de F30/31 winterbanden. De karakteristiek van het onderstel en de andere hoogte van de banden geven toch wel een verschil in ervaring lijkt me.

Ik kan een leuk setje met Dunlop 3D ROF krijgen. 224/50-17
Iemand daar ervaring mee?


Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Ga in ieder geval voor RFT's bij 17"...

...bij de E9x is het al een drama op 16"/17" op non-RFT's, maar met een wangmaatje hoger bij de F3x wordt het 'dweileffect' alleen maar extra vergroot met de zachtere wang van een winterband.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Zoom1972
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 aug 2015, 16:57

Ik snap werkelijk waar niet waar mensen het over hebben als ze praten over het "dweil-effect" bij 16 of 17" non-runflat banden. Ik rijd een 325 met sport onderstel en heb daar 17" onder liggen. De banden zijn Dunlop Sport Bluresponse XL, geen last van "dweilen" en wel lekker comfortabel. En uiteraard een Slime setje achterin mocht ik een lekke band hebben en niet op de ANWB willen wachten, aan de andere kant, hoe vaak heb je een lekke band? Ik betaal ieder jaar goed geld aan de ANBW dus als ik hen dan een keer nodig heb dan komen ze maar hoor.

(Aaah, ik zie het al, Joop pakt de carrousel op de ring....tsja dan zal je er misschien wat van merken maar in de dagelijkse praktijk.......) 008
Chevrolet Beretta 2.2i
Slopel Omega 2.5V6 sedan
Mazda MX-6 2.5V6
VW passat TDI sedan
Mazda6 2.0 executive sedan
BMW 325i E90
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Vind ik ook; de dagelijkse praktijk leert dat je overal in Nederland met lage snelheden door het verkeer sukkelt. In de bebouwde kom rijdt tegenwoordig iedereen 45 en daarbuiten 60. Geen idee waar deze trend vandaan komt maar maak het iedere dag mee, zelfs als ik '-ochtends om 6 uur in de auto naar m'n werk zit. Zat erover na te denken om m'n wagen te laten tunen maar ik begin me steeds vaker serieus af te vragen of dat wil zin heeft want je kunt toch nergens normaal doorrijden, laat staan hard rijden. Met dit in het achterhoofd maakt het mij dus geen r**t uit of ik met 16 of 17" rijd tijdens de wintermaanden. Ik rij nu trouwens met 19" RFT en dat bevalt prima met 45 of 60 km/h...zucht...
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Van 19" naar 16 of 17" is optisch toch wel een groot verschil. Wil je 4 maanden lang naar je auto lopen en denken 'iiiieeeuw, dit ziet er toch niet uit!'...? :mrgreen:

Overigens kan ik ook onderschrijven dat de auto veel meer 'dweilt' op non-RoF en winterbanden. Gelukkig heb ik een combinatie van beide zelf nog niet ervaren. Dweilen is misschien wat overdreven, maar toen ik bij mijn vorige auto naar (18" Michelin Pilot Sport) non RoF overstapte moest ik behoorlijk wat aan scherpte inleveren. Zelfde geldt eigenlijk altijd als ik overstap van zomer- naar winterrubber.

Persoonlijk vind ik het ook een veiliger idee in de winter op RoF te rijden. En dan niet direct vanwege de ritjes in Nederland, maar tijdens een wintertripje naar het buitenland moet ik er niet aan denken om langs de kant te moeten staan, wachtend op hulptroepen.
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Ik vind mooie grote velgen juist zonde in de wintermaanden met die pekeltroep, vandaar dat ik niet investeer in dure grote wintervelgen.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Hoi Arnie (en Zoom1972)... Ik neem aan dat jullie 's winters vast ook wel eens op de snelweg zitten dat jullie wel de 120-130 kunnen halen, het sneeuwt namelijk niet zo vaak in NL (op die 2 winters van 2 jaar terug na dan). Dan ga je het meestal wel merken als je een afritje pakt als de wang van de band aan de zachte kant is. Dat is met een winterband al sneller het geval dan een zomerband en nog beter merkbaar als je naar een non-RFT band gaat bij de kleinere velgmaten. Over sportief rijden heb ik het dan nog niet eens. Maar goed als je alleen in en kort om het dorp heen hobbelt, dan zul je er inderdaad weinig van merken. Pak je regelmatig wat bochtige provinciale wegen en/of snelwegen dan kan het rollen over de wang wat vervelend en instabiel aanvoelen, tenzij je niet anders weet. Dat kan natuurlijk ook nog. :wink:

