Audio upgrade - Coderen gezocht

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Goedendag mede BMW rijders,

Ik ben in de oriëntatie fase om mijn Base-audio systeem in de bimmer uit te breiden. Ik wil namelijk wat meer power in mijn audio hebben. Na divers onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat zonder een goede versterker het allemaal weinig extra’s brengt dus dit wordt dan ook de eerste stap.

Ben ik dan nog niet tevreden dan kan het audio systeem stapsgewijs verder uitgebreid worden.

De bedoeling is om een vier kanaals versterker te plaatsen om de speakers voorin en de woofers onder de stoelen aan te sturen. Zelf denk ik nu aan een Mosconi Gladan One 130.4 of een 120.4. Hiervoor ben ik MP aan het afstruinen.

In het verre verleden wel een paar kleine audio klusjes gedaan echter nog niet het grote werk. Tijdens de oriëntatie fase heb ik diverse installatie handleidingen/topics gelezen dus al met al begin ik een aardig beeld te vormen van wat er moet gebeuren. Echter zijn er nog een aantal vragen waar jullie me hopelijk verder mee kunnen helpen.

1. De volgende steker zou voldoende moeten zijn om de radio op de versterker aan te sluiten zonder verdere modificaties te maken?
https://carsounds.nl/producten/caraudio ... l-2ch-5m/
2. Moet er vervolgens vanaf de versterker nog losse audio kabels naar beide voorportieren en subwoofers getrokken worden voor de aansturing van de versterker naar de speakers/woofers of loopt dit via de originele bekabeling?
3. Moet de radio vervolgens nog gecodeerd worden?
4. Stel dat ik de speakers voorin wil vervangen dan is het alleen de portier panelen demonteren en de speakers vervangen?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en of er nog zaken zijn waar ik nog meer rekening mee moet houden.
Laatst gewijzigd door BMillerW op 11 sep 2020, 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.


BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Niemand? 001
Gebruikersavatar
Giovanni21
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 606
Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
Type Auto: BMW F36 420i LCI
Locatie: Den Haag

Hi,

1. stekker zou idd voldoende moeten zijn voor het versterken van de voorspeakers + woofers
2. de voorspeakers gaan via de bestaande bekabeling. Voor de woofers onder je stoelen zul je dan nog aparte kabels moeten trekken vanaf de versterker.
3. coderen naar hifi zou beter zijn voor de kwaliteit. Echter als je dat doet, zullen je achter speakers niet meer werken denk ik.
4. klopt, alleen zou ik ook de boel goed dempen en waarschijnlijk heb je andere raamlijsten nodig waar tweeters in kunnen.

succes!
Current: BMW F36 420i LCI
Previous: BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Thanks voor je reactie Giovanni! 001

Ik ben momenteel in contact met een mogelijke verkoper en dit helpt erg daarbij om een keus te maken.

Wel een interessante vraag m.b.t. de achterspeakers en het coderen naar Hifi. Zou natuurlijk jammer zijn als de speakers het niet meer doen.

Is er iemand anders hier op het forum die ervaring heeft hoe dit uitpakt?
Gebruikersavatar
Giovanni21
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 606
Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
Type Auto: BMW F36 420i LCI
Locatie: Den Haag

Geen dank, succes ermee.

Nu ik er nog eens over nadenk, volgens mij blijven ze wel gewoon werken. Maar ben er niet 100% zeker van.
De codering past volgens mij alleen de output aan.
Bij basis gaat dat gefilterd rechtstreeks naar de speakers, bij HIFI gaat het ongefilterd naar een versterker en dan naar de speakers.
Current: BMW F36 420i LCI
Previous: BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Ondertussen ben ik weer wat verder in mijn research en ben ik tot de conclusie gekomen dat de voorgestelde kabelboom niet werkt.

Nu zijn er 2 alternatieve:
1 = een andere aanschaffen welke nog gemodificeerd moet worden omdat die niet 100% past (kosten 125 euro... exc. modificaties)
2 = zelf een harness maken.

Het laatste neig ik nu naar aangezien er toch kabels getrokken moeten worden. Nu heb ik redelijk helder welke kabels vanaf waar naar waar moeten echter ben ik nog op zoek naar de part numbers die ik nodig heb en hoe de splitter precies werkt bij de woofer. Als ik het namelijk goed begrepen hebt komt er een signaal vanaf de HU naar de Woofer en wordt die vanaf daar doorgestuurd naar de deur speakers.

Nu moet ik dit input signaal verbreken voor de woofer, deze dootrekken naar de versterker en daar als input gebruiken. Vanaf de woofer gaan er dan 2 kabels terug. 1 als aansturing voor de deur speakers en 1 als aansturing voor de woofers. Nu zijn er kant en klare harnessen te koop (technicpnp 2/4 harness bijv.) die gebruik maken van de officiele connectoren. Dit zou ik ook graag doen echter kom ik er niet helemaal chter welke part nummers dit zijn.

Heeft iemand een gelijke installatie ondergaan en kan die mij hier verder mee helpen?! 001
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Die connectoren zijn erg prijzig origineel BMW voor de subwoofer.
Ik zou de huidige stekker modificeren en de kabel doorknippen en de kabel die vanaf de versterker komt daarop aansluiten.
Freelance Java Software Engineer
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Thanks!

Zo ben ik het nu van plan inderdaad.

Vandaag grotendeels van het interieur verwijderd en zojuist ook de versterker opgehaald.
Morgen alle items installeren!

Nu nog iemand zoeken die mij kan helpen bij het coderen van de HU.
Er schijnt een lijst te zijn met forumleden die dit aanbieden. Deze nog niet gevonden.

Iemand een linkje? 001
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Dat is een geheime lijst maar voorruit :mrgreen:

viewtopic.php?t=12343
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Thanks voor de link!

De installatie is ondertussen gelukt 001
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Het coderen is gelukt!

Wereld van verschil. Nu de versterker nog op de juiste manier afstellen.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

:ja:
Ryane91
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2022, 10:17


Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: viewforum.php?f=1

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Kabels niet terug goed aangesloten?
E91 320i :Mpower:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”