Olie temperatuur N53B30 motor

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
chbrand
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021, 09:36
Type Auto: BMW e28 528i / e81 120i / f10 523i

Hallo,

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een BMW F10 uit 2010, een 523i met N53B30 motor.
De olie temperatuur loopt hierbij steeds op tot ongeveer 115°C en blijft daar constant.
Nu vind ik dat persoonlijk vrij hoog, en vroeg me af welke temperaturen andere auto's gemiddeld aangeven.
Op internet kan ik er niet zo snel een eenduidig antwoord op geven.
Ik hoor het graag!

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk



Gebruikersavatar
mauritsklein
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:59

Dat is normaal. Had ik bij m’n 130i ook.
Attitude comes from cutting the altitude
(Aaron Kaufman, Gasmonkey Garage)

Mijn Showroom --> http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =2&t=11827
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Is normaal. En waarom zou een olietemperatuur van 115 graden hoog zijn?
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ja is zoals al aangegeven normaal. Ik ben het met je eens dat het gevoelsmatig aan de hoge kant is, maar dat is een efficiency-kwestie. Een warmere motor is nou eenmaal beter qua uitstoot.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
chbrand
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021, 09:36
Type Auto: BMW e28 528i / e81 120i / f10 523i

Bedankt voor de reacties.
Ik vind het inderdaad vrij hoog, klinkt logisch dat het met emissies te maken heeft.
Niets om me zorgen over te maken dus, gelukkig! :)
Gebruikersavatar
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
Type Auto: 320i N43 E91
Locatie: Etten-Leur

Ik heb N43B20 blok, normaal rijden ca. 110 graden, doorrijden 120/125 graden.

Ik weet niet hoe het zit in de F-blokken, maar bij mijn blok zit er ook een oliekoeler op, maar thermostaat van N43 gaat pas open bij 102 graden Celsius, dus logischerwijs wordt dan de Motor olie altijd warmer dan 102 graden.

Ik zou me totaal geen zorgen maken bij deze temp.
Als je netjes olie goed bijhoudt, ik zelf doe jaarlijks (ik haal nooit de 25k km per jaar), kan het voor je olie ook geen kwaad.

Een moderne synthetische olie kan met gemak 150 graden hebben, ze worden volgens mij getest tot ca. 200 graden, maar boven de 150 zou ik wel ff verder kijken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Ik heb onlangs 150 km afgelegd op snelweg met 320i 2013, cruise control op 140, bij mij stond het ook rond 110 a. 115 stabiel.

Toen ik thuis was en had geparkeerd zag ik dat het naar rond 90 ging.

Vond het ook gevoelsmatig hoog omdat ik vooral diesel heb gereden en die staat altijd op 90 graden.
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
chbrand
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021, 09:36
Type Auto: BMW e28 528i / e81 120i / f10 523i

Goed om te weten, bedankt!
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

Themasterfk schreef: 09 aug 2021, 23:47 Ik heb onlangs 150 km afgelegd op snelweg met 320i 2013, cruise control op 140, bij mij stond het ook rond 110 a. 115 stabiel.

Toen ik thuis was en had geparkeerd zag ik dat het naar rond 90 ging.

Vond het ook gevoelsmatig hoog omdat ik vooral diesel heb gereden en die staat altijd op 90 graden.
Je bent er mee bekend dat bij de overstap van E9x naar F3x de koelvloeistof meter vervangen is voor een olietemperatuur meter?
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Ja sorry ik bedoelde ik de olietemparatuur
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Gebruikersavatar
rwely
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2015, 14:27
Type Auto: BMW 316i Touring High Executive

Ha mooi. Ik had onlangs precies dezelfde vraag. Komende uit een E91 diesel (waar überhaupt geen temperatuur meter op zit) vond ik de 120 graden die mijn F31 316i aan gaf ook wat hoog. Blijkt het gewoon normaal te zijn. :duh:
F31 316i Touring High Executive - 2013
E91 318d Touring Business Line - 2010 - verkocht
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Klopt daarin ging ik ook de mist in. En nu ik er logisch over nadenk, vind ik olietemparatuur meter eigenlijk veel beter en logischer.

Er zullen vast wel experts zijn die het beter weten maar olie temperatuur zegt meer over de motor warmte dan de koelvloeistof want stel als er een lek is in een slang dan loopt koelvloeistof leeg en valt er niks meer te meten dus motor kan dan heet worden.
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
chbrand
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021, 09:36
Type Auto: BMW e28 528i / e81 120i / f10 523i

Ja inderdaad is olietemperatuur (voor mij) veel belangrijker.
Veel mensen denken dat wanneer je koelwater 90 graden Celsius is, je 'los kan gaan', maar dan is je motor bij lange na nog niet op bedrijfstemperatuur.

Ik denk dat vroeger het koelwatersysteem altijd de zwakste schakel was in het systeem, en dat je op die manier snel kon signaleren wanneer je motor oververhit raakte.
Zelf ben ik nog niet zo heeeeel oud, maar kan me nog goed herinneren dat we vroeger met onze Opel Kadett regelmatig in de Alpen moesten stoppen omdat ie aan de kook raakte. :oops:
Daarnaast waren de motoren verder aardig onverwoestbaar, met veel minder toeters & bellen, specifiek vermogen, waardoor olietemperatuur waarschijnlijk sowieso minder belangrijk was.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

De auto houdt natuurlijk je KVS temperatuur nog steeds wel in de gaten. Als deze te hoog wordt krijg je wel een melding.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: Motorisch/Performance”