Sinds de zomer zit ik na te denken om mn 328i HE M-sport in te ruilen voor een G30.
De G30 heb ik vanaf het begin echt heel mooi gevonden, maar heb toch nog 1 keer gekozen voor sportiever en dynamischer (en dus 3 serie)
Nu heb ik sinds deze zomer een hobby auto welke ruimschoots voldoet aan wensen op het gebied van sportiviteit en dynamiek.
Daarbij worden mn kinderen niet kleiner (nu 8 en 5). Zeker achter mezelf is dit een dingetje aangezien ik vrij lang ben.
Nu ben ik wel nieuwsgierig naar hoe een 520i rijdt. Zoals gezegd nu heb ik een 328i, die is rap zat. Maargoed; minder vermogen in een zwaardere auto......
Hij hoeft geen strepen te trekken, maar ik wil niet tekort komen.
De keuze voor 520 (en niet 530) is puur budget-technisch.
Zijn er veel 520i ervaringen?
Ervaringen gevraagd 520i (G30/31)
-
- VIP Driver
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
- Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw
Neem een 520i en laat hem chippen. Dan hoef je niets in te leveren qua prestaties.
F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13917
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Je hobby-auto.. vertel
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Vraag aan de dealer of je een 520 voor een weekend mag uitproberen. Dan heb je een goede indruk van de prestaties.
En vraag jezelf af of je wel zoveel vermogen wil/nodig hebt. In NL is veel vermogen al niet nodig. Rij je veel in Duitsland dan kan ik daar nog wel inkomen dat je meer wil.
Al met al een kwestie van proefritten maken.
En vraag jezelf af of je wel zoveel vermogen wil/nodig hebt. In NL is veel vermogen al niet nodig. Rij je veel in Duitsland dan kan ik daar nog wel inkomen dat je meer wil.
Al met al een kwestie van proefritten maken.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
-
- VIP Driver
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25
Dank voor de reacties.
Optie van chippen had ik idd ook bedacht.
Zou je 'zomaar' een weekend een auto meekrijgen? Mijn auto is niet in onderhoud bij een merkdealer. De dealer hier in de buurt (Brielle) vind ik wel een dusdanige k#tzaak dat ze uit principe nog geen lakstiftje gun. De eventuele 520 zal ik niet nieuw kopen dus ik ben bang dat ik wel erg veel valse verwachting hiermee kweek.
Proefrit zou natuurlijk wel kunnen.
@Dutch79:
Voordat ik mn vorige BMW (e90 330i, zilver, hier bekend op het forum) heb ik jaren een Porsche 964 gereden. Nieuwtje was er destijds af en we kregen een zoontje.
Daarbij was het 'mijn' auto. Dus niet voor erbij. Conclusie: ander jongensdroom gekocht: een snelle BMW.
Ik ben altijd Porsche fan gebleven (eigenlijk met name de 911) en verkeer nu in de gelukkig omstandigheid om er een voor de hobby te kunnen aanschaffen.
Vanaf het moment dat hij uitkwam heb ik deze 911 (997) geweldig gevonden. En dan met name de 4 danwel 4s variant met de brede heupen.
Tijdje naar gezocht. Hij moest deze kleur zijn met een zwart interieur. Dit komt niet vaak voor. Vaak hebben ze een zand/cognac interieur.
Optie van chippen had ik idd ook bedacht.
Zou je 'zomaar' een weekend een auto meekrijgen? Mijn auto is niet in onderhoud bij een merkdealer. De dealer hier in de buurt (Brielle) vind ik wel een dusdanige k#tzaak dat ze uit principe nog geen lakstiftje gun. De eventuele 520 zal ik niet nieuw kopen dus ik ben bang dat ik wel erg veel valse verwachting hiermee kweek.
Proefrit zou natuurlijk wel kunnen.
@Dutch79:
Voordat ik mn vorige BMW (e90 330i, zilver, hier bekend op het forum) heb ik jaren een Porsche 964 gereden. Nieuwtje was er destijds af en we kregen een zoontje.
Daarbij was het 'mijn' auto. Dus niet voor erbij. Conclusie: ander jongensdroom gekocht: een snelle BMW.
Ik ben altijd Porsche fan gebleven (eigenlijk met name de 911) en verkeer nu in de gelukkig omstandigheid om er een voor de hobby te kunnen aanschaffen.
Vanaf het moment dat hij uitkwam heb ik deze 911 (997) geweldig gevonden. En dan met name de 4 danwel 4s variant met de brede heupen.
Tijdje naar gezocht. Hij moest deze kleur zijn met een zwart interieur. Dit komt niet vaak voor. Vaak hebben ze een zand/cognac interieur.
-
- VIP Driver
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
- Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw
Dat is inderdaad genieten! En idd, de 4S met zijn brede heupen ziet er extra dik uit! Dus rijpret heb je sowieso al genoeg!
