Verbruik 325d e90 lci

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HE1
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:58
Type Auto: BMW m4

Hallo,

Sinds een paar maanden vindt ik dat mijn auto veel meer verbruikt dan daarvoor. Normaliter was het verbruik als ik ging tanken bijna altijd 1 op 14.7. Sinds een tijdje is het zo ongeveer 1 op 11.

Volgens een kennis komt dat omdat ze eind vorig jaar bio toevoeging aan de diesel hebben toegevoegd. Echter als ik BP ultimate of Shell v-power tank is het verbruik het zelfde. Klopt het btw dat deze betere diesel brandstoffen van BP en Shell de bio toevoeging niet hebben?

Graag hoor ik of er ideeen zijn van andere redenen dat het verbruik zo veel gestegen kan zijn.


Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 776
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Even ervan uitgaan dat je niet ineens alleen maar korte ritjes maakt:
* Hoe zit het met je roetfilter/ DPF? Verhoogde frequentie van regeneraties?
* Heeft jouw model al groene maffia meuk? Als je EGR hebt, kan je klep vast zitten (zou je evt. kunnen merken aan soms onregelmatig oppakken van de motor of iets vermogensverlies)?
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
HE1
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:58
Type Auto: BMW m4

hoe kan ik de frequentie van dpf regeneratie achterhalen? ik moet zeggen dat ik na 100k km nooit iets gemerkt heb als zou hij aan het regenereren zijn.


qua oppakken of vermogensverlies merk ik iig niets, dat is echt hetzelfde als het altijd geweest is.
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 776
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Ik kan het bij mij (weliswaar F31) uitlezen met Carly (OBD app). Een volle DPF (levensduur circa 200K kms), of DPF die relatief vaak regenereert, kan wel zorgen voor verhoogd brandstofverbruik, evenals een slecht functionerende EGR-klep. Regeneratieproces is doorgaans tijdens langere ritten, omdat cyclus afgemaakt moet worden en dit warm stoken van je roetfilter kost extra brandstof. Normaal gesproken gebeurt dit iedere 500~1000 km.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
HE1
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:58
Type Auto: BMW m4

er staat inmiddels 250k op de teller dus de dpf kan vol zitten en blijven bedoel je wat tot verhoogd gebruik kan leiden?
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 776
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Stel dat je DPF vol zit, zal regeneren niet zoveel effect meer hebben, wat freq van dit proces kan verhogen wat weer extra brandstof kost. Als je DPF echt vol zit, neemt de kans op foutmeldingen/ storingen overigens ook toe. Laat het een keer uitlezen door een specialist bij twijfel. Dan kun je dat afvinken vd mogelijke oorzakenlijst.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ik rij in een 330d, dus met (waarschijnlijk) hetzelfde blok als wat jij hebt. Ik merk inmiddels precies aan de auto wanneer deze regenereert, door een brom in de uitlaat, een iets minder fijn schakelende automaat en inderdaad aan de verbruiksmeter. Mijn auto doet overigens dan exact 1 op 11 op de snelweg volgens de verbruiksmeter. Overigens zou je wel een melding moeten krijgen als je DPF een mankement heeft, maar een keer uit laten lezen kan uiteraard geen kwaad. Ik zou daar eens beginnen! Rij je lange stukken of veel korte?
Gebruikersavatar
HE1
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:58
Type Auto: BMW m4

Ik rij een combi van korte maar ook lange ritjes, bij met name die lange ritten merk ik dat het verbruik meer is, want die ritten zijn goed te vergelijken met elkaar.

Begrijp ik het goed dat bij uitlezen kan blijken dat de dpf vol zit terwijl ik dan nog geen spontane fout krijg op mijn scherm?
Gebruikersavatar
HE1
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:58
Type Auto: BMW m4

Nog een vraagje, is het verder voor de motor schadelijk op korte termijn mocht de dpf vol zijn, of is het alleen het brandstof verbruik?
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ik kan met mijn uitleesapparatuur (Carly) zien hoe “vol” het dpf is, dus dat zal de betere garage uiteraard ook kunnen. Kort doorrijden zal geen directe schade tot gevolg hebben, maar het is niet goed voor o.a. je turbo.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”