BMW e46 330i sedan daily/trackday

Plaats hier de foto's van jouw BMW 3 serie van voor 2005
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Niet als je een L-profiel neemt, dus zoiets:
Afbeelding

Bij een coupe zit deze niet op de rails vast, maar in de carrosserie, dus ik hoefde niets te wijzigen 8)


Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Zijn er voor je stoelen geen slede's beschikbaar die passen?
vaak moet je daar de gordelhouder ook wel op kwijt kunnen, of je monteert hem zoals Thys het heeft gedaan.
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

2 augustus naar Vrij rijden geweest. 2 sesssies kunnen doen in het droge en daarbij iets meer (nagenoeg) vrije rondes kunnen rijden dan de vorige keer gelukkig. Echter ook deze keer blijven hangen op 2:16, gelijk aan de snelste ronde van de vorige keer. Gaspedaal voelt wel een stuk fijner na de ECU tune. Motor begon na 15 minuten wel wat warmer te lopen (koelvloeistof temp kwam niet meer onder de 95 graden, wat wel het geval zou moeten zijn na de ECU aanpassing), dus een rondje wat rustiger gereden en toen was het weer ok. Wellicht de airco condensor weer netjes maken (dichtgeslagen sleuven openduwen met een satestokje / tandenstoker) om de flow naar de radiateur te verbeteren.

Ook op zoek naar een autoambulance/trailer + trekhaak voor de e90. Zoektocht naar stallingsruimte voor een auto trailer + auto er bovenop verloopt moeizaam (er is niet alleen woningnood, maar ook gebrek aan stallingsruimte in NL of in inder geval in Noord-Brabant). Hoop deze week iets kunnen vinden, zodat ik ook een trailer kan aanschaffen.

Ik hoef overigens niet per se een slede te hebben voor de kuipstoelen, aangezien ik de enige ben die achter het stuur zal zitten hoef zal ik 1x de juiste positie hoeven te bepalen. Met de getoonde foto's kan ik zeker wat overigens, bedankt! Laatste week ook nog wat tijd gehad om het een en ander te strippen. Iemand nog een tip hoe je het deuropenings mechanisme van binnen uit makkelijk kan bedienen wanneer deurpanelen (inc. deurhendels) zijn gedemonteerd?
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Als de deurhendels er niet meer aan zitten moet je in principe gewoon aan de kabel kunnen trekken voor het openen.
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

@Bart: dat klopt, en werkt ook. Het is alleen een flink gefriemel om daarmee de deur te openen, vroeg mij af of er nog een handig trucje is (bijv. een bepaald voorwerp gebruiken) om de deur te openen. Bedenk me nu misschien dat zo'n bekledingsdemontage vorkje wellicht goed kan werken 007 .

Ik ga vanavond voor een stallingsruimte kijken, hopelijk is het wat en kan overgaan op de rest van het plan.
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Misschien kun je de deurhendel los halen en die tegen je deur aan monteren, heb je er nog een lichter deurpaneel in zitten of helemaal niks?
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Sinds een week zit de bestuurderskuipstoel erin! Was nog een heel gedoe om die erin te krijgen in de Sedan met de gewone OEM gordels. De originele L-vormige gordelbevestigingsplaatjes van de rails afgeslepen/geboord wat moeizaam ging door de erg harde staalsoort waar ik doorheen diende te gaan. Uiteindelijk eraf gekregen en op stoelplaat gemonteerd. Afijn, het zit er nu mooi in en morgen uit testen met vrij rijden op Zandvoort.

Inmiddels ook nog wat extra interieurdelen eruit gehaald zoals de midden armsteun en vloerkleed en geluidsdemping achterbank. Daar blijft het ook wel bij. Functioneel dashboard vind ik wel zo fijn en evenzo voor de voorste deurpanelen.

Ook de rubberen top mounts vervangen van de schokbrekers achter die volledig doorgescheurd waren. Het vervangen hiervan viel ook tegen; uiteindelijk de bovenste moer die de topmount op de schokbreker klemt er maar afgeslepen, want met geen mogelijkheid los te krijgen. Nieuwe moeren besteld en nieuwe Meyle HD top mounts gemonteerd. Gelukkig nu weer zonder hevig kabaal over hobbeltjes heen :ja: .
Verder nog een klein beetje negatieve camber op vooras toegevoegd door de uitlijn-pin bij de veerpoot eruit te slaan en daarbij de veerpoten zo ver mogelijk naar binnen te plaatsen. Had gelukkig geen effect op het rechte lijn gedrag. Dit gedaan omdat ik zag dat buitenkant banden wat harder sleten dan het midden en binnenkant vd band. Overigens heeft mijn Nankang NS-2R setje buiten wat slijtage op de buitenkanten nog niet veel geleden na zo'n 15.000 - 20.000 straat kilometers en ongeveer 20 x 20 minuten vrij rijden sessies.