Ik geef het ook vooral als tip mee, om mogelijke teleurstellingen in het (dure) rubber te voorkomen. Als je even een beetje zoekt op het forum zul je niet de eerste zijn waarbij dit het geval is. :idea:

En ja, non-RFT of RFT in de winter? Die keuze zul je zelf moeten maken. Even los van het verschil in handling kan het met name 's winters wellicht wat onaangenaam zijn als je in de kou uiteindelijk toch nog op de Wegenwacht moet wachten, als je Slime-kitje even niet werkt of als de scheur/het lek net te groot of op een beroerde plek naast het loopvlak zit.



Om toch even de sportieve kant aan te halen... Ik kom nog wel eens op de Ring en heb deze ook al eens op winterbanden gereden. Ik rij zelf met een 18" non-RFT Michelin Pilot Alpin 4 combinatie op de E92 in de winter (dat zou op een F3x 19" zijn voor dezelfde rijeigenschappen) en dat werkt eigenlijk best goed. Wel wat extra roll in de wang t.o.v. dezelfde maat als zomerband (Pilot Sport 3), maar voelt verre van instabiel aan. Ik heb ook express voor een XL variant van de banden (zomer en winter) gekozen om niet teveel aan scherpte met sturen in te boeten t.o.v. een RFT.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Ik kom nog wel eens op de Ring zegtie........ :lol:
HRV
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2015, 17:29
Type Auto: BMW 320d F31 - Individual Brilliant White-Metallic (U21)

Ik heb een tweede-hands setje gekocht. 17" met de ROF Dunlop 4D's erop op originele Style 413 velgen.

Zodra het echt kouder wordt gaan ze eronder.
Als ze niet bevallen kan ik altijd nog naar de Michelin variant, maar zo niet heb ik voor "weinig" toch twee seizoenen voor de boeg.

Ergens hoop ik er op dat ze niet zo lekker rijden, kan ik ze ff oproken :lol:
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Dat kan als ze wel lekker rijden ook wel hoor :wink:
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Auto Motor und Sport heeft ook in de 17" maat getest...

...de Dunlops doen het structureel wel goed. Ook de opvolger van de 4: http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 13058.html

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
HRV
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2015, 17:29
Type Auto: BMW 320d F31 - Individual Brilliant White-Metallic (U21)

Dank je, deze had ik nog niet gezien.

:Klappen: :Hosanna:
Zoom1972
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 aug 2015, 16:57

Joop, dank voor je toelichting. Voor wat betreft je "steek" m.b.t. het niet anders weten 001 dit kan best wel eens waar zijn. Ik heb tot voor kort een mazda6 gereden met 16" eronder, daarvoor een passat met 16", daarvoor een mx-6 met 16" en nu dus een 325 met 17". Qua uiterlijk heb ik niet het gevoel dat het :yuck: is als er 17" onder ligt, sterker nog ik vind alles boven 18" té plat qua banden en niet mooi (persoonlijke smaak).

Winterbanden hebben inderdaad een zachtere compound maar ik heb mijn winterbanden altijd met XL wang gekozen, nu trouwens voor zomerbanden ook een XL wang.

Uiteindelijk is het toch een kwestie van gevoel, hoe rijd je met je auto en hoeveel wil je uitgeven. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat runflat beter rijdt dan non-runflat. Het gaat om de mix comfort-sportief en daartussen zit een heel gebied waarin de een meer naar comfort neigt en de ander naar sportief.

Zo, en nu ben ik klaar met de banden discussie :nou: :Hosanna: :Dubbel:
Chevrolet Beretta 2.2i
Slopel Omega 2.5V6 sedan
Mazda MX-6 2.5V6
VW passat TDI sedan
Mazda6 2.0 executive sedan
BMW 325i E90
jvge
Just getting started
Just getting started
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 sep 2016, 14:05

kevin78 schreef:Ja geen runflat is zo veel fijner en beter.. Scheelt ook nog eens in prijs :ja:
gewoon uit interesse, waarom zou dit zo zijn?
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Ik denk dat dit echt heel persoonlijk is. Ik had bij mijn vorige auto ook naar dit soort opmerkingen geluisterd en non RoF besteld als vervanging van mijn RoF en oh wat een spijt heb ik daar van gehad.... :duh:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”