Nu heb ik toevallig een kennis die vrijwel exact dezelfde combi heeft, alleen in zijn geval is het een 991.2 Turbo S. Met daarnaast een, jawel, 520i! Ik heb hem ook al geadviseerd om te gaan chippen. Het wordt er een hele andere auto door. Koppel en vermogen stijgen naar waardes die hij verdient. En het B48- blok gooit er zomaar rond de 290+ pk uit met een koppel van 450+ Nm.
Ik zeg: doen! Garantie verhaal kennen we, dat blijft een beslissing die je zelf moet nemen. Maar het blok is gelijk of identiek aan de 330i en kan daar 258 pk aan.
Nu heb ik toevallig een kennis die vrijwel exact dezelfde combi heeft, alleen in zijn geval is het een 991.2 Turbo S. Met daarnaast een, jawel, 520i! Ik heb hem ook al geadviseerd om te gaan chippen. Het wordt er een hele andere auto door. Koppel en vermogen stijgen naar waardes die hij verdient. En het B48- blok gooit er zomaar rond de 290+ pk uit met een koppel van 450+ Nm.
Ik zeg: doen! Garantie verhaal kennen we, dat blijft een beslissing die je zelf moet nemen. Maar het blok is gelijk of identiek aan de 330i en kan daar 258 pk aan.
F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
- Kingfisher
- VIP Driver
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
- Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
- Locatie: De Polder
- Contacteer:
Prachtige hobby-auto!
Ik kan uit ervaring vertellen dat de 520i adequaat gemotoriseerd is, maar verwacht inderdaad geen strepentrekker. Met name op hogere snelheid merk je dat het blok geknepen is, daar blijft hij qua prestaties wel wat achter.
Mijn ervaring is wel dat met naar mate de kinderen ouder worden, papa ook wat rustiger wordt (in ieder geval in mijn geval) en dus ook niet meer behoefte heeft om voortdurend op de linkerbaan te knallen. Het kan natuurlijk wel, maar in Duitsland meedoen met de grote jongens (of zelfs de kleinere) kun je wel vergeten.
Onlangs had ik een G20 320i mee met hetzelfde blok als in mijn 520i en deze auto voelde zoveel sneller aan dan mijn eigen auto, dat je bijna denkt dat er een ander blok in ligt.
Het karakter van een 5 is totaal anders dan dat van een F3x of G2x, verkijk je daar niet op. Soms mis ik het gooi en smijt gevoel van mijn vorige auto, maar voor de lange afstand is de 5 onovertroffen. De 5 is zelfs met M-onderstel veel comfortabeler dan de 3 met M-onderstel (ik had in mijn F31 een adaptief onderstel en zelfs comfort was daar harder dan het huidige sportonderstel van mijn G31).
Chippen is natuurlijk een optie, maar ik waag me er (voorlopig?) niet aan.
Ik kan uit ervaring vertellen dat de 520i adequaat gemotoriseerd is, maar verwacht inderdaad geen strepentrekker. Met name op hogere snelheid merk je dat het blok geknepen is, daar blijft hij qua prestaties wel wat achter.
Mijn ervaring is wel dat met naar mate de kinderen ouder worden, papa ook wat rustiger wordt (in ieder geval in mijn geval) en dus ook niet meer behoefte heeft om voortdurend op de linkerbaan te knallen. Het kan natuurlijk wel, maar in Duitsland meedoen met de grote jongens (of zelfs de kleinere) kun je wel vergeten.
Onlangs had ik een G20 320i mee met hetzelfde blok als in mijn 520i en deze auto voelde zoveel sneller aan dan mijn eigen auto, dat je bijna denkt dat er een ander blok in ligt.
Het karakter van een 5 is totaal anders dan dat van een F3x of G2x, verkijk je daar niet op. Soms mis ik het gooi en smijt gevoel van mijn vorige auto, maar voor de lange afstand is de 5 onovertroffen. De 5 is zelfs met M-onderstel veel comfortabeler dan de 3 met M-onderstel (ik had in mijn F31 een adaptief onderstel en zelfs comfort was daar harder dan het huidige sportonderstel van mijn G31).
Chippen is natuurlijk een optie, maar ik waag me er (voorlopig?) niet aan.
Groeten,
Bjorn
G31 520iA M Sport HE - Bluestone - Elfenbeinweiss
I3s 94Ah - Fluid Black - Suite
F31 320iA M Sport Edition HE - Tansanit Blau - Oyster / Black - (verkocht)
Bjorn
G31 520iA M Sport HE - Bluestone - Elfenbeinweiss
I3s 94Ah - Fluid Black - Suite
F31 320iA M Sport Edition HE - Tansanit Blau - Oyster / Black - (verkocht)
-
- VIP Driver
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25
Bedankt voor de info.
Een 991 turbo , zo zie je; je hebt altijd baas boven baas.
Papa wordt idd wel wat rustiger, maar ik wil zeker nog gewoon 150 kunnen rijden met skikoffer etc naar oostenrijk.
Als ik strepen wil trekken dan pak ik die ander wel.
Moet er nog maar eens goed over nadenken, en vooral: een proefrit maken
Chippen is wel een goed idee. Beetje minimale input, maximale output gedachte
Een 991 turbo , zo zie je; je hebt altijd baas boven baas.