22 september ook nog geweest trouwens (met kapotte rubberen top mounts vd achterste schokbrekers). Wederom op 2:16 blijven hangen in de zeer druk bezochtte sessies, maar dit was wel met 2 seconden oponthoudt in de eerste sector (filmpjes staan weer op zelfde kanaal als vorige filmpjes https://www.youtube.com/channel/UCm-2Kb ... zZkzpvTLGw). Dus 2:14 met bijrijder mogelijk. Ik ga morgen met vrij rijden in zandvoort voor de 2:10 a 2:11 zonder bijrijder in ieder geval. Moet wellicht mogelijk zijn nu er zo'n 100 kg minder dan anders in zit en de achterste schokdemper hun werken weer beter kunnen doen.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Helaas de 2:10/11 net niet kunne halen en op 2.12.3 blijven steken. Beste sectoren bij elkaar zou wel 2.11 opleveren, maar helaas niet gelukt. Ik vond de balans deze keer wat minder dan andere keren. Kwam na de sessie er ook pas achter dan de achterbanden te weinig spanning hadden, slechts 1.6 koud :duh: . Verder merkte ik ook dat het voor mezelf wat lastiger werd nu je weer een paar km/u harder aankomt bij elke bocht. Volgende keer weer wat te leren dus :ja:

De e46 staat nu op stalling op een trailer zoals het plan aanvankelijk ook was, dus voorlopig doe ik hier niks aan. Moet nog rijbewijs BE halen en een trekhaak op de e90 monteren voor ik weer circuit op kan. Zal wellicht pas januari/februari worden. Tussentijds het stuur en pedalen bij de PC uit het stof halen en weer een potje Assetto Corsa spelen om me scherp te houden 008 .
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Wow gave filmpjes zeg. Gaat best hard aan de banden te horen.. maar laat je hem nou uitrollen in de bochten of, want ik hoor de motor niet. Lijkt net of je te hard er in komt en dan zonder gas de bocht door.
Niet dat ik er echt verstand van heb hoor.
Dat gevecht met de witte 1 serie was leuk. Lijkt mij dat je kapot ben na zo'n sessie
F34 328i



Afbeelding
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Kapot ben je niet echt na zo'n sessie, daar moet het nog wel een stukkie harder voor gaan. Helaas is mijn motor vrij stil wanneer deze onder de 5000 rpm zit. Daardoor lijkt het vaak dat ik pas heel laat op het gas ga. Filmpjes van de laatste sessies staan overigens wederom op het YouTube kanaal.

Simpel gewicht eruit halen voor mij zit er nu niet meer in met de e46. Ergens denk ik dat ik het zo laat en een jaartje mee door rij zo en stiekem al zit te kijken naar een e9x 335i/d (weet niet of een diesel of benzine meer robuust / minder onderhoudsgevoelig is op circuit)
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Waarom kijk je niet naar een 130i ipv 335i? Veel lichter te maken, praktisch even snel en een veel leukere, wendbaardere auto om mee te rijden.

Een E90 is echt een grote auto voor een racer.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Inmiddels afgelopen zaterdag weer voor het eerst geweest naar een dagje vrij rijden sinds oktober en ditmaal met de E46 op de autotrailer :ja: . Het kost allemaal wel wat meer tijd met een trailer, maar ben blij om weer gewoon met de E90 330i als daily te rijden sinds oktober. Is toch een stapje beter qua comfort met name en een automaat is ook wel zo fijn in Nederland file land. Auto starten gewoon meteen, zonder een acculader te hebben hoeven gebruiken (accupool tijdens stallen er natuurlijk wel af). Had wel een beetje vlakke kantjes op minstens 1 band (Nankang NS-2r) door het stallen. Hoopte dit te voorkomen door de auto met veel spanning in de banden weg te zetten, maar een aantal verliezen langzaam wat druk en nu dus toch wat trillingen nu op hogere snelheid.

Deze keer de 2:11 kunnen halen in al meteen de eerste sessie. Kan zeker nog wat harder, maar in sessie 2 en 3 was de baan niet droog. Waarbij ik 1x zelfs bijna de vangrail in ging (zie BMW op 0:32 in onderstaande filmpje).

https://www.youtube.com/watch?v=-0knPMWQRZ8

Weer een hoop lol gehad. Volgende sessie wellicht over een maand of 2, maar dan met een setje Nankang AR-1's. Benieuwd hoe die plakken in het droge!

@Thys: een turbo blok (welke zonder gekkigheid wel 350-400 Pk halen) lijkt mij ook wel eens leuk en zoveel lichter is een 1 serie helaas niet t.o.v. een 3 serie.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Geloof me, een 1-serie rijdt echt flink anders dan een 3 serie, ondanks dat hij niet zoveel lichter is.

130i is in rechte lijn bijna in staat een standaard 335i bij te houden. 335i is leuk om te tunen, maar je krijgt gegarandeerd gezeik met je temperatuurhuishouding als je dit als trackauto in gaat zetten.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Waar heb je de software vandaan om je ecu te tunen?
Race it, break it, fix it, race it and break it again
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

@Lex: https://www.ms4x.net/index.php?title=Main_Page
Daar heb ik alle info vandaan m.b.t. programmeren e46 ECU.

Heb inmiddels er Nankang AR-1 banden opliggen. Helaas heb ik deze pas 1 sessie van 20 minuten kunnen gebruiken, doordat er een koelslang geklapt is van bovenkant radiateur naar motorblok. Weet dus nog niet of ze echt meer grip geven dan de NS2-R 180 TW banden. Heb inmiddels nieuwe slang liggen en hoop 19 juli weer een keer vrij te rijden in Zandvoort. Ik wil dan ook mijn veerpootbrug slots van de vooras wat verder opboren om meer negatief camber erop te zetten. Iemand nog tips hiervoor? Gewoon bovenste 3 moeren losdraaien, wiel opkrikken, slots aftekenen en gaan boren en naschuren/dremelen? Daarna nog wat primer lak erop voor roest en dan ben je er toch? Ik heb er een veerpootbrug opzitten dus heel bang ben ik niet dat de veerpoten teveel verzwakt worden.

@Thijs: N.a.v. je opmerkingen in het xHP topic is een Engelse 135i /m135i automaat wel erg aanlokkelijk. Dan heb je voor niet al te veel geld een hele mooie basis voor een tracktool.
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Showroom & Projecten”