Ervaringen met Autel AP200 uitleestool?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Happyus
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 okt 2020, 15:37
Type Auto: e61 530iX

Ik heb net de Autel AP200 bluetooth uitleestool binnengekregen.
Hiermee hoop ik wat meer informatie te krijgen over accu, motorvermogen, stabiliteit, verschillende modules etc.
Ik wil er niet meer tunen of opties aanzetten (wat volgens mij ook niet kan),

Mijn vraag is of iemand ervaring met dit tool heeft en tips/tricks (wat moet je er zeker niet mee moet doen 001 )

Ik zal komende tijd mijn ervaringen toevoegen aan dit bericht. Ik heb wat kleine meldingen en ik vind het starten niet soepel genoeg gaan (ik denk aand e accu). Misschien kom ik meer te weten met het tool.


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Had je het niet beter andersom kunnen doen, eerst informatie zoeken en dan kopen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Terugsturen en Carly aanschaffen :lol:
Happyus
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 okt 2020, 15:37
Type Auto: e61 530iX

Ik heb een update beloofd:
Na 2 weken "testrijden" met de Autel ben ik eigenlijk best wel tevreden. Let op, ik ben geen pro en ik heb geen garage, puur een amateur. Ik maak ook geen reclame 008 . Onderstaande kan met legeo andere oplossingen denk ik.

De app is eenvoudig te installeren op de telefoon, je krijgt een specifieke BMW data set die erg uitgebreid is, en de dongle is makkelijk te plaatsen in de data poort. Bluetooth met een redelijk snelle verbinding. Contact aan, start diagnose en je krijgt alle foutmeldingen te zien inclusief het aantal keren en de KM stand wanneer de fout de eerste keer plaatsvond.
volgens mij worden alle aanwezige module uitgelezen, vandaar die specifieke BMW dataset.

Wat praktijk informatie:
1) Ik heb 1x keer startproblemen gehad, de motor sloeg niet direct aan, en die fout is perfect terug te vinden. ook dat het slechts 1x was en met de modules waar de foutmelding vandaan komt (in de CAS, start motor en de DME, dynamo). Je kunt dan verder analyseren door in live data te kijken als de motor draait. Omdat de reparatie potentie duur is (vervang maar ff de startmotor of dynamo bij de 5 serie) heb ik twee weken dagelijks uitgelezen en geen fout meer gezien. Batterij spanning bij het optreden van het probleem was laag (dus misschien de accu). Iets om in de gaten te houden want het starten gaat een beetje sloom, maar het is ook een dame op leeftijd :-)
2) een oude fout met de AHM (aanhanger module, bij 50k km, auto staat nu op 142k). De lichten. Ik heb nog geen aanhanger geprobeerd, dus de fout heb ik gewist en ik ga dit in het voorjaar testen
3) een fout in de SINE module die aangeeft dat de backup voeding van het alarm niet meer 100% is, geen serieus probleem (code 9D12)
4) een fout met de Diversity (CCC-ANT), geeft aan geen verbinding, die mij bekend is, want dit heeft te maken met de potentiele kabelbreuk of de Module zelf. ik ga dat verder onderzoeken want een detail uitlezing geeft wel een spanning over de module, maar slecht ontvangst (code DAD2).
5) fout betreffende de nummerplaatverlichting (A8BA), die is gelinkt aan fout nr 4..

Gelukkig is er geen foutmelding bij andere modules (van versnelling tot dashbord). Uitlezen bevestigt dat de auto in puike conditie is. Ik heb alle codes bewaard (export report) en gereset en alleen code 3 en 5 komen terug (wederom bekend en 5 is geen issue)

Wat erg leuk is, is om een live uitlezing te doen. Door de hoeveelheid testmodules ben je ff bezig om alles te bekijken.
Je ziet dat de auto prima op temperatuur komt, dat het toerental stabiel is, dat de ontstekking goedwerkt, dat de luchtinlaat is zoals hoort etc. Ook de accu kwaliteit kan je monitoren, Bere interessant als je eens wat dieper in de techniek wilt duiken.

Nog ff een nawoord: Laatst viel mijn RF sleutel uit de houder onder het rijden (1 van de klemmetjes is kapot, dus kan sporalisch voorkomen). Je ziet direct een waarschuwing: sleutel niet in het contact. Ik zet hem op een parkeerplaats om de sleutel terug te plaatsen. Motor af, maar vergeet de automaat naar P te zetten :roll: . Ik weer starten en hij doet het niet (zie punt 1, ze kan sloom starten). Wel veel waarschuwingen in het Duits. Ik was ff helemaal van het padje, en vloeken, want ik dacht dat het dus de startmotor of dynamo was. Ik de dongle erin en uitlezen: geen enkele foutmelding..dus dan weet je dat het niet een storing is, pff.Dat stelt je gerust. Ik rustig op zoek, keek op zij en zag de automaat in de D staan, en dan start hij echt niet (soms ben ik erg blond). 001
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”