Papa wordt idd wel wat rustiger, maar ik wil zeker nog gewoon 150 kunnen rijden met skikoffer etc naar oostenrijk.
Als ik strepen wil trekken dan pak ik die ander wel.
Moet er nog maar eens goed over nadenken, en vooral: een proefrit maken
Chippen is wel een goed idee. Beetje minimale input, maximale output gedachte
-
- Just getting started
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:24
- Type Auto: 520i Touring G31 High Exec M-Sport Limited Demo
Als “520i G31 Papa” kan ik alleen maar bevestigen wat Kingfisher heeft gezegd. Heb ook getwijfeld om te gaan chippen maar heb het bij een performance look gelaten (yep... die van mij is een soort schaap in wolfskleren )
Die 150km/h (of iets meer) met skibox kan zeker wel. En die wat snellere duitsers laat ik graag voorbij gaan dan dat ze mij en mijn kinderen in de nek zitten.
Al met al vind ik de 520i vlot genoeg voor het dagelijks verkeer in NL met of zonder gezin.
Een snelle strepentrekker is natuurlijk altijd een plezier en welkom maar dan niet met het gezin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die 150km/h (of iets meer) met skibox kan zeker wel. En die wat snellere duitsers laat ik graag voorbij gaan dan dat ze mij en mijn kinderen in de nek zitten.
Al met al vind ik de 520i vlot genoeg voor het dagelijks verkeer in NL met of zonder gezin.
Een snelle strepentrekker is natuurlijk altijd een plezier en welkom maar dan niet met het gezin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- VIP Driver
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25
Het houdt me aardig bezig.
Heb een gebroken voet dus heb ook niet veel anders aan mn hoofd .
Gedachten gaan soms ook wel uit naar een wat oudere X5. Heel ander soort auto natuurlijk. Maar vind de G30 zo mooi
Eerst nog maar even jaartje in de 328. Als ik nu aankom met nog een auto kopen mag ik er meteen in blijven slapen .
Heb een gebroken voet dus heb ook niet veel anders aan mn hoofd .
Gedachten gaan soms ook wel uit naar een wat oudere X5. Heel ander soort auto natuurlijk. Maar vind de G30 zo mooi
Eerst nog maar even jaartje in de 328. Als ik nu aankom met nog een auto kopen mag ik er meteen in blijven slapen .
-
- VIP Driver
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 24 jun 2013, 16:11
- Type Auto: BMW 330d E90, BMW Z3 1.9
- Locatie: Rondom Veenendaal/Ede/Wageningen
Al besloten? Enkele maanden verder, maar je zou een jaartje wachten dus dat gaat straks spelen
Ben wel benieuwd naar je keuze.
Wellicht is de aanschaf van de 530 hoger, maar ik heb begrepen dat de G30 en G31 het meest in de 530i geleverd zijn. Dus het meest populaire blok wat dan wellicht in je restwaarde tzt ook ten goede doorwerkt. Niet geheel onbelangrijk.
Dan kun je wellicht genieten van het zwaardere blok.
Ben wel benieuwd naar je keuze.
Wellicht is de aanschaf van de 530 hoger, maar ik heb begrepen dat de G30 en G31 het meest in de 530i geleverd zijn. Dus het meest populaire blok wat dan wellicht in je restwaarde tzt ook ten goede doorwerkt. Niet geheel onbelangrijk.
Dan kun je wellicht genieten van het zwaardere blok.
De BMW is de Mercedes onder de auto's!!!
-
- VIP Driver
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25
He wat grappig,
was dit topic eigenlijk wel beetje vergeten
Had eigenlijk besloten om voor een 520i te gaan, tenzij ik een mooie aanbieding zag voor een 530i.
Een en ander ook een beetje afhankelijk van wat ik voor de 328 zou terug krijgen (desnoods via particuliere verkoop).
Afgelopen tijd heb ik ook veel zitten kijken naar de 530E. Hybride dus. lijkt niet eens zo verkeerd. Ik woon 25km van mn werk dus zou voor mij best eens gunstig kunnen zijn.
Desalniettemin heeft de huidige (wellicht) toekomstige economische terugval/crisis mij doen besluiten even het geld in mn zak te houden.
Ik rij nog niet echt voor aap met die 328 dus ik stel het hele gebeuren (wederom) uit. Helaas helaas.
was dit topic eigenlijk wel beetje vergeten
Had eigenlijk besloten om voor een 520i te gaan, tenzij ik een mooie aanbieding zag voor een 530i.
Een en ander ook een beetje afhankelijk van wat ik voor de 328 zou terug krijgen (desnoods via particuliere verkoop).
Afgelopen tijd heb ik ook veel zitten kijken naar de 530E. Hybride dus. lijkt niet eens zo verkeerd. Ik woon 25km van mn werk dus zou voor mij best eens gunstig kunnen zijn.
Desalniettemin heeft de huidige (wellicht) toekomstige economische terugval/crisis mij doen besluiten even het geld in mn zak te houden.
Ik rij nog niet echt voor aap met die 328 dus ik stel het hele gebeuren (wederom) uit. Helaas helaas.