330d LCI N57 - Walnut blasting

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dutch79 schreef: 14 jan 2020, 10:15
Het doet wel wat met je egr gassen oa.
Daar zat ik ook even aan te denken, maar als je die uitschakelt heeft dat sowieso geen zin :mrgreen:
Effect zal waarschijnlijk minimaal zijn (als t wat doet).
Maar als er bewijs voor, dan zijn we daar uiteraard geïnteresseerd naar.

Neuh dan minder idd..

Ik heb er geen bewijs dingen van helaas. Zal ik zo een vertegenwoordiger aan zn zak moeten trekken.
Tunap, Wepp, Innotec heb ik hier in voorraad...


Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Boerher schreef: 14 jan 2020, 13:50 Hallo, intressant stukje.

Bij benzine motoren is de meeste vervuiling door de dampen van de motorolie. Als je een motorolie neemt met een lage noack zou een olie catch tank niet nodig hoeven te zijn. Helaas wordt de noack waarde niet door iedere fabrikant vrijgegeven, maar het heeft te maken met de verdamping van de olie.
Welke motorolie gebruiken jullie?
poeh...

die vraag kan ik niet beantwoorden mbt onze olieen.
Mn bulk en grootste vaten zijn mobil1.

alleen op basisolie 4 welke eigenlijk het hoogst mogelijke is in automotive. Merken zoals bp, castrol ed zijn basisolie 3. Dus maybe wel een 5w30c3 of 5w30c3 lowsaps maar toch een goedkopere basis. Metw dopes gooien ze de "kwaliteit" omhoog wat eigenlijk niet fair i.s Beter is een betere basis te hebben. De 5w30 mobil 1 heeft een c3 beschermingsfilm maar c2 weerstand wat weer een lager verbuik genereert ondanks de dikkere film. Maar noack....geen id
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 516
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Idd onmogelijk.
Toch is dat wel de claim die gemaakt wordt. Het was een interne presentatie met hoge piefen binnen fuel innovation groep. Natuurlijk een hoog wc-eend gehalte, maar het publiek waren geen leken, en het was overtuigend. Conclusie was trouwens dat je niet eens alleen maar premium hoeft te tanken, eens per maand of 1/4 tankbeurten zou al afdoende zijn. Tank het zelf altijd vanwege de tune, en omdat je er een goed gevoel bj hebt enzo... We hebben op dit forum al verschillende keren gezien dat het octaangetal al goed is voor aardig wat pk's (ook zonder tune). Natuurlijk zijn de marges voor Shell of concullega's veel hoger op dit spul, dat is duidelijk.

Leukste zou natuurlijk zijn als iemand die al jaren V-Power tankt zijn motor eens open gooit en kijkt :)

Interweb staat er vol mee als je er op googled:

Jason van Engineering Explained

https://www.vicariousmag.com/shell-v-po ... s-engines/ :
I have inspected many engines and seen these deposits, and also seen how Shell V-Power gasoline will remove them even when already formed. Even one tank of V-Power fuel will start to make a difference.

https://www.cnet.com/roadshow/news/what ... -your-car/
Secondly, V-Power contains cleaning and protective elements that both prevent the build up of carbon deposits in the intake valves and fuel injectors while cleaning any deposits that already exist. It also acts to prevent corrosion.

Autoblog.com

Random google pics
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

zou dit ook voor diesel gelden?
Shell V-Power diesel bijvoorbeeld

https://www.shell.nl/consumenten/shell- ... iesel.html
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

ParaWM schreef: 14 jan 2020, 18:50
Idd onmogelijk.
Toch is dat wel de claim die gemaakt wordt. Het was een interne presentatie met hoge piefen binnen fuel innovation groep. Natuurlijk een hoog wc-eend gehalte, maar het publiek waren geen leken, en het was overtuigend. Conclusie was trouwens dat je niet eens alleen maar premium hoeft te tanken, eens per maand of 1/4 tankbeurten zou al afdoende zijn. Tank het zelf altijd vanwege de tune, en omdat je er een goed gevoel bj hebt enzo... We hebben op dit forum al verschillende keren gezien dat het octaangetal al goed is voor aardig wat pk's (ook zonder tune). Natuurlijk zijn de marges voor Shell of concullega's veel hoger op dit spul, dat is duidelijk.

Leukste zou natuurlijk zijn als iemand die al jaren V-Power tankt zijn motor eens open gooit en kijkt :)

Interweb staat er vol mee als je er op googled:

Jason van Engineering Explained

https://www.vicariousmag.com/shell-v-po ... s-engines/ :
I have inspected many engines and seen these deposits, and also seen how Shell V-Power gasoline will remove them even when already formed. Even one tank of V-Power fuel will start to make a difference.

https://www.cnet.com/roadshow/news/what ... -your-car/
Secondly, V-Power contains cleaning and protective elements that both prevent the build up of carbon deposits in the intake valves and fuel injectors while cleaning any deposits that already exist. It also acts to prevent corrosion.

Autoblog.com

Random google pics
Ik heb laatst nog een tfsi TT gehad met 80 oid op de teller. Tankte alleen Premium (volgens de klant). Ding zat goed dichtgekoekt.
Maar het werkt zeker wel. Het dope pakket is veel beter.
Nobody said it was easy....
Boerher
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jan 2020, 19:47

NOS schreef: 14 jan 2020, 15:08
Boerher schreef: 14 jan 2020, 13:50 Hallo, intressant stukje.

