Martin's E39 525iA Touring Exclusive Edition (p3. reparatie luchtvering)

Plaats hier de foto's van jouw BMW 5 serie van voor 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Dat zijn wel toffe oplossingen voor een wat oudere auto, gaaf. Hopelijk werkt het allemaal zoals de bedoeling is. :D


E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Zeker, vind het wel vet dat je een 20 jaar oude auto op deze manier weer naar 2020 standaarden kunt brengen :Klappen:
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Heb je ineens gewoon een 2020 E39.
8)
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Martin325i schreef: 09 nov 2020, 15:25 Volgende mod is ook onderweg. Een BlueBus bluetooth module. De auto heeft een af-fabriek ULF module maar hiermee kun je alleen bellen. Ik wil graag ook muziek kunnen streamen vanaf de telefoon. De BlueBus een vrij nieuw product uit de US ontwikkeld door een BMW liefhebber. De module integreert naadloos met de ibus van de auto zodat de MF knoppen op het stuur ook werken. Tevens zijn er nog andere leuke opties die deze module biedt zoals het aantal keer knipperen kunnen instellen van de knipperlichten bij het aantikken van de hendel (optie die er pas vanaf de e60 was volgens mij). Ook kan automatische deuren ontgrendeling worden ingesteld bij het uitzetten van de motor. Ergens in juli besteld (wordt in batches geproduceerd) en nu is hij dan eindelijk onderweg, dus nog even geduld voor ik hem kan inbouwen.

De BlueBus is afgelopen week bezorgd. Vreemd genoeg hoefde ik geen invoerbelasting te betalen, maar prima, scheelt zo toch weer zo'n €70 8)

Afgelopen zaterdag ingebouwd. Makkelijk klusje. Het meeste tijd kostte het verwijderen en terugplaasten van de zijbekleding van de kofferbak om toegang te krijgen tot de ULF en de connector. De rest was plug en play. Alles werkt, super blij mee. Nu kan ik dus ook muziek streamen. De comfort opties zoals automatisch ontgrendelen van de deuren en knipperen met slechts aantikken van de hendel zijn super fijn. Wat ik niet wist dat je de koelwater temp ook zichtbaar kan maken. Waarschijnlijk een nieuwere SW versie die er nog niet was destijds met bestellen, cool 003.

Dit is hands down de beste BT oplossing voor de E46, E39, E53 X5 en E85 Z4 die er te krijgen is :ja:
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Top! Handig ook van de koelwater functie.
Wist trouwens niet dat bij die bij de E39 ook al ontbrak.
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Koelvloeistof temp ontbreekt niet op het instrumentencluster. Die is er gewoon in de vorm van een wijzer zoals gebruikelijk. Maar daar kun je niet een temperatuur aflezen. De wijzer blijft gewoon in het midden als het eenmaal een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Maar onder het rijden kan deze wel fluctueren (snelweg, binnendoor, zomer en winter bijv.). Bij het overhitten van motor zal de wijzer pas in beweging komen als hij boven een bepaalde temp komt. Nu de temp ook op het Navi scherm wordt getoond kun je er sneller bij zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Helder!
Ik heb hem niet in mijn E91 en dat vond ik wel heel bijzonder toen ik hem zocht. 001
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Week geleden is helaas de luchtvering kapot gegaan nadat mijn vriendin er mee op pad is geweest. Gelukkig was ze al in de wijk toen de luchtbalg helemaal leeg was gelopen. We gebruiken de 5er het meest vanwege de ruimte dus moest snel gefixt worden. Al snel de conclusie kunnen trekken dat het probleem bij de luchtbalg zat aangezien de compressor wel werkte. Ik heb besloten om gelijk maar beide balgen te vervangen aangezien ik een mooie aanbieding vond van het merk Aerosus. Kleine €150 euro incl. verzenden voor 2 balgen. OEM bij de stealer kost €275 per stuk :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe balgen waren snel binnen, maar doordeweeks geen tijd om te monteren. Wel heb ik alvast de luchtleiding geprobeerd te ontkoppelen omdat de plastic borgclipjes vaak blijken af te breken bij demontage. En natuurlijk was het al raak bij de eerste.

Afbeelding

Het probleem met deze clipjes is dat de stealer ze helaas niet los verkoopt, maar enkel inclusief het luchtreservoir en slang met clip á €175 :nee: Gelukkig heb ik bij Offenga wel de losse clipjes kunnen bestellen. Maar toch wel balen dat ze er €30 per stuk voor vragen. Ebay was iets goedkoper, maar verzenden zou veel te lang duren, dus toch maar gekocht bij Offenga. Vrijdag waren spullen binnen en kon ik beginnen. Erg makkelijk klusje moet ik zeggen. De balg zit aan de bovenkant met 2 ijzeren clipjes vast en van onderen met een bout. Er past geen dop met ratel op de bout, maar met een beetje moeite gelukt met een ringsleutel. De nieuwe balg op zijn plek:

Afbeelding

En de staat van de kapotte oude balg. Ondanks de scheuren geen duidelijk gat kunnen ontdekken. Maar siste toen die nog onder de auto zat en op spanning was.

Afbeelding

De andere kant zag er nog prima uit, heeft geen droogte scheuren. Tevens is het clipje van de luchtslang ook niet afgebroken. Ik vermoed dat deze kant al eens in het verleden is vervangen. Maakt verder niet uit eigenlijk aangezien ik ze beide heb vervangen, geeft een beter gevoel en heb er hoogstwaarschijnlijk zo lang we auto hebben geen omkijken meer naar.

We kunnen dus weer verder :Hosanna:
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Zo, dat kan maar gefixt zijn. :ja:
E91 320i :Mpower:
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Kan je ook met die Bluebus muziek uit je bibliotheek afspelen en bedienen met je stuur.

Heb je misschien fotos hiervan?

Of werkt dit niet bij een E91?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Jazeker, het is een volledige integratie in het ibus systeem. Dus stuurbediening (volgend/vorig nummer dmv de pijltjes) en het opnemen van een inkomend gesprek met de spraakknop op het stuur. Enige wat niet kan is een uitgaand gesprek starten via het Navischerm, dit moet via de telefoon zelf. Maar daarna gewoon handsfree over de speakers en microfoon.

De bluebus is helaas niet geschikt voor de e9x generatie en jonger. Enkel e46, e39, e38, e53 en e85. Met andere woorden voor auto’s van ongeveer 1995 tot 2005.
Plaats reactie

Terug naar “E12-E39: Showroom & Projecten”