Panoramadak klemt bij schuif-functie tijdens openen

Bespreek hier alle aanpassingen en verbeteringen aan het ex- en interieur van je bmw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Ik heb gezocht of dit al eerder is besproken, maar kon het niet vinden. De meeste topics gaan over problemen met sluiten, bij mij met openen.

Ik heb nu al 3x gehad dat bij het openen in schuifstand het voorste raam wel naar beneden wilt maar lijkt dan te klemmen en gaat dan terug naar ruststand. Als ik de kantelfunctie geprobeerd heb, wat gewoon werkt, dan werkt daarna de schuiffunctie wel weer.

Dit gebeurd dus alleen als het dak een tijdje dicht geweest is. Ik heb de rubbers al eens goed schoongemaakt zojuist, maar aangezien daar niet zo heel veel zooi vanaf kwam lijkt me dit niet de oplossing.

Iemand ervaring hiermee of weet iemand de oorzaak/oplossing?


JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Ik ben niet bekend met dit specifieke probleem maar bij mij heeft een reset van het panodak geholpen een ander probleem op te lossen. Ik weet niet hoe de reset op een e9x werkt maar op mijn f31 moet je de knop ongeveer 1,5 minuut indrukken terwijl het dak het hele programma doorloopt.
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Dit heb ik inmiddels 3x gedaan, maar helaas zonder resultaat.
Maik
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 nov 2014, 14:31
Type Auto: 123d E87 LCI, 323ci Cabrio E46, Z3 2.8 E36/7, MINI JCW R53, 325xi E90

Bij het panoramadak is onderhoud erg belangrijk, ik zou beginnen met de glazen daken even te demonteren (8 TX20 of 25 schroefjes) je kunt dan de rails goed bekijken. Vaak worden deze na verloop van tijd erg vies en dat vuil zorgt voor extra weerstand. Dus maak de rails even goed schoon en vet alle bewegende delen weer in. BMW heeft hiervoor een "speciaal" panoramadak vet. Sinds ik zelf problemen heb gehad doe ik dit onderhoud nu elk jaar en vooral bij de eerste keer schoonmaken en invetten was er een merkbaar verschil in hoe soepel het dak opent en sluit.
Onderdeelnummer van het vet is: 83192157321 en voldoende voor het pano dakje.
Niets rijdt zo fijn als een 6 in lijn
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Daar was ik al bang voor, wilde dit eigenlijk voorkomen. Maar aangezien ik de rubbers ook al wilde vervangen ontkom ik er denk ik niet aan.
Maik
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 nov 2014, 14:31
Type Auto: 123d E87 LCI, 323ci Cabrio E46, Z3 2.8 E36/7, MINI JCW R53, 325xi E90

Het is echt een heek eenvoudig klusje!
Niets rijdt zo fijn als een 6 in lijn
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Ik had in de tussentijd een mailtje gestuurd naar bmwpanoramadaken.nl met de vraag of zij bekend zijn met dit probleem. Ik kreeg als reactie dat mogelijk de kantelgeleiders gebroken zijn, €175,- excl BTW. Is dat makkelijk zelf te zien of deze gebroken zijn? Heb al eens in dat hele mechanisme gekeken, maar kan niet direct zien dat er iets kapot/gebroken is.
Maik
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 nov 2014, 14:31
Type Auto: 123d E87 LCI, 323ci Cabrio E46, Z3 2.8 E36/7, MINI JCW R53, 325xi E90

Lees dit topic maar eens door: viewtopic.php?f=9&t=17225&hilit=panoramadak+reparatie
Dit was mijn 330d die ook problemen had met het dak, volgens mij waren dit ook die kantelgeleiders.
Niets rijdt zo fijn als een 6 in lijn
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Top, die ga ik eens doornemen in de hoop iets te vinden. Dank je
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Ik dacht gisteren het euvel gevonden te hebben nadat ik plots een halve ‘schil’ van een hazelnoot langs de geleider thv het kleine raam vond. Vandaag komt mijn vriendin thuis en zegt dat het dak niet meer dicht gaat vanuit kiepstand (beide ramen). Nadat ik het dak handmatig heb gesloten en daarna heb gereset/geïnitialiseerd werkt alles weer.

Vraag me af of het een kwestie van tijd is dat hij er helemaal mee kapt.

(Overigens die binnenverlichting loshalen was een hels karwei, nergens klemmen te vinden zoals in de handleiding staat)
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

In dit topic over panodak maak ik (brutaal) van de gelegenheid gebruik om naar ervaringen te vragen met BMW Panoramadaken uit Putten.
Reden, ook bij mijn tweede E91 (2010) is bij geopende dakhemel windgeluid bij panodak te horen. Bij mijn eerste E91 destijds onder garantie prima opgelost met nieuwe type rubbers (millimetertje breder). Nu moet ik het zelf betalen en is de bovengenoemde aanbieder goedkoper dan de dealer. Iemand ervaringen?
Alvast bedankt voor de antwoorden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Zelf doen is nog goedkoper. Pauwlus heeft daar ergens een DIY van staan, volgens mij in zijn eigen showroom.
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Inmiddels bijna 2 maanden verder en geen storingen meer gehad. Regelmatig het dak geopend en geen haperingen o.i.d. gehad. Lijkt er toch op dat die schil van de hazelnoot de boosdoener was. Binnenkort de rubbers nog even vervangen ivm windgeruis.
Gebruikersavatar
Pauwlus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 469
Lid geworden op: 10 jun 2018, 07:35
Type Auto: E91 318i

Remco79 schreef:Zelf doen is nog goedkoper. Pauwlus heeft daar ergens een DIY van staan, volgens mij in zijn eigen showroom.
Ja dat klopt. Leuk klusje maar wel een zere duim achteraf van het verwijderen van de lijmresten ;).
Fijn dat je gevonden hebt wat wss de boosdoener was. Die ramen zijn super gevoelig op alles wat maar in de weg kan zitten. Afbeelding



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 318i touring
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Exterieur/Interieur”