BMW 325dA Touring (E91) van Willem

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Het zou mooi zijn als hij nog zou reageren of als iemand anders er iets over weet. Anders zal ik zelf onder de auto moeten kruipen en kijken of een rechte stabilisatorstang zou passen in combinatie met het electrische stuurhuis.


'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13915
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
willeme
Just getting started
Just getting started
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2021, 14:51
Type Auto: 330dA Touring (F31) '13 en Mini Cooper S (R56) '11

Dutch79 schreef: 09 feb 2022, 14:14 Weet niet of hij nog actief is aangezien hij de E91 volgens mij al weer heeft verkocht.
Nee hoor, die E91 verkoop ik niet zo snel ;-). Die blijft nog eventjes lekker hier voor de deur. Eindelijk is die auto precies zoals ik 'm wil. Bevalt nog uitstekend. Alleen niet echt veel upgrades gedaan de laatste maanden. Ik zal zo even antwoorden!
Gebruikersavatar
willeme
Just getting started
Just getting started
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2021, 14:51
Type Auto: 330dA Touring (F31) '13 en Mini Cooper S (R56) '11

Marc1980 schreef: 09 feb 2022, 13:59
willeme schreef: 21 aug 2021, 11:47 Ik zou wel de Eibach of HR anti-rollbars aan iedereen aanraden, het maakt een enorm verschil zonder dat je comfort inlevert.
Ik zit ook te denken aan de H&R stabilisatorstangen voor mijn 330d, maar ik weet niet zeker of de voorste stang gaat passen op mijn auto. Op https://www.bimmerparts.nl/HR-Stabilisator-set-E8x-E9x staat namelijk:

"Niet geschikt voor Servotronic, alleen geschikt voor auto's met een rechte voorste stabilisatorstang."

Mijn auto is een N57 330d met elektrische stuurbekrachting, en dat is volgens mij wat er bedoeld wordt met Servotronic. Na even onder de motorkap gekeken te hebben zag ik ook dat de originele stabilisatorstang een extra bochtje in "het midden" heeft, en in die zin dus niet recht is zoals de H&R en Eibach stangen dat op foto's wel lijken te zijn.

Nou zag ik op foto's van jou aan het ontbreken van een stuurbekrachtingsoliereservoir (leuk galgje woord) dat jij ook de elektrische stuurbekrachtiging moet hebben. Heb je de originele voorste stabilisatorstang nog en zat daar ook een extra bocht in vergeleken met de Eibach stabilisator? Of heeft Eibach een speciale stabilisatorstang gemaakt voor auto's met elektrische stuurbekrachtiging? Of past een rechte stabilisatorstang ook gewoon en heeft BMW die wijziging voor niets gedaan?

Hallo Mark! Deze Eibach set is specifiek voor auto's met een N57 motor, die hebben altijd elektrische stuurbekrachtiging (terwijl de 335d M57 hydraulische stuurbekrachtiging heeft). Nu weet ik dat er handige harrie's zijn die de gewone H&R stabi's passend hebben weten te maken, maar ik heb in deze voor de veilige route gekozen. Qua prijs scheelt het niets. In beide gevallen 350 euro incl BTW (excl montage).
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

O tof dat je hem nog heb, ik dacht ook dat ie al weg was. Houd ons op de hoogte. :ja:
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

willeme schreef: 10 mar 2022, 07:33 Hallo Mark! Deze Eibach set is specifiek voor auto's met een N57 motor, die hebben altijd elektrische stuurbekrachtiging (terwijl de 335d M57 hydraulische stuurbekrachtiging heeft). Nu weet ik dat er handige harrie's zijn die de gewone H&R stabi's passend hebben weten te maken, maar ik heb in deze voor de veilige route gekozen. Qua prijs scheelt het niets. In beide gevallen 350 euro incl BTW (excl montage).
Ha Willem, nog bedankt voor je reactie!

Ondertussen was ik er inderdaad achter dat ik specifiek de Eibach stabi moest hebben en niet de H&R vanwege de elektrische stuurbekrachtiging. Helaas was precies op de dag dat ik de Eibach stabi wilde bestellen deze niet meer leverbaar. :( Sommige bedrijven zeggen dat hij in juni weer leverbaar zou zijn, maar de importeur in Nederland gaf aan dat ze niet meer in productie genomen zouden worden.

Dus nu zit ik een beetje omhoog wat te doen, wachten tot juni of later nog en er dan achter komen dat hij toch niet meer beschikbaar komt, of andere oplossingen zoeken. Volgens mij zijn de stabilisatorstangen van KW en ST precies dezelfde als van Eibach. Maar ook deze zijn niet meer leverbaar, ondanks dat ze gewoon nog op Marktplaats te koop staan bij webshops.

