Slecht begin 2019.... (Ratel in blok)

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Klep kan los op de as komen te zitten of vast komen te zitten in n bepaalde positie. Laatste was bij mij aan de hand.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dutch79 schreef:Vanos-filters staan bij mij ook nog op mn lijstje om te bekijken. Heb er hier inderdaad nooit iemand over gehoord.
Disa-klep was bij mij ook eentje defect paar jaar terug.
Lagerschalen lijkt me niet echt nodig bij 160K al, maar ja dat is dan verder aan jou. Maar waar t slijpsel vandaan kwam, is nog niet duidelijk dus?

nou..neem een maar een dag vrij voor met die filters. Boel werk :mrgreen:

Lange stift torx nemen...doekje er onder..draaien maar. Zit vlak naast je kettingspanner.
Ze zitten met 15 Nm vast..staat erop.filters zijn van metaal..en lijkt een terugslapklep in te zitten. Ff gespoeld en weer erin.

Kost je kwartier a klein half uur met reinigen van wat olielekkage op je blok. Komt altijd wel wat mee.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb ook nooit beweerd dat t veel werk is. Er zijn altijd wel dingen die ik op een to-do lijstje heb staan.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

was meer sarcasm ;)
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Had ik niet van je verwacht :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Nou de schade is bekend......

Kleine correctie om mee te beginnen.
Er werd gesproken over de drijfstanglagers en niet de lagerschalen van de krukas.

Wat gaan ze morgen doen:
Drijfstanglagers vervangen
2x pakking filter huis (mijn verzoek ivm olielekkage)
afgebroken bout cilinderkop vervangen
beide disakleppen vervangen
vanos filters vervangen
oliekanaal schoonmaken
carter ventilatieklep vervangen

En dat voor het luttele bedrag van €2100

Aaron van Gijsbertsen verwacht hierna geen problemen meer maar raad aan om na 1000 km het oliefilter weer te controleren.
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Eerste reaktie van mij was, mwah, dat valt reuze mee....

Als daar de problemen opgelost mee zijn :ja:
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Ja alleen komen de ijzerdeeltjes ergens vandaan en waarschijnlijk uit de kop (nokkenassen).
Ze denken dat ik er op tijd bij ben maar vandaar de controle na 1000km.
Als dit terugkomt betekend dit een koprevisie......
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Is het VANOS-systeem nagekeken? Dat kan ook inslijten. Maar is er echt slijpsel gevonden? Heb t niet duidelijk op foto gezien.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Weinig olie bovenin en heel veel korte stukjes, veel vocht... dan mag ik hopen dat ze ook de excentriekas hebben gecheckt. Onze Compact was er door die vele korte stukjes - door de vorige eigenaresse - ook slecht aan toe met 143000km en ja... die zit ook in de N52.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CreativeS op 14 jan 2019, 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Wat merkte je daarvan Creative?
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Ah, je hebt je bericht gewijzigd...

Weinig abnormaals eigenlijk, wel wat rauwere loop en soms onregelmatig met af en toe een ratel, maar dat kon ook door de versleten klepseals komen :) We zijn er door Rap op gewezen tijdens het vervangen van de klepseals, anders hadden we het niet geweten en zoals je ziet: de 'nokken’ op de as waren behoorlijk ingesleten.
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Tja op de ratel na liep het blok verder prima.
Ratel blijkt nu dus van de disa klep af te komen maar je bent niet de eerste die over de excentriekas en de mogelijke schade eraan begint....

Hoop de auto vanmiddag op te halen en zal nog wat verder brainstormen met de monteur over de mogelijke nevenschade die het blok heeft :|

Heb nog een foto gemaakt tijdens het vervangen van mijn klepdekselpakking.
Hier vond ik de (ik noem maar even) veren bovenop de excentriekas er ook vrij corrosief uitzien.
Noem ik het goed en ziet dit er inderdaad slechter uit als dat ik op dat moment inschatte?

Afbeelding

Heb dit ook verteld bij Gijsbertsen (zonder foto) en daar hoorde ik dat dat niet ongewoon is...
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Het vervelende is... je kan de excentriekas wel zien zitten... maar enkel het halve tandwiel. De contactpunten onder de tuimelaars zie je niet.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Die corrosie zie je vaker. Vaak bij korte stuk blokken. Maar ook anders gezien hoor. Ze worden boven in niet gesmeerd oid. Spatsmering als je mazzel hebt met dampen. Ik heb we wel es gebroken gezien.
Maar zoals crea zegt...je excentriekas moet eruit om het goed te zien.

Ik weet niet wat voor opties j erop hebt en wat de algemene staat er van is?
Maar als je je kop enzo moet nemen....zit je zo aan 5000 euro. Totall loss dan.. zou eerst es goed nadenken wat je ermee gaat doen..?
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”