Beste mensen,
Na mijn bmw F30 met 2 liter turbo motor ben ik een tijdje bmw-loos geweest en sinds enkele weken weer opzoek maar nu een E90 (sedan of station) met 330i motor.
Nu had ik voor mijzelf een aantal eisen gesteld, namelijk:
LCI
Handbak
M-pakket binnen en buiten
half-leer of alcantara stoelen
Nu is het best lastig om dit te zoeken zonder direct boven mijn budget te gaan (+-17.000,-). Er zijn wel auto's maar vaak met een ontbrekende onderhouds historie of al 6-7 voorgaande eigenaren gehad.
Nu zag ik wel twee auto's staan maar die hadden alleen een M-pakket aan de buitenkant. Is een M-interieur pakket alleen het stuur, schakelpook en zwarte hemel of zijn er ook technische verschillen? Want een zwarte hemel, M-stuur en M-pook monteren kan achteraf ook natuurlijk tenzij er dingen zien die ik zo niet zie.
Ik had ook gevonden dat een LCI versie van de 325i makkelijk naar het vermogen van een 330i gebracht kan worden door Mosselman (andere inlaat + mapping) maar hoe zit het met de technische verschillen tussen de 325 en de 330? Heeft de 330 ook andere remmen, uitlaat of andere technische dingen die met het blote oog niet te zien zijn?
Op de pre-lci zie ik nog weleens de optie "servo-tronic steering" als optie, hoe zit het met de LCI? heeft die dit standaard of is dit ook een optie? Ik las dat je dan minder omwentelingen hoeft te maken om van full-lock links naar rechts te gaan, iets wat ik wel graag zou willen.
Nog andere tips kwa opties die een must zijn of waarvan jullie zeggen dat kan achteraf ook nog? Ik hoor het graag.
mvg, Jorrit
Welke opties een must bij aanschaf 330i?
-
- VIP Driver
- Berichten: 12415
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
- Type Auto: BMW F32 420i+
Misschien niet precies de wagen wat jij wil, maar deze is van een ex forumlid:
viewtopic.php?f=31&t=22335
Ook heeft deze de extra vitaminen al richting een 330i.
viewtopic.php?f=31&t=22335
Ook heeft deze de extra vitaminen al richting een 330i.
- Giovanni21
- VIP Driver
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
- Type Auto: BMW F36 420i LCI
- Locatie: Den Haag
Ik zou (persoonlijk) het volgende aan het wensenlijstje toevoegen
qua stoelen: sportstoelen
xenon
schuif/kanteldak
lichtpakket
nice to have, anders achteraf inbouwen:
cruise control
prof navi (icm combox)
inklapbare spiegels
qua stoelen: sportstoelen
xenon
schuif/kanteldak
lichtpakket
nice to have, anders achteraf inbouwen:
cruise control
prof navi (icm combox)
inklapbare spiegels
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
De enige verschillen tussen de 325i en 330i (LCI):
1. Ander inlaatspruitstuk
2. Andere software (engine mapping)
3. Iets grotere schijfremmen (voor), 330mm ipv 312mm. (Hierdoor kan de 325i nog wel 16” velgen aan en de 330i niet meer).
Rest is “volgens mij” allemaal hetzelfde(maar iemand mag mij best verbeteren hier).
Je kunt bij Mosselman 1 en 2 laten doen, dan ga je naar de volle 330i spec (272pk volgens mij). Je kunt ook alleen 2 doen, dan ga je naar +-250pk met vrijwel hetzelfde koppel in het midden gebied (alleen bovenin mis je wat). Stuk goedkoper is dat. Trouwens de laatste generatie van de Pre-LCI (2008), heeft ook al de nieuwe motor en bak van de LCI, dus die 325i valt ook te tunen naar een 330i.
Servotronic is volgens mij nog de ‘ouderwetse’ hydraulische stuurbekrachting. De latere modellen hebben elektronische bekrachtiging. Dus dat is niks bijzonders. Je doelt misschien op Active Steering, dat is wel variabel sturen. Schijnt wel fijn te zijn, maar zelf geen ervaring mee. Ik zou er geen auto voor laten staan als die het niet heeft.
Laatste, houd er rekening mee dat het M pakket op de E90 echt hard is, moet je van houden, voor sommigen is het too much.
Succes!
1. Ander inlaatspruitstuk
2. Andere software (engine mapping)
3. Iets grotere schijfremmen (voor), 330mm ipv 312mm. (Hierdoor kan de 325i nog wel 16” velgen aan en de 330i niet meer).
Rest is “volgens mij” allemaal hetzelfde(maar iemand mag mij best verbeteren hier).
Je kunt bij Mosselman 1 en 2 laten doen, dan ga je naar de volle 330i spec (272pk volgens mij). Je kunt ook alleen 2 doen, dan ga je naar +-250pk met vrijwel hetzelfde koppel in het midden gebied (alleen bovenin mis je wat). Stuk goedkoper is dat. Trouwens de laatste generatie van de Pre-LCI (2008), heeft ook al de nieuwe motor en bak van de LCI, dus die 325i valt ook te tunen naar een 330i.
Servotronic is volgens mij nog de ‘ouderwetse’ hydraulische stuurbekrachting. De latere modellen hebben elektronische bekrachtiging. Dus dat is niks bijzonders. Je doelt misschien op Active Steering, dat is wel variabel sturen. Schijnt wel fijn te zijn, maar zelf geen ervaring mee. Ik zou er geen auto voor laten staan als die het niet heeft.
Laatste, houd er rekening mee dat het M pakket op de E90 echt hard is, moet je van houden, voor sommigen is het too much.
Succes!
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
M-pakket is hard?
M-pakket denk ik aan het bumperpakket, maar je doelt wellicht op de M-ophanging? Als je de veren wijzigt naar Eibach pro-kit heb je wat meer comfort, betere wegligging en beter looks. Dus ook daarvoor hoef je m niet te laten staan.
M-pakket denk ik aan het bumperpakket, maar je doelt wellicht op de M-ophanging? Als je de veren wijzigt naar Eibach pro-kit heb je wat meer comfort, betere wegligging en beter looks. Dus ook daarvoor hoef je m niet te laten staan.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Is wat minder snel, maar je kunt dit nog verbeteren mbv xHP software.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
xHp schijnt zelfs beter te zijn
Heb hebt in ieder geval al de mogelijkheid tussen Stage 1, 2 en 3.
Heb hebt in ieder geval al de mogelijkheid tussen Stage 1, 2 en 3.
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Ja dat is ook mogelijk(spreek uit ervaring), alleen niet 100% ideaal aangezien de software voor een 335i was bedoeld. Software is wel gratis (als je iemand vindt die het kan installeren, niet triviaal). Maar sinds xHP er is, is de Alpina flash minder interessant, aangezien xHP beduidend beter is. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat (en het is een stuk makkelijker zelf te doen).ejt schreef:Je kunt de zesbak zelfs flashen met alpina software. Ik weet niet of dit ook voor de 325/330 toepasbaar is.
De 6-bak van de LCI(is ook geupdatet tov vroege pre lci modellen) komt redelijk goed weg, vooral na de xHP update, wat de schakelmomenten een stuk vlotter maakt(tevens met de stages kun je nog kiezen wat je bij je vindt passen). Niet zo goed als de 8hp natuurlijk, maar wel een van de betere 6-bakken. Daarnaast vind ik dat het karakter van de 6-cilinders beter past bij een automaat dan handbak, maar dat is natuurlijk persoonlijk.