Hallo,
Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een BMW F10 uit 2010, een 523i met N53B30 motor.
De olie temperatuur loopt hierbij steeds op tot ongeveer 115°C en blijft daar constant.
Nu vind ik dat persoonlijk vrij hoog, en vroeg me af welke temperaturen andere auto's gemiddeld aangeven.
Op internet kan ik er niet zo snel een eenduidig antwoord op geven.
Ik hoor het graag!
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Olie temperatuur N53B30 motor
- mauritsklein
- VIP Driver
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:59
Dat is normaal. Had ik bij m’n 130i ook.
Attitude comes from cutting the altitude
(Aaron Kaufman, Gasmonkey Garage)
Mijn Showroom --> http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =2&t=11827
(Aaron Kaufman, Gasmonkey Garage)
Mijn Showroom --> http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =2&t=11827
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Ja is zoals al aangegeven normaal. Ik ben het met je eens dat het gevoelsmatig aan de hoge kant is, maar dat is een efficiency-kwestie. Een warmere motor is nou eenmaal beter qua uitstoot.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- ivonoort
- Just getting started
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
- Type Auto: 320i N43 E91
- Locatie: Etten-Leur
Ik heb N43B20 blok, normaal rijden ca. 110 graden, doorrijden 120/125 graden.
Ik weet niet hoe het zit in de F-blokken, maar bij mijn blok zit er ook een oliekoeler op, maar thermostaat van N43 gaat pas open bij 102 graden Celsius, dus logischerwijs wordt dan de Motor olie altijd warmer dan 102 graden.
Ik zou me totaal geen zorgen maken bij deze temp.
Als je netjes olie goed bijhoudt, ik zelf doe jaarlijks (ik haal nooit de 25k km per jaar), kan het voor je olie ook geen kwaad.
Een moderne synthetische olie kan met gemak 150 graden hebben, ze worden volgens mij getest tot ca. 200 graden, maar boven de 150 zou ik wel ff verder kijken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik weet niet hoe het zit in de F-blokken, maar bij mijn blok zit er ook een oliekoeler op, maar thermostaat van N43 gaat pas open bij 102 graden Celsius, dus logischerwijs wordt dan de Motor olie altijd warmer dan 102 graden.
Ik zou me totaal geen zorgen maken bij deze temp.
Als je netjes olie goed bijhoudt, ik zelf doe jaarlijks (ik haal nooit de 25k km per jaar), kan het voor je olie ook geen kwaad.
Een moderne synthetische olie kan met gemak 150 graden hebben, ze worden volgens mij getest tot ca. 200 graden, maar boven de 150 zou ik wel ff verder kijken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
-
- Being a part of it
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41
Ik heb onlangs 150 km afgelegd op snelweg met 320i 2013, cruise control op 140, bij mij stond het ook rond 110 a. 115 stabiel.
Toen ik thuis was en had geparkeerd zag ik dat het naar rond 90 ging.
Vond het ook gevoelsmatig hoog omdat ik vooral diesel heb gereden en die staat altijd op 90 graden.
Toen ik thuis was en had geparkeerd zag ik dat het naar rond 90 ging.
Vond het ook gevoelsmatig hoog omdat ik vooral diesel heb gereden en die staat altijd op 90 graden.
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
320D - Sedan (E46) (sold)
- CornelisJ90
- VIP Driver
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
- Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport
Je bent er mee bekend dat bij de overstap van E9x naar F3x de koelvloeistof meter vervangen is voor een olietemperatuur meter?Themasterfk schreef: ↑09 aug 2021, 23:47 Ik heb onlangs 150 km afgelegd op snelweg met 320i 2013, cruise control op 140, bij mij stond het ook rond 110 a. 115 stabiel.
Toen ik thuis was en had geparkeerd zag ik dat het naar rond 90 ging.
Vond het ook gevoelsmatig hoog omdat ik vooral diesel heb gereden en die staat altijd op 90 graden.
-
- Being a part of it
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41
Ja sorry ik bedoelde ik de olietemparatuur
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
320D - Sedan (E46) (sold)
- rwely
- Just getting started
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 05 mei 2015, 14:27
- Type Auto: BMW 316i Touring High Executive
Ha mooi. Ik had onlangs precies dezelfde vraag. Komende uit een E91 diesel (waar überhaupt geen temperatuur meter op zit) vond ik de 120 graden die mijn F31 316i aan gaf ook wat hoog. Blijkt het gewoon normaal te zijn.
F31 316i Touring High Executive - 2013
E91 318d Touring Business Line - 2010 - verkocht
E91 318d Touring Business Line - 2010 - verkocht
-
- Being a part of it
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41
Klopt daarin ging ik ook de mist in. En nu ik er logisch over nadenk, vind ik olietemparatuur meter eigenlijk veel beter en logischer.
Er zullen vast wel experts zijn die het beter weten maar olie temperatuur zegt meer over de motor warmte dan de koelvloeistof want stel als er een lek is in een slang dan loopt koelvloeistof leeg en valt er niks meer te meten dus motor kan dan heet worden.
Er zullen vast wel experts zijn die het beter weten maar olie temperatuur zegt meer over de motor warmte dan de koelvloeistof want stel als er een lek is in een slang dan loopt koelvloeistof leeg en valt er niks meer te meten dus motor kan dan heet worden.
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
320D - Sedan (E46) (sold)
-
- Just getting started
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 09:36
- Type Auto: BMW e28 528i / e81 120i / f10 523i
Ja inderdaad is olietemperatuur (voor mij) veel belangrijker.
Veel mensen denken dat wanneer je koelwater 90 graden Celsius is, je 'los kan gaan', maar dan is je motor bij lange na nog niet op bedrijfstemperatuur.
Ik denk dat vroeger het koelwatersysteem altijd de zwakste schakel was in het systeem, en dat je op die manier snel kon signaleren wanneer je motor oververhit raakte.
Zelf ben ik nog niet zo heeeeel oud, maar kan me nog goed herinneren dat we vroeger met onze Opel Kadett regelmatig in de Alpen moesten stoppen omdat ie aan de kook raakte.
Daarnaast waren de motoren verder aardig onverwoestbaar, met veel minder toeters & bellen, specifiek vermogen, waardoor olietemperatuur waarschijnlijk sowieso minder belangrijk was.
Veel mensen denken dat wanneer je koelwater 90 graden Celsius is, je 'los kan gaan', maar dan is je motor bij lange na nog niet op bedrijfstemperatuur.
Ik denk dat vroeger het koelwatersysteem altijd de zwakste schakel was in het systeem, en dat je op die manier snel kon signaleren wanneer je motor oververhit raakte.
Zelf ben ik nog niet zo heeeeel oud, maar kan me nog goed herinneren dat we vroeger met onze Opel Kadett regelmatig in de Alpen moesten stoppen omdat ie aan de kook raakte.
Daarnaast waren de motoren verder aardig onverwoestbaar, met veel minder toeters & bellen, specifiek vermogen, waardoor olietemperatuur waarschijnlijk sowieso minder belangrijk was.