Het lijkt wel of je dit voor het eerst hoort dutch ...
Als je Google gebruikt en de steekwoorden Intikt kom je wel wat tegen
Ook op diverse forums
Bmw mercedes Audi etc
Ohw ja ook op dit forum kan je wat lezen als je de zoekfunctie gebruikt.
Maar zo’n doorgewinterde forum bezoeker als jij zal dat vast al eerder voorbij hebben zien komen..
Mij is in ieder geval verteld (door een bmw dealer) dat de wielen zo kort mogelijk onder de auto moeten bij x drive
En alle gelijk van profieldiepte
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW x3 30d Lci - Xdrive vraag
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Je hebt m'n vorige post waarschijnlijk niet gelezen, want er is een verschil tussen het gebruik van n breedset met nagenoeg gelijke wielomtrek op n xdrive (wat BMW zelf doet) en het niet mogen gebruiken van n breedset, wat jij suggereert.
Je profieldiepte exact gelijk houden is ook onmogelijk natuurlijk
Je profieldiepte exact gelijk houden is ook onmogelijk natuurlijk
-
- VIP Driver
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15
Jij hebt mijn post waarschijnlijk ook niet gelezen
Ik suggereer namelijk niet dat het niet mag.
Maar dat het afgeraden wordt....
Maar nogmaals dat is de info die ik vind op meerdere forums en dus bij die dealer.
Dat bmw het af fabriek monteert vind ik ook vreemd maar het zal wel aangevinkt zijn door de koper
Edit
Ik denk dat jij best begrijpt wat ik met gelijke profieldiepte bedoel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik suggereer namelijk niet dat het niet mag.
Maar dat het afgeraden wordt....
Maar nogmaals dat is de info die ik vind op meerdere forums en dus bij die dealer.
Dat bmw het af fabriek monteert vind ik ook vreemd maar het zal wel aangevinkt zijn door de koper
Edit
Ik denk dat jij best begrijpt wat ik met gelijke profieldiepte bedoel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Waarom zou je afgaan op die ene dealer als de auto er gewoon mee wordt afgeleverd? Die hebben t dan blijkbaar niet helemaal begrepen.
Het kan en mag dus gewoon met in achtneming van de wielomtrek.
Maar staat natuurlijk vrij om er zelf n keuze in te maken. Ik volg ook zeker niet blind alles wat n dealer of BMW opgeeft/aanraadt.
Het kan en mag dus gewoon met in achtneming van de wielomtrek.
Maar staat natuurlijk vrij om er zelf n keuze in te maken. Ik volg ook zeker niet blind alles wat n dealer of BMW opgeeft/aanraadt.
-
- Just getting started
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 okt 2017, 15:08
Ik heb duidelijk iets opgerakeld wat nogal discussies met zich mee brengt...
Ik heb ook op andere forums gelezen dat er nogal wat discussie hierover ontstaat...
Dit is hoe ik het nu interpreteer:
- Er zijn geen boekjes, waarschuwingen of iets dergelijks waarin duidelijk staat dat breedsets niet mogen ivm schade aan de Xdrive, ook staat er nergens zwart op wit dat verschil in profiel schadelijk is voor de Xdrive. Het lijkt me overigens niet het beste voor het systeem om met 1 set gladde banden voor en 1 set nieuwe banden bijv. achter te rijden.
- Sommige dealers / forum leden etc zijn zeer stellig van mening dat er altijd 4 banden vervangen moeten worden, en ook 4 banden van hetzelfde merk... Tevens komt hierbij de breedset weer om de hoek kijken....
En als laatste.. Heeft BMW niet de banden met * logo geintroduceerd zodat deze banden ten opzichte van elkaar gewoon gewisseld kunnen worden (per as, niet per wiel..)?
Misschien is er iemand die een officieel bericht van BMW heeft betrekkende Xdrive?
Ik hoor het graag!
Ik heb ook op andere forums gelezen dat er nogal wat discussie hierover ontstaat...
Dit is hoe ik het nu interpreteer:
- Er zijn geen boekjes, waarschuwingen of iets dergelijks waarin duidelijk staat dat breedsets niet mogen ivm schade aan de Xdrive, ook staat er nergens zwart op wit dat verschil in profiel schadelijk is voor de Xdrive. Het lijkt me overigens niet het beste voor het systeem om met 1 set gladde banden voor en 1 set nieuwe banden bijv. achter te rijden.
