Foutcode DTC 29F5 er uit laten coderen?

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marbre
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29

Ik heb al een tijdje last van een brandend Engine Check lampje dat de foutcode DTC 29F5 heeft.
Inmiddels is er één Lambdasonde (de grijze) vervangen, zijn er nieuwe bougies en bobines geplaatst, is de Valvetronic motor vernieuwd en nog komt het terug.
De auto rijdt echter prima, trekt als een lier en loopt perfect stationair.
Ook het brandstofverbruik is niet extreem hoog of laag te noemen, het varieert tussen de 8,9 en 9.7 ltr per 100km, het hangt er van af hoe vaak ik op de A3 rij. :wink:
Olieverbruik is ook niet te hoog dus van vervuiling van de sondes/katalysators is geen sprake.
Maar intussen begin ik mij steeds meer te ergeren aan dat fucklampje en dus ben ik benieuwd of ik deze specifieke foutmelding er uit kan laten coderen zodat het niet meer terugkomt.
Ik heb gelezen dat het mogelijk moet zijn: "Outside USA you can use passive delete or TunerPro to code them out."
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen en/of kan dit voor mij doen? Ik ben woonachtig in de buurt van Doetinchem.


Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

viewtopic.php?t=14897
viewtopic.php?t=19441

Als het de O2 sensoren niet zijn dan is de kans groot dat het je katalysatoren zijn. Die hebben niet het eindige leven. Wat is je kilometerstand?

Het zou helpen als je wat live data kan uitlezen, voltage van voor en na de kat van beide banken.
Gebruikersavatar
Marbre
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29

Ik had beide topics al meerdere keren gelezen en ook op andere fora in Amerika en Engeland gekeken. 008
Maar er staat nergens een duidelijke (en vooral simpele) oplossing omdat het zoveel verschillende oorzaken kan hebben.
Wat ik wel zie is dat er vaak storingen zijn met auto's die eigenlijk helemaal niets bijzonders mankeren en dus gewoon presteren en dat je zelf een keuze moet maken of je daar heel veel tijd, moeite en geld in wil stoppen (katalysatoren vervangen is heel duur en niet altijd de oplossing) of dat je het risico wil lopen en de fout/tolerantie melding (want dat is het) er gewoon uit laat coderen.
Je verandert daarbij niets aan de andere waardes, alleen aan de waardes van de tolerantie waarbinnen de foutmelding verschijnt.
Wordt ook gedaan bij auto's waarvan de katalysatoren zijn verwijderd begreep ik.

Voor wat betreft mijn katalysatoren: Toen ik de auto kocht heb ik hem bij Gijsbertsen helemaal na laten kijken op alles wat er niet goed was en daar kwam uit dat de grijze lambdasonde vervangen moest worden.
Met 196.000 op de teller is dat niet zo bijzonder, vooral ook omdat, dankzij de krakkemikkige Valvetronic motor, het brandstofverbruik naar 1 liter op 4 kilometer was gegaan.
Maar zoals gezegd is de Valvetronic ook vervangen door een nieuwe en sindsdien is het brandstofverbruik ook weer normaal.
Wat ik sinds gisteren wel zie: Het sleutelsymbool licht soms even geel op onder het rijden (met allebei mijn sleutels, de oude en de gloednieuwe) en er staat een schuine gele streep door.
Misschien moet ik toch ook eens naar de accu laten kijken, want als de boordspanning niet goed meer is kunnen er allerlei gekke foutjes ontstaan, zeker als er gemeten moet worden met kleine voltages.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb je al wat eenvoudige dingen geprobeerd? Bv met n brandstofsysteemeiniger (Forte Gas Treatment heb ik goede ervaringen mee) n flinke rit met hoog toerental rijden zodat je kats en sondes worden schoon gebrand. Dat kan (tijdelijk) bv al helpen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

Marbre schreef: 29 jan 2021, 23:40 Ik had beide topics al meerdere keren gelezen en ook op andere fora in Amerika en Engeland gekeken. 008
Maar er staat nergens een duidelijke (en vooral simpele) oplossing omdat het zoveel verschillende oorzaken kan hebben.
Wat ik wel zie is dat er vaak storingen zijn met auto's die eigenlijk helemaal niets bijzonders mankeren en dus gewoon presteren en dat je zelf een keuze moet maken of je daar heel veel tijd, moeite en geld in wil stoppen (katalysatoren vervangen is heel duur en niet altijd de oplossing) of dat je het risico wil lopen en de fout/tolerantie melding (want dat is het) er gewoon uit laat coderen.
Je verandert daarbij niets aan de andere waardes, alleen aan de waardes van de tolerantie waarbinnen de foutmelding verschijnt.
Wordt ook gedaan bij auto's waarvan de katalysatoren zijn verwijderd begreep ik.

