Getest op een testbank?
Of uitgelezen met Ista. Want dat zegt niks....
Een injector (pi3zo) gaat geen 200k mee zonder op z'n spec te blijven
Hard kloppend/bonkend geluid vanuit de motor
-
- Just getting started
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51
Idealiter moeten de injectoren inderdaad op de testbank getest/gemeten worden, wellicht is het beter nieuwe injectoren in te zetten. Mijn injectoren zijn niet nieuw, maar de motor loopt regelmatig en goed, ook al is het ISTA de diagnose geeft geen afwijkende verbrandingswaarden (eigenlijk geen foutcode in die richting). Alleen dat kloppend/bonkend geluid en dat is zeker niet goed voor mijn BMW. Maar WAT IS HET? vraag ik me af..
-
- Being a part of it
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
- Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
- Locatie: Groningen
De link naar het filmpje doet het niet bij mij...
Maar je weet zeker dat het bonkend geluid uit de motor komt? Heb je het alleen tijdens het rijden of juist stationair? Je gaf aan dat het minder wordt als je de koppeling indrukt? Kan het niet gewoon ergens anders in de aandrijflijn zitten?
Maar je weet zeker dat het bonkend geluid uit de motor komt? Heb je het alleen tijdens het rijden of juist stationair? Je gaf aan dat het minder wordt als je de koppeling indrukt? Kan het niet gewoon ergens anders in de aandrijflijn zitten?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Maar waarom zou t geluid dan verdwijnen als 1 cilinder niet meer mee doet?
-
- Just getting started
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51
TNLB8, het geeft niet, je denkt tenminste mee. Complete versnellingsbak (manueel 6-speed) ontkoppeld en alleen motor laten lopen, het geluid verdween helaas niet, ook niet na compleet nieuwe koppeling. Zelfs met een dokters stethoscoop complete motor afgeluisterd, het geluid komt niet van bovenblok (o.a. kleppen), lijkt niet op een kettingsprobleem en zit onderin de motorblok.
Dutch79, dat is een heel goeie vraag, WAAROM? Voor de test heb ik injectoren 1 en 4 omgewisseld en het gaf het zelfde resultaat. Stekker van 4e injector los, bonkend/kloppend geluid weg, natuurlijk werkt de motor dan op 3 zuigers maar het verschil is goed te horen. Dit is tevens een bewijs voor dat de kleppen niet de oorzaak zijn, die doen in alle gevallen mee.
Ik heb oliecarter weer losgehaald en de binnenkant weer uitvoerig geïnspecteerd (vooral gefocust op de 4e zuiger). Zuigers, drijfstangen en lagerschalen op speling en op schade gecontroleerd en weer niets kunnen vinden, schroeven zitten goed vast, stabilisatoren stevig op zijn plaats, krukas lijkt goed te zijn, handmatig draait de motor soepel, ect, ect.
Deze jongetje heeft meer plezier aan zijn auto dan ik aan mijn BMW
Dutch79, dat is een heel goeie vraag, WAAROM? Voor de test heb ik injectoren 1 en 4 omgewisseld en het gaf het zelfde resultaat. Stekker van 4e injector los, bonkend/kloppend geluid weg, natuurlijk werkt de motor dan op 3 zuigers maar het verschil is goed te horen. Dit is tevens een bewijs voor dat de kleppen niet de oorzaak zijn, die doen in alle gevallen mee.
Ik heb oliecarter weer losgehaald en de binnenkant weer uitvoerig geïnspecteerd (vooral gefocust op de 4e zuiger). Zuigers, drijfstangen en lagerschalen op speling en op schade gecontroleerd en weer niets kunnen vinden, schroeven zitten goed vast, stabilisatoren stevig op zijn plaats, krukas lijkt goed te zijn, handmatig draait de motor soepel, ect, ect.
Deze jongetje heeft meer plezier aan zijn auto dan ik aan mijn BMW
-
- Being a part of it
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
- Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
- Locatie: Groningen
Haha geen probleem, heb ook alleen maar de 7 omdat die geluk zou moeten brengen...
Maar pfff ik mij voorstellen dat je er minder plezier in hebt zo... de tandjes wat een gedoe ook.
Mijn kennis gaat helaas niet ver genoeg om de gouden tip te geven.. maar als ik het zo hoor heb je alle problemen uit de cilinderkop geëlimineerd en en denk je ook niet dat het aan je krukas ligt. Ik zou dan denken dat er nog maar 1 stuk overblijft waar het probleem zou kunnen zitten, namelijk het deel wat er tussenzit (drijfstang, zuiger of de cilinder zelf). Helaas moet je daarvoor het hele blok uit elkaar halen, en dan kun je je inderdaad afvragen of het niet goedkoper/makkelijker is om er een andere motor in te zetten...
Zou het bijvoorbeeld mogelijk kunnen zijn dat er speling zit tussen de zuigerpin en zuiger of zuigerpin en drijfstang? Of dat je zuigerpin krom is of iets dergelijks? Ik weet niet of er iets bekend is over de N47D20 blokken hieromtrent?
Maar pfff ik mij voorstellen dat je er minder plezier in hebt zo... de tandjes wat een gedoe ook.
Mijn kennis gaat helaas niet ver genoeg om de gouden tip te geven.. maar als ik het zo hoor heb je alle problemen uit de cilinderkop geëlimineerd en en denk je ook niet dat het aan je krukas ligt. Ik zou dan denken dat er nog maar 1 stuk overblijft waar het probleem zou kunnen zitten, namelijk het deel wat er tussenzit (drijfstang, zuiger of de cilinder zelf). Helaas moet je daarvoor het hele blok uit elkaar halen, en dan kun je je inderdaad afvragen of het niet goedkoper/makkelijker is om er een andere motor in te zetten...
Zou het bijvoorbeeld mogelijk kunnen zijn dat er speling zit tussen de zuigerpin en zuiger of zuigerpin en drijfstang? Of dat je zuigerpin krom is of iets dergelijks? Ik weet niet of er iets bekend is over de N47D20 blokken hieromtrent?
-
- Just getting started
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:51
Zuigers zitten stevig en zonder speling in cilinders, geen speling in zuigerpinnen, geen schade aan cilinderwanden, geen aanwijzing richting olieverbranding/lekkage in cilinders, het geluid verdwijnt helemaal bij uitschakelen van 4e injector, het geluid bij kantelende zuiger is anders dan dat ik heb (een voorbeeld YouTube video van kantelende zuiger:
Zo te zien heb ik een uniek probleem..
Iemand een gouden tip?
Zo te zien heb ik een uniek probleem..
Iemand een gouden tip?