Van de H&R weet ik wel zeker dat hij leverbaar is, maar voor zover ik kon zien gaat dat echt niet passen. Dus ik ben wel erg benieuwd naar wat jij weet over het passend maken!

Overigens denk ik dat de H&R stabi's eigenlijk een betere combinatie zijn. De achterste stang van Eibach is naar mijn mening met 15 mm veel te dun, zeker in combinatie met de 28 mm van de voorkant. De H&R set geeft met een combinatie van 27 mm voor en 20 mm achter en veel minder onderstuurd karakter. Mijn plan was dan ook om een 28 mm Eibach stabi aan de voorkant te combineren met de 22.5 mm stabi van een M3 op de achteras. De M3 stabi heb ik al klaar liggen, maar die durf ik er niet op te zetten zonder de Eibach stabi aan de voorkant.

Heb je trouwens de achterste subframe rubbers al vervangen? Dat schijnt zo'n beetje de beste upgrade te zijn die je kan doen. Ik heb ze al klaar liggen om ze eronder te zetten als de achterste stabi gemonteerd wordt. Dus ook hiervoor zit ik te wachten op de voorste Eibach stabi... :(
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Gebruikersavatar
willeme
Just getting started
Just getting started
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2021, 14:51
Type Auto: 330dA Touring (F31) '13 en Mini Cooper S (R56) '11

Hallo Mark!

Ik heb ze besteld via Bimmproducts of een dergelike partij. Dat was toen ook al lang wachten hoor, een paar maanden ofzo. Ze waren heel vriendelijk, maar het duurde wel erg lang.

Je kan sowieso even informeren bij Schmiedmann, die hebben extreem veel onderdelen ook op voorraad.

Qua balans, ik heb niet gereden met de HR, dus kan daar geen uitsluitsel over geven. Wat ik wel kan zeggen is dat ik nauwelijks onderstuur heb. In bijna alle gevallen is de kont die eerder omkomt. Dat komt ook door de relatief brede 245-voorbanden (ik heb expres geen breedset vanwege het onderstuur dat de auto anders heeft) en eveneens 245 achterbanden. Overigens zegt dikte niet zo heel erg veel, maar heeft het materiaal wel. Een dikkere stabi hoeft zeker niet sterker/stijver te zijn.

Om het passend te maken, weet ik dat het gebeurd is, maar ik zou het zelf niet aanraden met dit soort belangrijke onderdelen. Het mixen van onderdelen zou ik zelf nooit aanraden. Het zou erg goed kunnen werken. Wat dat betreft raad ik de 'BMW E91 Club' Facebook-group aan (of een E90 club), daar heb ik het ook voorbij zien komen (ik zou er zelf niet opgekomen zijn).

Andere optie: even bij Hardeman Motorsport vragen. Die hebben naar mijn mening altijd een goed alternatief! Andere toppers zijn Jan Steverink Banden in Apeldoorn.

Succes met de zoektocht!
Gebruikersavatar
Marc1980
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:50

Bedankt voor je (snelle) reactie weer!

Ik heb met Eibach en H&R allebei niet gereden, dus eigenlijk kan ik er geen uitspraak over doen. Maar dat diameter niet veel zegt ben ik niet met je eens, de stijfheid schaalt met de diameter tot de 4e macht, dus 1 mm dikker maakt al een groot verschil. Er van uitgaande dat het materiaal van Eibach en H&R hetzelfde is zou de H&R stang op de achteras ruim 3x zo stijf zijn als die van Eibach. Aan de voorkant is de Eibach stang juist weer stijver, dus ik verwacht dat de balans van de auto best verschillend zal zijn met Eibach of H&R.

Overigens had ik het liefst gewoon de H&R set gehad, maar dat ging dus niet passen, vandaag mijn keuze om de Eibach met de M3 te willen combineren. Maar nu de Eibach niet leverbaar is (en dus misschien ook niet meer wordt) gaat dat niet lukken. Om die reden was ik mijn andere opties aan het bekijken. Een van de dingen die ik geprobeerd heb is een mail naar H&R sturen of ze hun set niet kunnen aanpassen zodat deze wel past voor auto's met elektrische stuurbekrachtiging. Ik kreeg net vanmiddag een mail terug van H&R dat ze daar toevallig net mee bezig zijn en dat deze midden/eind mei beschikbaar zou moeten zijn! Dus dan zou mijn probleem sowieso opgelost zijn, of de Eibach is weer leverbaar, of een H&R set. :Hosanna:
'10 BMW E90 330d M-sport
'90 Ford Sierra Cosworth 4x4
'91 Ford Sierra 2.9 24v Ghia sedan
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”