Voor wat betreft mijn katalysatoren: Toen ik de auto kocht heb ik hem bij Gijsbertsen helemaal na laten kijken op alles wat er niet goed was en daar kwam uit dat de grijze lambdasonde vervangen moest worden.
Met 196.000 op de teller is dat niet zo bijzonder, vooral ook omdat, dankzij de krakkemikkige Valvetronic motor, het brandstofverbruik naar 1 liter op 4 kilometer was gegaan.
Maar zoals gezegd is de Valvetronic ook vervangen door een nieuwe en sindsdien is het brandstofverbruik ook weer normaal.
Wat ik sinds gisteren wel zie: Het sleutelsymbool licht soms even geel op onder het rijden (met allebei mijn sleutels, de oude en de gloednieuwe) en er staat een schuine gele streep door.
Misschien moet ik toch ook eens naar de accu laten kijken, want als de boordspanning niet goed meer is kunnen er allerlei gekke foutjes ontstaan, zeker als er gemeten moet worden met kleine voltages.
nouja daarom vraag ik dus ook of je live data kan uitlezen/loggen. daaraan kan je een helemhoop aflezen/analyseren. daaraan kun je een hoop aflezen.
wellicht als je zelf handig bent O2 sensor van bank 1 naar bank 2 verwisselen,kijken of het probleem mee verhuizer of juist blijft zitten.

zomaar lukraak dingen gaan vervangen is geld weggooien inderdaad.

heb je lang 1:4 gereden? wellicht de vorige eigenaar en is de auto mede daardoor ingeruild?? ik doe maar ff een aanname hè.. maar daar wordt de kat natuurlijk niet beter van als dat lang speelt

uitcoderen van fouten heb ik persoonlijk een beetje moeite mee, die foutcode zit er niet zomaar... dan neem je het gevolg weg, niet de oorzaak...
Gebruikersavatar
Marbre
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29

Dutch79 schreef: 30 jan 2021, 00:18 Heb je al wat eenvoudige dingen geprobeerd? Bv met n brandstofsysteemeiniger (Forte Gas Treatment heb ik goede ervaringen mee) n flinke rit met hoog toerental rijden zodat je kats en sondes worden schoon gebrand. Dat kan (tijdelijk) bv al helpen.
De Forte reiniger was het eerste wat we geprobeerd hebben. :wink:
En gisteren ben ik even op en neer geweest naar Aken (zo'n 400km) waarbij ik 70% van de tijd tussen de 170 en 200 km/h heb gereden, dus hij is nu wel schoon gebrand zou ik zo denken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marbre
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29

Vester86 schreef: 30 jan 2021, 00:59 nouja daarom vraag ik dus ook of je live data kan uitlezen/loggen. daaraan kan je een helemhoop aflezen/analyseren. daaraan kun je een hoop aflezen.
wellicht als je zelf handig bent O2 sensor van bank 1 naar bank 2 verwisselen,kijken of het probleem mee verhuizer of juist blijft zitten.

zomaar lukraak dingen gaan vervangen is geld weggooien inderdaad.

heb je lang 1:4 gereden? wellicht de vorige eigenaar en is de auto mede daardoor ingeruild?? ik doe maar ff een aanname hè.. maar daar wordt de kat natuurlijk niet beter van als dat lang speelt

uitcoderen van fouten heb ik persoonlijk een beetje moeite mee, die foutcode zit er niet zomaar... dan neem je het gevolg weg, niet de oorzaak...
Nee, ik kan dat zelf niet maar de garage wel.
Vraag mij echter af of dat wel zin heeft want er zijn teveel factoren die tot deze storing kunnen leiden.
Het verbruik van 1 op 4 heeft maar een dag geduurd, daarna heb ik hem stilgezet tot de Valvetronic motor werd vervangen.

