Na het uitlezen van mijn E90 318i LCI uit 2008 kwamen de volgende foutmeldingen tevoorschijn in de DME DDE module:
30E9 nitric oxide catalytic converter, aging
2AEC Nitrogen Oxide Sensor Self Diagnostics
2AF2 nitric oxide sensor, Lambda linear
2AF4 NOx sensor, electrical
2AF6 nitric oxide sensor, Lambda binary
2AF9 nox sensor, nox signal: coast mode check
De onderste meldingen duiden allemaal op de (bekende) Nox sensor kwaal. Na 220000km sta ik hier niet van te kijken, maar ik vermoed ook dat het flexibele deel van mijn uitlaat lek is. Op het APK formulier van vorig jaar staat dat deze gasdicht is gemaakt, maar ik vermoed dat hij (weer) lek is. Ik voel warmte aan de bestuurderkant onder de auto vandaan komen en stationair klinkt de auto laag/lek.
Kan het een met het ander te maken hebben? De logica in mij zegt dat een lekke uitlaat sowieso verkeerde waardes oplevert en dat een sensor dus foutmeldingen geeft. Stationair loopt de motor namelijk als een zonnetje, zonder verval of onregelmatigheid.
E90 LCI N43 Nox-sensor?
- erikselhorst
- Just getting started
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 jul 2013, 08:40
- Zjoel
- Being a part of it
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 17 feb 2018, 20:36
- Type Auto: E91 320i 09/2008 Business
Helaas, je nox-sensor is zo dood als wat. Ik zou er een noxem indraaien.
Flexibel is los te vervangen en moet er dan tussen gelast worden.
Zo heb ik het ook opgelost.
Noxem kun je vinden via bimmerprofs.com
Uitlaatflexibel heb ik via ebay gevonden. Ik heb een 320i dus was het een dubbele, 318i is volgens mij een enkele flexibel.
Flexibel is los te vervangen en moet er dan tussen gelast worden.
Zo heb ik het ook opgelost.
Noxem kun je vinden via bimmerprofs.com
Uitlaatflexibel heb ik via ebay gevonden. Ik heb een 320i dus was het een dubbele, 318i is volgens mij een enkele flexibel.
E91 320i Business 125kW 2008 Titansilber
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Inderdaad, ik denk dat je beide problemen hebt. Lekke uitlaat én kapotte NOx. Helaas heb je ook een 30E9, zelfs met een nieuwe NOx-sensor krijg je die niet weg (en werkt de auto nog niet optimaal). NOXEM is dan inderdaad de oplossing óf een NOx-sensor+NOx-katalysator.
- erikselhorst
- Just getting started
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 jul 2013, 08:40
Zorgt het vervangen van de sensor er niet voor dat de kat uitgebrand wordt en dus weer schoon is?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Een 30EA-melding kun je een schoonbranden, een 30E9 helaas niet. Lees ook dit stuk maar op Bimmerprofs.
https://bimmerprofs.com/30e9-nitric-oxi ... ter-aging/
https://bimmerprofs.com/30e9-nitric-oxi ... ter-aging/
Wat je nog ‘zou’ kunnen doen is, zeggen tegen de ECU dat je een nieuwe kat geplaatst hebt, dan kun je 30E9 wel wissen, maar gezien je km-stand zal dat feestje waarschijnlijk van korte duur zijn.No, the error message 30E9 cannot be deleted, its status is always active. Even after deleting it, it will appear in the error message list again, immediately.
-
- Just getting started
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
- Type Auto: E91 320i Touring Edition sport
Heb zelf ook een defecte NOx, en al zoekende naar een oplossing (waarvan de NOXEM imho het beste is) zag ik dat NOx sensoren tegenwoordig zelfs op Alie worden aangeboden (zie hier) en dan worden de prijzen toch al een heel stuk aantrekkelijker.
Zou iemand zich daar aan durven te wagen? Op het oog ziet het wel OK uit, maja plaatjes zeggen uiteraard lang niet alles ......................
Zou iemand zich daar aan durven te wagen? Op het oog ziet het wel OK uit, maja plaatjes zeggen uiteraard lang niet alles ......................
Gas d'rop
- erikselhorst
- Just getting started
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 jul 2013, 08:40
Een AliExpress sensor lijkt mij inderdaad ook een beetje tricky. Ik twijfel nog tussen een tweedehands sensor via marktplaats of een Noxem.
Het probleem voor mij is nog dat ik niet weet in hoeverre mijn NOx-kat het uithoudt na het schoonbranden met een goed werkende sensor. Daarnaast vraag ik me ook af hoe makkelijk zo’n NOx-kat te vervangen is en wat de kosten hiervan (tweedehands) zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het probleem voor mij is nog dat ik niet weet in hoeverre mijn NOx-kat het uithoudt na het schoonbranden met een goed werkende sensor. Daarnaast vraag ik me ook af hoe makkelijk zo’n NOx-kat te vervangen is en wat de kosten hiervan (tweedehands) zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- CreativeS
- VIP Driver
- Berichten: 1834
- Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
- Type Auto: E90 325iA VFL
Ik zou direct voor een Noxem gaan... als je weet dat het dan opgelost is, plus alle goede ervaringen hiermee... dan ben je ook in één keer klaar.
Iets duurder, maar aangezien het probleem dan opgelost is, ook geen verdere uitgaves meer, dus goedkoop
Iets duurder, maar aangezien het probleem dan opgelost is, ook geen verdere uitgaves meer, dus goedkoop
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Er staat het eea op bimmerprofs over Chinese NOx sensoren. Ik zou het niet doen als ik jou was. Functionele dingen uit China zonder enige vorm van kwaliteitscontrole zijn vaak een teleurstelling.
- CreativeS
- VIP Driver
- Berichten: 1834
- Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
- Type Auto: E90 325iA VFL
-
- Just getting started
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
- Type Auto: E91 320i Touring Edition sport
Da's wel een overtuigend verhaal om van dat Chinese spul af te blijven. Toch maar een NOXEM dus ..........
Gas d'rop