- Sommige dealers / forum leden etc zijn zeer stellig van mening dat er altijd 4 banden vervangen moeten worden, en ook 4 banden van hetzelfde merk... Tevens komt hierbij de breedset weer om de hoek kijken....
En als laatste.. Heeft BMW niet de banden met * logo geintroduceerd zodat deze banden ten opzichte van elkaar gewoon gewisseld kunnen worden (per as, niet per wiel..)?
Misschien is er iemand die een officieel bericht van BMW heeft betrekkende Xdrive?
Ik hoor het graag!
-
- Just getting started
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 okt 2017, 15:08
Ik dacht, laat ik eens een op Newtis neuzen en vind daar het officiele volgende bericht:
36 12 ...Notes and specifications for tyre / wheel exchange
General:
The tyre size, manufacturer and tyre tread must be the same on one axle
To meet the BMW standards, the vehicle should be equipped with tyres from the same manufacturer and with the same tyre tread (tyres approved by BMW) on all 4 wheels
The difference in tyre tread depth on one axle must not exceed 2 mm (control quality of suspension control systems and wheel alignment requirement)
The tyres with the higher tread depths must be mounted on the rear axle
The DOT age difference must not exceed 4 years
The tyre pressure must be adjusted when the tyres are exchanged
Wheel exchange between the axles
The wheels may be exchanged between axles to achieve even abrasion. However, BMW does not recommend switching the front wheels to the rear or vice-versa.
The wheel exchange may lead to the following customer complaints:
complaints regarding acoustics
Risk of increased lane groove sensitivity
Compliance with the following requirements is required when exchanging wheels between the axles:
Assess the wear pattern
The tread difference between the front and rear wheels must not exceed a maximum of 2-3 mm
Exchange the wheels between the axles every 5000 Km
Additionally for all-wheel drive vehicles:
The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted.
The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)
Oftewel, geen ander merk band bij Xdrive, niet meer dan 2mm verschil tussen voor en achter....
36 12 ...Notes and specifications for tyre / wheel exchange
General:
The tyre size, manufacturer and tyre tread must be the same on one axle
To meet the BMW standards, the vehicle should be equipped with tyres from the same manufacturer and with the same tyre tread (tyres approved by BMW) on all 4 wheels
The difference in tyre tread depth on one axle must not exceed 2 mm (control quality of suspension control systems and wheel alignment requirement)
The tyres with the higher tread depths must be mounted on the rear axle
The DOT age difference must not exceed 4 years
The tyre pressure must be adjusted when the tyres are exchanged
Wheel exchange between the axles
The wheels may be exchanged between axles to achieve even abrasion. However, BMW does not recommend switching the front wheels to the rear or vice-versa.
The wheel exchange may lead to the following customer complaints:
complaints regarding acoustics
Risk of increased lane groove sensitivity
Compliance with the following requirements is required when exchanging wheels between the axles:
Assess the wear pattern
The tread difference between the front and rear wheels must not exceed a maximum of 2-3 mm
Exchange the wheels between the axles every 5000 Km
Additionally for all-wheel drive vehicles:
The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted.
The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)
Oftewel, geen ander merk band bij Xdrive, niet meer dan 2mm verschil tussen voor en achter....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Daar hebben we wat aan! Het komt in ieder geval heel kritisch blijkbaar, maar 2mm verschil zonder te mogen wisselen tussen voor en achter wil wel zeggen dat je je banden al snel weg kunt gooien
In de praktijk niet echt haalbaar zou je zeggen... En dan ging t nog niet eens over xdrive. Gaat wel erg ver dit hoor
In de praktijk niet echt haalbaar zou je zeggen... En dan ging t nog niet eens over xdrive. Gaat wel erg ver dit hoor
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Geen idee wat of hoe je rijdt, maar dat is niet heel gebruikelijk.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Bij mij idem. Banden voor en achter zitten op hetzelfde niveau. Dat worden dus 4 nieuwe banden op hetzelfde moment vervangen.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Blue-Eyes
- Beyond salvation
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 12 aug 2012, 18:43
- Type Auto: F36 - 435D - Gran Coupe High Executive M-Sport
- Locatie: Flevopolder
Vergeet niet dat met de standaard maten er al verschil is tussen de set aan de voor- en achterkant. En dus de bak moet compenseren.