Normaal ben ik ook niet zo van het bewust uit coderen van meldingen, maar zoals gezegd de auto rijdt gewoon super en er is ook helemaal niets aan te merken als het gaat om de loopcultuur van de motor.
En dan gaat zo'n lampje toch kriebelen..... :-|
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

En als je de DTC wist, komt ie meteen weer terug?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Volgens mij is het ook mogelijk het gele lampje in z’n geheel uit te coderen. Dat is makkelijker dan alleen een specifieke code.
Gebruikersavatar
Marbre
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29

Dutch79 schreef: 31 jan 2021, 08:33 En als je de DTC wist, komt ie meteen weer terug?
Nee, niet meteen omdat het blijkbaar zo niet werkt. (ik heb al heel veel hierover gelezen op allerlei fora :wink: )
Een afwijking wordt vastgesteld, maar pas gemeld met dat lampje nadat de auto voor de derde keer op bedrijfstemperatuur is.
Dus als je steeds korte ritjes maakt en de bedrijfstemperatuur niet wordt gehaald en dan een langere waarbij je de bedrijfstemperatuur wel haalt hoef je nog niet gelijk iets te zien.
Het hangt er namelijk vanaf hoe lang je erover doet om de auto drie keer op bedrijfstemperatuur te krijgen of je dat lampje weer ziet branden.

En om het nog ingewikkelder te maken kan het ook nog zo zijn dat het vanzelf 'beter' gaat nadat je de oorzaak hebt opgelost die ertoe leidde dat de storing/afwijking werd opgeslagen en gemeld, omdat het steeds wat langer duurt voor de storing/afwijking zich voordoet en dan duurt het allemaal nog langer voor dat verrekte lampje oplicht.
Dus daarom hoopte ik op de nieuwe Valvetronic motor (brandstof regulatie) en de nieuwe bobines/bougies (slechte verbranding) om verbetering te geven, maar het is moeilijk vaststellen of dat zo is, als de storing al wel is opgeslagen maar je het nog niet kunt zien. Wat mij betreft een klote systeem.
En ja, ik kan ook nog de injectoren vervangen en de andere lambda sonde en de katalysatoren, maar omdat ik voel dat de auto nog niet eerder zo goed heeft gereden als nu heb ik daar niet zo'n zin in.
Vandaar mijn vraag om het eruit te laten coderen, maar ik zie inmiddels in dat hier waarschijnlijk niemand is die dat kan, want anders zou ik al een dergelijke reactie hebben gehad.... :wink:
Jimmer schreef: 31 jan 2021, 09:06 Volgens mij is het ook mogelijk het gele lampje in z’n geheel uit te coderen. Dat is makkelijker dan alleen een specifieke code.

Tja, dan is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om het lampje er gewoon helemaal uit te coderen, ook al ben ik daar geen voorstander van want het licht ook op bij ernstiger storingen die je motor kunnen beschadigen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zou handig zijn om te weten hoe snel de DTC terugkomt. Daarom is t zelf kunnen wissen ook fijn.

Maar goed, er zijn al wat onderdelen vervangen (garage? universeel?). Wat zegt de garage zelf? Hebben ze voldoende expertise of dit extern ingeschakeld?
Kan toch niet zo zijn dat je t zelf maar moet uitzoeken verder?

Je moet zoiets niet uitcoderen. Als je niet door n gasmeting (meer) komt en je (of n volgende eigenaar) vervangt je kat(s), kan die zo maar weer kapot gaan door de oorzaak die je nu niet hebt achterhaald en ook niet meer gaat opmerken dan. Uitcoderen is dan waarschijnlijk niet meer dan symptoombestrijding.
Dat het frustrerend is, snap ik. Meest ingewikkelde storing die ik had met n vorige auto, kon de dealer ook niet vinden en bleken vervuilde injectoren te zijn (nadat ik ze zelf had gedemonteerd en laten reinigen).
Een bedrijf als Carrec zou hier misschien verder mee kunnen komen qua diagnose.

Ps: Sondes zijn nu gegarandeerd goed? Bedrijfstemperaturen van van olie en kvs zijn ok en hoe lang duurt dit?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”