Onze werkplaats : P4 walnut blasting
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Zal ook afhankelijk zijn van je rijstijl en type kilometers die je maakt. Wellicht dat kwaliteit benzine en zelfs olie nog een invloed hebben.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
De invloed van Kwaliteit van olie en benzine valt niet te voorspellen, en 100k is wel een redelijk interval. Dan zal het ook wel nodig zijn vermoed ik. Prijs wordt meer bepaald voor demontage inlaatspruitstuk etc, in veel mindere mate door het aantal cilinders. Twee cilinders meer is misschien max half uurtje meer werk tov de 5u (schat ik) die ze er mee bezig zijn.
Heb het bij mezelf vorig jaar gedaan, was leuk voor een keertje maar eigenlijk gewoon een klote werkje.
Heb het bij mezelf vorig jaar gedaan, was leuk voor een keertje maar eigenlijk gewoon een klote werkje.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Nieuwe pakkingen inlaatspruitstuk heb je dan ook nodig, of wordt dat toch vaak achterwege gelaten? Heb t wel gedaan toen de onderste disaklep +PCV vervangen moest.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 22 jul 2018, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Tis niet dat alleen.
Zijn carterdampen die neerslaan in je inlaat. Je kleppen staan nooit allemaal dicht *duh). En warm en koud icm dampen is koekjestijd. De directe inspuiting helpt niet mee. Met indirect heb je nog spoeling enigzins.
Zijn carterdampen die neerslaan in je inlaat. Je kleppen staan nooit allemaal dicht *duh). En warm en koud icm dampen is koekjestijd. De directe inspuiting helpt niet mee. Met indirect heb je nog spoeling enigzins.
Nobody said it was easy....
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Afspraak gemaakt voor wat walnoot-liefde bij Gijsbertsen.
Ben heel benieuwd naar de "voor" situatie, aangezien dat soort onderhoud onbekend en dus waarschijnlijk afwezig is.
Vanwege de handigheid gelijk de hydraulische klep van de olie vervangen. Kijk er naar uit
Ben heel benieuwd naar de "voor" situatie, aangezien dat soort onderhoud onbekend en dus waarschijnlijk afwezig is.
Vanwege de handigheid gelijk de hydraulische klep van de olie vervangen. Kijk er naar uit
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Voor de N43 ben ik wel benieuwd wat de aanslag zal zijn
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Ben benieuwd naar eind resultaat van walnut blasting.
is dat advies om ook hydraulische klep te vervangen ?
is dat advies om ook hydraulische klep te vervangen ?
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Niet echt advies, maar die klep is een hekel punt op de N43 en om erbij te komen moet de inlaat eraf. Dus handig om dat gelijk mee te pakken als er toch geblast wordt.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Oké ik was benieuwd omdat ik ook N43 motor heb, heeft nu 104 Dkm gelopen.
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
-
- VIP Driver
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 13:39
- Type Auto: BMW i3S / BMW E91 320i / BMW E36 318i
- Locatie: NH
even afstoffen dit onderwerp
Ik heb mijn auto 320i E91 bij 140.000 km (jan 2020) de walnut blasting behandeling laten doen, ik kreeg te horen dat de inlaatspruitstuk aardig vol zat.
Nu staat de auto inmiddels op 185.000 (mei 2023), er wordt minimaal RON 98 getankt met deze auto.
De eerste 30.000 km reed de auto als nieuw, sneller acceleratie en beter verbruik. Daarna merk je wel het verval, meer het verlies van vermogen op de Autobahn.
Het euvel is dat alleen het inlaatgedeelte wordt schoongemaakt en de rest niet. Oftewel je schijt je broek vol en het loopt via je broekspijpen omlaag, maar je vervangt je onderbroek alleen de vieze broek trek je weer aan.
Om de 100.000 km deze behandeling laten doen, is veel te lang als je redelijk door rijdt. Je voelt namelijk dat de auto minder goed gaat rijden nadat die behandeling is gedaan, ik merkte dat na 30.000 km. Ik rijd relatief veel korte stukjes dus dat helpt niet mee.
Kan iemand zijn ervaring met betrekking tot walnut blasting ook delen?
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Recentelijk laten doen bij de Topicstarter. Na 175k Kms eerste keer. Zie voor meer info linkje in mijn showroomtopic. Merkte niet heel veel verbetering eerlijk gezegd, maar hij was ook niet erg vuil. Tank ook uitsluitend V-Power. Zag er natuurlijk wel een stuk beter uit na de behandeling.
-
- VIP Driver
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 13:39
- Type Auto: BMW i3S / BMW E91 320i / BMW E36 318i
- Locatie: NH
dank voor je reactie
ik heb de behandeling laten doen, omdat ik flink moest trappen op de Autobahn voor een normale inhaalactie en het verbruik ook slechter werd van de auto.
ik tank ook V-power of Aral 102, dit is hetzelfde als bij jou.
wat ik kan bedenken is dat de uitlaatgassen bij mij over 4 cilinders wordt verdeeld en bij jou over 6 cilinders. dus bij gelijk blijvend rijgedrag, tankgedrag, idem km's dan zal ik viezere kleppen hebben dan jij.
ik heb geen foto's meer , maar volgens mij waren die van mij viezer bij 100k km dan bij jou 175k km. Zeker als je er geen last had voor de behandeling en geen noemenswaardig verschil merkte na de behandeling.
ik heb een N43 motor en jij N20 als ik het goed heb. Hieronder zie ik een opsomming van motoren die er last van zou hebben. Is de lijst verouderd of is N20 hier niet vatbaar voor?
QUOTE
Direct ingespoten BMW motoren (N43/53/54/55 en M47/57 en N47/57) krijgen last van ‘carbon build up’ in de inlaatkanalen. De oorzaak: bij direct ingespoten motoren worden de inlaatkanalen niet 'gespoeld' door brandstof, waardoor de koolstofafzetting de kans krijgt om zich te verzamelen in de kanalen en zo de inlaat “verstikt”.[/b]
ik heb de behandeling laten doen, omdat ik flink moest trappen op de Autobahn voor een normale inhaalactie en het verbruik ook slechter werd van de auto.
ik tank ook V-power of Aral 102, dit is hetzelfde als bij jou.
wat ik kan bedenken is dat de uitlaatgassen bij mij over 4 cilinders wordt verdeeld en bij jou over 6 cilinders. dus bij gelijk blijvend rijgedrag, tankgedrag, idem km's dan zal ik viezere kleppen hebben dan jij.
ik heb geen foto's meer , maar volgens mij waren die van mij viezer bij 100k km dan bij jou 175k km. Zeker als je er geen last had voor de behandeling en geen noemenswaardig verschil merkte na de behandeling.
ik heb een N43 motor en jij N20 als ik het goed heb. Hieronder zie ik een opsomming van motoren die er last van zou hebben. Is de lijst verouderd of is N20 hier niet vatbaar voor?
QUOTE
Direct ingespoten BMW motoren (N43/53/54/55 en M47/57 en N47/57) krijgen last van ‘carbon build up’ in de inlaatkanalen. De oorzaak: bij direct ingespoten motoren worden de inlaatkanalen niet 'gespoeld' door brandstof, waardoor de koolstofafzetting de kans krijgt om zich te verzamelen in de kanalen en zo de inlaat “verstikt”.[/b]
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Zal bij de N20 niet anders zijn ivm de directe injectie. Maar sommige blokken zijn er blijkbaar gevoeliger voor dan andere.