Bij benzine motoren is de meeste vervuiling door de dampen van de motorolie. Als je een motorolie neemt met een lage noack zou een olie catch tank niet nodig hoeven te zijn. Helaas wordt de noack waarde niet door iedere fabrikant vrijgegeven, maar het heeft te maken met de verdamping van de olie.
Welke motorolie gebruiken jullie?
poeh...

die vraag kan ik niet beantwoorden mbt onze olieen.
Mn bulk en grootste vaten zijn mobil1.

alleen op basisolie 4 welke eigenlijk het hoogst mogelijke is in automotive. Merken zoals bp, castrol ed zijn basisolie 3. Dus maybe wel een 5w30c3 of 5w30c3 lowsaps maar toch een goedkopere basis. Metw dopes gooien ze de "kwaliteit" omhoog wat eigenlijk niet fair i.s Beter is een betere basis te hebben. De 5w30 mobil 1 heeft een c3 beschermingsfilm maar c2 weerstand wat weer een lager verbuik genereert ondanks de dikkere film. Maar noack....geen id
Mobile 1 heeft ook wel een paar goede oliën.
Wat je zegt klopt, er zijn maar weinig motoroliën op ester of pao basis. Op Amerikaanse forums wordt redline high performance geprezen, maar ik kan geen Europese tegenhanger vinden. Zo heeft redline een noack van rond de 5% en is de acea c1, c2 en c3 eis dat het lager moet zijn dan 11 of 13 procent. Dus ik denk dat er qua olie de helft aan vervuiling vermindert kan worden, alleen is het nog de vraag welke Europese olie moet je dan nemen?
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

ejt schreef: 14 jan 2020, 18:52 zou dit ook voor diesel gelden?
Shell V-Power diesel bijvoorbeeld

https://www.shell.nl/consumenten/shell- ... iesel.html
Ik tank sinds eind 2019 alleen nog maar V-power diesel. Ik merk niet echt veel verschil, al leek de motor wat rustiger te lopen, maar dit kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk. Al merk ik na de walnut blasting wel veel verschil, wat logisch is, maar dat zal eerder aan de verse inlaat liggen dan aan het soort diesel. Ik vond wel dat mijn 330i beter liep op V-power benzine, overduidelijk meer vermogen en een soepelere loop en start. Voorlopig blijft mijn 330d nog wel, dus ik zal over 50.000km weer eens kijken naar de inlaat en in de tussentijd alleen maar V-power tanken. :)
Gebruikersavatar
Pauwlus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 469
Lid geworden op: 10 jun 2018, 07:35
Type Auto: E91 318i

5th gear heeft dit ooit eens getest.


E91 318i touring
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Gaat over verbruik (en evt directe prestatieverschillen), maar toch niet over de inlaatvervuiling?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Pauwlus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 469
Lid geworden op: 10 jun 2018, 07:35
Type Auto: E91 318i

Nee ik bedoel ook het gedeelte over extra vermogen wat de brandstof eventueel zou geven. Daar werd ook over gediscussieerd toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 318i touring
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ook..maar ook vervuiling. Hoe meer vervuiling...hoe minder prestaties. Daarom altijd de boel goed wassen!!
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

:mrgreen:
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Boerher schreef: 15 jan 2020, 00:32
NOS schreef: 14 jan 2020, 15:08
Boerher schreef: 14 jan 2020, 13:50 Hallo, intressant stukje.

Bij benzine motoren is de meeste vervuiling door de dampen van de motorolie. Als je een motorolie neemt met een lage noack zou een olie catch tank niet nodig hoeven te zijn. Helaas wordt de noack waarde niet door iedere fabrikant vrijgegeven, maar het heeft te maken met de verdamping van de olie.
Welke motorolie gebruiken jullie?
poeh...

die vraag kan ik niet beantwoorden mbt onze olieen.
Mn bulk en grootste vaten zijn mobil1.

alleen op basisolie 4 welke eigenlijk het hoogst mogelijke is in automotive. Merken zoals bp, castrol ed zijn basisolie 3. Dus maybe wel een 5w30c3 of 5w30c3 lowsaps maar toch een goedkopere basis. Metw dopes gooien ze de "kwaliteit" omhoog wat eigenlijk niet fair i.s Beter is een betere basis te hebben. De 5w30 mobil 1 heeft een c3 beschermingsfilm maar c2 weerstand wat weer een lager verbuik genereert ondanks de dikkere film. Maar noack....geen id
Mobile 1 heeft ook wel een paar goede oliën.
Wat je zegt klopt, er zijn maar weinig motoroliën op ester of pao basis. Op Amerikaanse forums wordt redline high performance geprezen, maar ik kan geen Europese tegenhanger vinden. Zo heeft redline een noack van rond de 5% en is de acea c1, c2 en c3 eis dat het lager moet zijn dan 11 of 13 procent. Dus ik denk dat er qua olie de helft aan vervuiling vermindert kan worden, alleen is het nog de vraag welke Europese olie moet je dan nemen?
Motul Sport 5W40 is op ester-basis en heeft een noack van 4,7%. Ik denk dat ik die olie bij m'n volgende oliewissel ga gebruiken.
Boerher
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jan 2020, 19:47

Super goede tip, zelf nog niet aan Motul gedacht.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Rijd zelf op straat..en in de racerij toen met motul 7100 dubbel ester in mn R1 oa.
Banaan leek.het op...en zo rook het ook.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”