Beste mede BMW liefhebbers,
Ik zie even door de bomen het bos niet meer.. Middels de boordcomputer viel het mij op dat het linker voorwiel 0,1 bar minder lucht bevatte dan de rest van de wielen (vanaf moment van wegrijden en ook na inmiddels een poos onderweg te zijn echter dan alle banden +0,1 bar na een tijdje rijden). Geen idee of ik me dit inbeeldde maar dit verschil was naar mijn idee ook voelbaar tijdens het rijden.
Nu heb ik alle banden voorzien van 2.4 bar (en BC opnieuw gekalibreerd) omdat dit hetgeen was wat de BC na een tijdje aangaf (op het linker voorwiel na). Echter vraag ik me af wat nu eigenlijk de juiste bandenspanning is om te hanteren bij dit voortuig omdat ik heb gelezen dat het xdrive systeem best gevoelig kan zijn wanneer afwijkende bandenmaten / profieldikten mee spelen.
Nu is er van verschil in bandenmaten of profieldikten geen sprake, hij staat nu op 4x nieuwe Michelin Pilot Sport 4 - 225/45 ZR 18 (95Y) banden.
De auto wordt meestal alleen gereden of met 1 mede-passagier. Nu staat het onderstaande in de deurlijst hier kom ik dus het 95Y niet tegen aan de bandenbreedte van 225:
En op de website van Michelin voor dit voertuig met Michelin Pilot Sport 4 - 225/45 R18 91 Y geeft aan dat deze banden voor 2.4 bar moeten hebben en achter 2.6 bar. Echter is dit voor R18 91Y ipv ZR18 95Y. Kan ik dit ook hanteren? Zoals ik het begrijp geven die 91 en 95 enkel de belastbaarheid aan de banden zijn dan verder identiek?
Juiste bandenspanning / f31 328xi / Michelin Pilot Sport 4
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Zo te zien op het plaatje, dient er in de voorband 2.2 en achterband 2.4 bar te zitten.
Het verschil van 0.1 bar kun je niet voelen, misschien dat er (met een losse drukmeter) meer verschil in zit/zat
De 95 op jouw banden geeft het draagvermogen weer. Dit is dus hoger dan de standaard die BMW opgeeft, maar dat maakt niet veel uit. Wellicht dat de band wat stugger aanvoelt bij de 95 versie, omdat deze band meer kan dragen, dus stugger moet zijn.
Diverse leden op dit forum hebben zelf lopen experimenteren met band-druk, om te kijken wat het beste rijdt. Hier zitten ook wat verschillen tussen, dus als je rond de 2.3-2.5 zit, zit je altijd goed.
Het verschil van 0.1 bar kun je niet voelen, misschien dat er (met een losse drukmeter) meer verschil in zit/zat
De 95 op jouw banden geeft het draagvermogen weer. Dit is dus hoger dan de standaard die BMW opgeeft, maar dat maakt niet veel uit. Wellicht dat de band wat stugger aanvoelt bij de 95 versie, omdat deze band meer kan dragen, dus stugger moet zijn.
Diverse leden op dit forum hebben zelf lopen experimenteren met band-druk, om te kijken wat het beste rijdt. Hier zitten ook wat verschillen tussen, dus als je rond de 2.3-2.5 zit, zit je altijd goed.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Zoals EJT al aangeeft is 2.4 prima. Er zijn boeken over geschreven inmiddels maar als het goed voelt en genoeg grip geeft is het goed toch? Ik heb zelf mijn Pilot Sport 4S wat harder gezet en het valt mij op dat ze daar wat stiller van worden. Ik heb wel een breedset (achterbanden breder dan voor) dus dan zit je weer met anders spanningen. Ook staat mijn auto 2 keer per maand een week stil dus ik heb ook daarom de banden wat harder gezet om flatspots te voorkomen. Nu 2.5 voor en 2.7 achter. Rijdt ook prima.
-
- Just getting started
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 17 sep 2021, 13:52
- Type Auto: BMW F31 328xi
Dank voor de reactie heren, weer gerustgesteld en zal eens gaan experimenteren met wat fijn voelt. Momenteel heeft de auto prima grip maar wellicht dat dat ook wel door het xdrive systeem komt (ondanks achterwielaandrijving ook heel erg leuk kan zijn nt ).