Martin's E39 525iA Touring Exclusive Edition (p3. reparatie luchtvering)

Plaats hier de foto's van jouw BMW 5 serie van voor 2003
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Net ook even gekeken, pffff ruim €400 voor 1 spiegelglas :shock: :duh:

Ben blij dat er de gewone op zitten, die overigens ook niet bepaald goedkoop zijn a €112 bij de stealer. Ik heb er gewoon aftermarket ingezet. Die zijn voor 95% identiek aan OEM, maar kosten bijna €100 per spiegel minder.


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ik weet het... zelf al eenns vervangen voor klanten.
Zelfde geldt voor je binnenspiegel. Bij volvo al gehad dat die gaan lekken en dus niet meer bruikbaar zijn. Klant dacjt er 1 van de sloop te halen.. maar ding moet gecodeerd worden vanwege regensensor. Ik kan dat niet...dus klant toch maar een nieuwe gekocht want moest op vakantie. Ding was 700 euro oid....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Als de olie gaat lekken, zijn ze dan helemaal niet meer bruikbaar? Spiegelen ze dan niet meer of is het alleen de dimfunctie die niet meer functioneert?
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Zojuist een MK4 Navi computer relatief goedkoop op de kop getikt als upgrade van de MK3. Moest er ruim 2 uur voor in de auto zitten, maar in de 5er is dat geen straf :mrgreen: Van MK3 naar MK4 is lekker plug and play dus hij zit er alweer in.
Van het weekend maar de 2019 kaarten op een dvdtje branden en hoef ik niet meer met CD’s aan de slag.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Nice. :ja: :ja:
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Thanks :D
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Deze keer een minder leuk bericht. Vanmiddag de touring door de wasstraat gehaald en al snel voelde ik spetters op mijn schenen. Dat is niet goed! Even snel gekeken onder het stuur en zag een flinke straal water en sop naar binnenstromen :shock: :nee: Helaas zat er niets anders op dan de rit door de wasstraat uit te zitten. Eenmaal eruit snel met een handdoek zoveel mogelijk water er uit proberen te krijgen en direct naar huis gereden. Dit moet namelijk snel opgelost worden anders loopt ie helemaal vol bij de volgende beste regenbui.

Eenmaal thuis de kap onder het stuur losgemaakt en nog meer water er uit gehaald met een handdoek. Maar zag niet zo gauw waar het naar binnen liep. Motorkap maar open en kijken of een afwatering kanaal verstopt is. Al snel viel me op dat de interieur filter behuizingen niet helemaal goed op zaten.

Afbeelding

De boel maar losgehaald en schrok eigenlijk van de hoeveelheid zand, modder en andere rommel die ik zag. Twee volle handen viezigheid er uitgehaald en zag toen het probleem.

Afbeelding

Een gat in het midden van de foto waar je zo naar binnen kijkt. Je ziet toevallig een torx dop liggen binnen in de auto. De afsluitdop ook gevonden tussen het vuil. Vermoedelijk is deze losgekomen.

Vervolgens heb ik iets heel doms gedaan. Het dopje iets te hard geduwd waardoor deze ergens tussen de carrosserie is verdwenen :duh: :duh: Ik kon me zelf wel schieten. Gelijk maar nieuwe bestellen bij de stealer. Kost maar €0,40. Mooi, maar helaas enkel per 20 stuks bestelbaar :nee: Toch maar gedaan want heb het snel nodig. Hopelijk ontvang ik ze ergens in de loop van a.s. week.

Als tijdelijke oplossing het gat maar dichtgeplakt met wat isolatietape. Hopelijk houdt dit het water buiten tot de dopjes binnen zijn. Scheelt al mega veel dat de filter behuizing er nu wel correct op zit. Het water kan er ieder geval niet vrij langs stromen en gaat nu via de normale afwateringskanalen. Mocht er toch een beetje water komen dan houd de isolatie tape die tegen. Fingers crossed!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