Op 255-35-19 / 225-40/19 is er al 0,23% verschil in wiel omtrek, en dat wordt met slijtage alleen groter of kleiner (als de achterbanden harder slijten wordt het verschil groter.....).
Ik heb ook wel gelezen dat het verschil max 1% zou mogen zijn (vuistregel).
Breedset: Het is best lastig bij custom maten DIE maten te zoeken waarbij EN de wielomtrek voor en achter zo goed als gelijk is EN ook gelijk is aan de standaard af fabriek maten (wegens ABS, snelheid, etc.).
Al heel wat configs geprobeerd, maar niet voor niets dat het volgen van de BMW maten dit veelal de beste optie is.
Optisch jammer, op een 20" set horen dan 255' er banden. Een 20" vraagt om 275' ers oid
255-35/19 vs 255-30/20 geeft 0,01% verschil!! Dus niet voor niets dat BMW ook deze maat aanbeveelt bij een 20".
Op 255-35-19 / 225-40/19 is er al 0,23% verschil in wiel omtrek, en dat wordt met slijtage alleen groter of kleiner (als de achterbanden harder slijten wordt het verschil groter.....).
Ik heb ook wel gelezen dat het verschil max 1% zou mogen zijn (vuistregel).
Breedset: Het is best lastig bij custom maten DIE maten te zoeken waarbij EN de wielomtrek voor en achter zo goed als gelijk is EN ook gelijk is aan de standaard af fabriek maten (wegens ABS, snelheid, etc.).
Al heel wat configs geprobeerd, maar niet voor niets dat het volgen van de BMW maten dit veelal de beste optie is.
Optisch jammer, op een 20" set horen dan 255' er banden. Een 20" vraagt om 275' ers oid
255-35/19 vs 255-30/20 geeft 0,01% verschil!! Dus niet voor niets dat BMW ook deze maat aanbeveelt bij een 20".
---------------------------------------------------------------
'20 - ?'? : BMW F36 2016 435D - Gran Coupe High Executive - M-sport x-drive
'12 - '15: BMW E92 2007 335D - Coupe High Executive - M-sport
'20 - ?'? : BMW F36 2016 435D - Gran Coupe High Executive - M-sport x-drive
'12 - '15: BMW E92 2007 335D - Coupe High Executive - M-sport
-
- Just getting started
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 okt 2017, 15:08
Ik heropen hierbij maar weer een oud topic van mij.
Ik ben inmiddels toe aan 4 nieuwe zomerbanden op de 20 inch breedset.
Nu ben ik nog steeds niet zo tevreden over de run flat pirelli’s met BMW ster goedkeuring.
Ik heb een Michelin pilot sport 4 banden gezien, run flat, die in mijn maten beschikbaar zijn, echter hebben deze banden geen bmw ster markering.
Wat is jullie mening hierover?
Ik ben inmiddels toe aan 4 nieuwe zomerbanden op de 20 inch breedset.
Nu ben ik nog steeds niet zo tevreden over de run flat pirelli’s met BMW ster goedkeuring.
Ik heb een Michelin pilot sport 4 banden gezien, run flat, die in mijn maten beschikbaar zijn, echter hebben deze banden geen bmw ster markering.
Wat is jullie mening hierover?
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Zo te lezen wil je graag rft banden. Of lees ik dit verkeerd?
Michelin heeft de 4s ook met stermarkering gemaakt
Een ster markerings band is door een banden-fabrikant geheel op de eisen van auto-fabrikant gemaakt.
Een filmpje van youtube staat hier al op forum.
Michelin heeft de 4s ook met stermarkering gemaakt
Een ster markerings band is door een banden-fabrikant geheel op de eisen van auto-fabrikant gemaakt.
Een filmpje van youtube staat hier al op forum.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Een stermarkering betekent niet automatisch dat het een RFT band is overigens…
…de PS4S banden onder de M Performance en M modellen zijn namelijk non-RFT maar hebben wel een *-markering.
…de PS4S banden onder de M Performance en M modellen zijn namelijk non-RFT maar hebben wel een *-markering.