VSS weinig gevoel?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Kuhrtje
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
Type Auto: E90 325i

Heb van de week wat zitten spelen met dr bandenspanning.
Persoonlijk blijf ik dat een lastig iets vinden, waar ik op de een of andere manier te weinig over kan vinden.

Boekje zegt: 2.2 voor en 2.4 achter. Dit is wel met runflats.

Momenteel heb ik de Hankook (non runflats) op 2.3 en de Bridgestone achter (runflats) op 2.5 staan.

Ik weet niet precies de verhoudingen zijn tussen wel of geen runflats mbt de bandenspanning.

Gisteren bij BMW geweest en die vertelden dat het stuur gedrag normaal is. Toen ik vertelde over dat ‘hobbeltje’ zeiden ze dat t ene model t wel had en de andere t niet. Maar t was een producteigenschap dat hij in t midden wat ‘gevoelloos’ is.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Sowieso kun je beter af van de mix RFT en non-RFT. Maar dat was geloof ik al eerder aangegeven.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Kuhrtje
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
Type Auto: E90 325i

Eens. De achterbanden gaan er in ergens september/oktober ook vanaf.
Ze kunnen nu nog een seizoen mee, dus zou zonde zijn om ze nu al weg te gooien wat dat betreft.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb ik tijdelijk ook gedaan hoor voordat ik helemaal over was op non-RFT met de winterset.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

Instabiliteit op hogere snelheid is goed op te lossen met strakkere veren. ACS of Eibach bijvoorbeeld. Banden maakt ook een groot verschil. Vergelijk bijvoorbeeld Bridgestone met Michelin Pilot Pro. De Michelin’s sturen geweldig, de Bridgestones zijn net dweilen. En als laatste uiteraard de bandenspanning. Ik rij met 19 inch Michelin 4S RFT op 2,7 Bar rondom (435d, dus xdrive).

Stuurinrichting kan (mag) achteraf niet veranderd worden. Al zou je misschien een zekering kunnen verwijderen om de VSS uit te schakelen zodat hij terugvalt op de “nood situatie”. Sterk af te raden. Je hebt dan een abonnement op de sportschool nodig om te kunnen parkeren. Met bovenstaande aanpassingen, veren en banden denk ik dat je prima kunt wennen aan de auto.
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

In hoeverre kan je de optie VSS inbouwen? Ik had de active steering op mijn E91 en vond het een fantastische optie. Is het gewoon een andere steering rack of komt er nog het een en ander bij kijken.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

VSS is toch standaard? Verschil zit hem in de Drive modus (Eco Pro, D, S, S+?)
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

VSS is ook weer iets anders dan active steering, VSS is alleen het lichter/zwaarder maken van de stuurbekrachtiging, active steering heeft een variabele gevoeligheid waarbij op lagere snelheid je minder stuuruitslag nodig hebt om dezelfde bocht te maken.

Ben zelf ook van een E91 naar een F31 gegaan, en inderdaad stuurgevoel in de E91 is gewoon veel beter. Vooral met rechtuit rijden als je kleine correcties wilt maken voelt het gewoon een beetje vreemd aan.
:Mpower: F31 330d
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Dan zal mijn M-Sport dus ook wel VSS hebben als ik deze berichten lees.
Mijn 340i staat op ACS veren en Michelin Pilot Sport 4s non runflat.
Ik vind dat de auto perfect stuurt, voorspelbaar, direct en sportief geveerd.
Zowel in langzame, snelle bochten als rechtuit gewoon super.

De ACS veren hebben de grootste verbetering opgeleverd, maar ook de PS4s hebben gezorgd voor meer stabiliteit, stuurgevoel en comfort. Voor mij de perfecte combi zo.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”