:shock: Niet best als je ineens een partij water naar binnen ziet komen.
Maar gelukkig heb je het snel gevonden.
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Nieuwe afsluitdopjes zijn binnen. Vanavond gelijk er in klussen, zijn we definitief van de lekkage af :Klappen:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Deze week de tijd genomen om te kijken naar de achterruit die niet open gaat los van klep. Mijn eerste vermoeden was een kabelbreuk in de scharnieren van de klep. Na een controle bleek deze nog in een hele goede staat. Enkel de mantel van de aardekabel was een beetje aangetast, kabel zelf in orde. Dit euvel gefixt met wat isolatietape. Zekering was nog goed. Daarna de relais omgewisseld met die van de klep en probleem bleef, dus die zijn ook in orde. Daarna de bekleding van de klep losgehaald en kwam er al snel achter dat de stekker van de actuator los lag. Deze weer ingeplugd, maar helaas gebeurde er nog niets. Toen dacht ik het moet de schakelaar wel zijn want verder alles al gecontroleerd. Nieuwe besteld, maar helaas kreeg ik de oude met geen mogelijkheid eruit. Wilde het toen eigenlijk al opgeven, maar dacht laat me nog de bedrading uit het kiertje tussen het glas en metalen klep waarop de ruit is geplakt trekken en nog even controleren. Tot mijn verbazing was dit stekkertje ook los. Hoe dan? Terug erin geplugd en de schakelaar deed het weer. Nieuwe schakelaar voor niets gekocht dus. Jammer, maar ben veel blijer dat de achterruit weer open kan. Op naar het volgende probleem :roll:
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

:ja:
Maarre, volgende probleem? Veel gedoe met de auto?
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Nee geen grote problemen met auto, maar vooral de bekende/ouderdom kwaaltjes verhelpen. En het is een oude auto dus hij behoeft wel wat extra aandacht. Wist ik ook van te voren. Vind het wel leuk om een beetje te sleutelen, anders is het zo saai :Dubbel:

Volgende op de to do lijst is het pixeluitval op het cluster verhelpen. Vooral de onderste grote balk waar onder andere de range wordt weergegeven, mist flink wat pixels. Maar waarschijnlijk laat ik dit uitbesteden.
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Waren de stekkertjes niet met een reden los gehaald?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Die kans is aanwezig. Ik lees op internet dat de achteruit wel eens spontaan kan ontgrendelen, wellicht dat het om deze reden is gedaan. Schijnbaar heeft het te maken met vocht die de schakelaar binnen komt en voor kortsluiting zorgt. Heb hem nu een aantal dagen werkend en heb het nog niet meegemaakt. Dus lijkt goed te gaan :ja:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Even een kleine update.

Het achterraam werkt nog steeds goed na het weer aansluiten van de stekkers. Hij gaat niet vanzelf sporadisch open ook niet met het natte weer afgelopen tijd. Mijn vorige theorie over kortsluiting bij vocht klopte dus niet. Geen flauw idee dus waarom deze stekkers niet waren aangsloten. Maakt ook niet veel uit aangezien het gewoon werkt :)

Van de zomer is de visco-koppeling vervangen door de specialist aangezien het lager zijn beste tijd heeft gehad. Er is een non-OEM visco (weet niet welk merk) in gekomen welke naar mijn mening niet helemaal goed functioneerde. Hij koppelde onnodig aan waardoor de auto in de bebouwde kom als een turbine klokt omdat de fan constant meedraaide. Ik heb bewust gewacht tot de zomer over was om te kijken hoe het zou gaan met lagere temperaturen. Helaas bleef de visco nog steeds onnodig koppelen, zelfs bij een temperatuur van 10 graden. Elke keer met lage snelheden (in de wijk) en bij stilstaan bij verkeerslichten. Hij ontkoppelde pas na een aantal minuten bij snelheden vanaf 80km/u. Afgelopen week is deze onder garantie vervangen voor een Sachs en deze werkt deze nagenoeg hetzelfde als OEM. Na +-40 seconde na starten wordt deze ontkoppeld en blijft ook ontkoppeld ongeacht de snelheid. Ik kan eindelijk weer de soundtrack van de 6-in-lijn horen :D Nu maar weer wachten op de zomer en hitte om te kijken hoe de werking dan is.

Volgende mod is ook onderweg. Een BlueBus bluetooth module. De auto heeft een af-fabriek ULF module maar hiermee kun je alleen bellen. Ik wil graag ook muziek kunnen streamen vanaf de telefoon. De BlueBus een vrij nieuw product uit de US ontwikkeld door een BMW liefhebber. De module integreert naadloos met de ibus van de auto zodat de MF knoppen op het stuur ook werken. Tevens zijn er nog andere leuke opties die deze module biedt zoals het aantal keer knipperen kunnen instellen van de knipperlichten bij het aantikken van de hendel (optie die er pas vanaf de e60 was volgens mij). Ook kan automatische deuren ontgrendeling worden ingesteld bij het uitzetten van de motor. Ergens in juli besteld (wordt in batches geproduceerd) en nu is hij dan eindelijk onderweg, dus nog even geduld voor ik hem kan inbouwen.

Plaats reactie

Terug naar “E12-E39: Showroom & Projecten”