Chippen - tunen B48 (x20i)

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

niet happen Dutch ;)


Iedereen heeft een mening over iets of iemand toch (veelal gebaseerd op ervaring, kennis en weet ik veel meer)
. En zolang je daar vrij over kan en mag praten..super toch :)

Wel aan het werk blijven he...je zit teveel op het forum.


Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
frankie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 mar 2013, 14:22

Ik ben niet persé een BR fan (mijne is daar niet getuned), maar die schrijven de files wel degelijk zelf (België Willebroek) en hebben zelf een database waar anderen hun files uithalen. Zoek maar eens op BC Consulting, zelfde eigenaar.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Br / Mosselman / BAR en andere tuners die echt met je auto op de bank gaan en een ochtend/dag bezig zijn met afstellen calibreren dan uiteindelijk de software grotendeels zelf. Wellicht is de basis file gewoon ingekocht, maar dan op maat afstemt op jouw auto mbv de testbank. Anderen die hem niet op de bank zetten zullen zeer zeker gewoon inkopen. Kost doorgaans iets van €100 voor een tune en nog iets extras per optie bv egr of dpf off. Ze lezen de ecu software uit, sturen de file op via hun site en krijgen hem aangepast binnen een uur weer terug. Als ze er dan meer dan €300,- voor vragen is het echt teveel want vaak sta je dan binnen twee uur weer buiten.
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Terwijl ik twee van mijn oude BMW's heb laten tunen (135i en de 125i 3.0), twijfel ik bij de F32 met de N20 motor.

Op een of andere manier had ik meer het idee dat dat 3.0 blok meer aan kon dan de huidige 2 L blokken. 002
geertos87
Just getting started
Just getting started
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 mei 2016, 00:46

Ballistic schreef: 14 feb 2019, 10:53 Natuurlijk krijg je geen garantie. Dat is een wassen neus. Hij zal toch na de garantie periode stuk gaan en zoniet dan schuiven ze het op een ander gebrek af. Bijv gebrek aan onderhoud of te ruig gebruik.

Los daarvan; Veel tuners en ook BR-Performance zijn ongetwijfeld erg leuke gasten met wat kennis in huis maar echte tuners zijn het natuurlijk niet he. I.v.m. de enorme hoeveelheid aan diversiteit in flashes (zelfs buitenboordmotoren en jetskis!) dat ze aanbieden is het overduidelijk dat het zelf geen tuners zijn maar de maps simpelweg kant en klaar inkopen (resellen)

De maps van BR, Ziptuning en 90% van de overige tuners komen uit databases zoals https://www.ecufiles.com/specifications/ en/of https://www.dyno-chiptuningfiles.com/or ... -database/
Zelfs de interface is nagenoeg identiek aan de gemiddelde tuner website.

Een echte tune op maat kost aanzienlijk veel tijd en komen meer variabelen bij kijken dan waar de gemiddelde tuner geen rekening mee houdt.
Beste,

Het is niet van mijn gewoonte dat ik snel op dergelijke zaken reageer, maar als er dergelijke onwaarheden worden verteld of aangenomen wil ik hier graag even in tussenkomen.
Wij, als BR-Performance schrijven voor elke wagen onze software zelf en op maat van uw wagen. Met het aanpassen van de nieuwe file gaan we tijdens de verschillende runs gaan loggen om te kijken hoe de wagen reageert op de nieuwe settings. In functie van de resultaten gaan we deze gaan bijstellen totdat wij 100% tevreden zijn van het resultaat..
Hier wordt gekeken naar AFR, intake temp,EGT, maximum knock, asked en effective boost value, low & high pressure fuel pomp, iginition timing,...

Wij kopen NOOIT software ergens anders aan... De laatste nieuwe M550i hier in NL ontwikkeld, geen enkel andere tuner kan deze al aabieden aangezien er een MG1 slave en master ECU aanwezig is.
Er is niemand die voor deze reeds een oplossing heeft gevonden om de calibratie samen te laten verlopen.
Wij hebben net in NL de nieuwe TTRS voorzien van een TTE700 upgrade. Maar liefst 45 files zijn hierin gegaan tot we het gewenste resultaat verkregen.

Een interface zoals CMD is een inderdaad een tool dat door veel tuners wordt gebruikt omdat deze een grote diversiteit aan protocollen en checksums ondersteunt. Maar hier kan je enkel maar software mee lezen.. aanpassen dient nog steeds zelf te gebeuren.

Ik nodig u zeer graag uit om eens een kijkje te komen nemen hoe wij te werkt gaan, en hoe wij een wagen afstellen naar de eisen van de klant.
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 516
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Hoi Geert :Klappen: Bevalt nog super na een jaar nu! Helemaal happy 001
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Goed dat je dit namens BR toelicht. Helder verhaal.

Ik wacht nog even ivm garantie maar breng m'n auto over tijdje graag naar jullie toe voor het aanpassen van de software (mogelijk icm andere intercooler).
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Tja het is een kunstje wat niet iedereen kan. BR kan het ook wel geloof ik ja.
Mijn vorige auto was door Jeroen van JD gedaan. Ook zo'n knappe kop bij TVS heb je er ook een lopen en VAG techniek ook.
Owships ik zit nu op een ander forum
Gewoon chippen ook al is hij nieuw, hij gaat heus niet zomaar stuk. Des te langer plezier heb je er aan.
F34 328i



Afbeelding
VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 417
Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw

@geertos87: dank je wel voor je inhoudelijke reactie. Ik heb nog wel een paar vragen over het aantal Nm dat de achttraps automatische versnellingsbak aan kan en over verschillen in het onderblok tussen een 320i en een 330i. Zijn bepaalde onderdelen zwaarder uitgevoerd?

En de beschrijving van hoe jullie chippen, is hoe ik het gewend ben bij mijn vorige auto’s. Inderdaad controleren of er niet teveel koppel loskomt bij lage toeren etc. Bij mijn GTI moest dit worden aangepast omdat hij te bruut was bij lage toeren.
:Mpower: F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
:Mpower: M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
:Mpower: G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”