n53 - het grote injectoren dilemma..

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

"brandstof drukverlies test a.d.h.v. lage brandstofpomp druk. (auto open op contact en kijken hoe snel de druk afbouwt) gaat dit snel...lekkende injector.". Hoe en waar meet je dit. De lage druk sensor was in ieder geval bijzonder lastig te bereiken


Ehombie
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 dec 2021, 20:14
Type Auto: 523i e61 LCI
Locatie: Venlo-Venray

met live data...met carly inpa of ista...je kunt de railsensor pakken of lagedruk sensor pakken
deze moet rond >5000hpa (5 bar) blijven. zodra jij de deur van het slot haalt begint de brandstof pomp te primen.
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Om nog even terug te komen op de klachten;
eind goed al goed inmiddels, 3 injectoren vervangen (en pijn in mijn portemonnee ; ), en daarmee zijn alle klachten en foutcodes verdwenen!
Motor klinkt ook veel soepeler, ook met koude start, dus zo zie je maar uiteindelijk lijkt het toch vaak hier naar te wijzen.
Overigens bleken de injectoren die erin zaten al van de laatste serie, dus ik vrees dat deze na plusminus 70K km toch al niet meer helemaal fris waren...gr!
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Dat de 30e9 kan verdwijnen na het vervangen van injectoren is nieuw voor me, maar fijn dat de auto nu weer helemaal lekker loopt :ja:
Ehombie
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 dec 2021, 20:14
Type Auto: 523i e61 LCI
Locatie: Venlo-Venray

recent ook iemand geholpen... met klachten rondom "smooth running" . adaptatie reset gedaan. hierbij is tot op heden die nox code ook verdwenenen. (kan echter van korte duur zijn). En hij liep weer stratified....
Jollesmits75
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2023, 14:37

Pff waar zal ik beginnen.
523i f10 gekocht met n53 motor, liep wat onrustig bij koude start. Dus binnen garantie na laten kijken en er was niks te vinden.
Dus vorige week richting Kroatië vertrokken, en tot aan Oostenrijk geen misslag gehad.
Maar daar begon het bij vertrek van de camping begon de auto te haperen, dus wegenwacht er bij en afgevoerd naar de garage.
Daar is de auto uit gelezen uitkomst 6 injectors vervangen Omdat er 2 stuk zijn. Nu zit ik met de vraag wat te doen, de auto komt terug naar Nederland. Nu zitten er sinds 2022 2 nieuwe in en komen dus 2 nieuwe bij.
Kan dat?en kan ik dan later nog 2 doen of nu meteen maar 4 of moeten er nu echt 6 nieuwe in.
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Kunnen per stuk worden vervangen. Zes is dus niet nodig; 2 sowieso vervangen en 4 als je verrassingen onderweg wil voorkomen.
Wel aan te raden om de adaptatiewaarden te resetten en opnieuw inleren. Dat doet een garage standaard niet voor je. Zie voor info www.bimmerprofs.com

Ben zelf onlangs in Duitsland gestrand en heb na repatriëren er eentje laten vervangen in NL. Heb nog 4 oude indexen te gaan en vervang ik zelf als dat kan (maar lastig als je in het buitenland bent…).

PS: introduceer jezelf svp even in het daarvoor bestemde topic.
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Per bank wil je dezelfde dus afhankelijk tenzij dat inmiddels ook weer achterhaalde informatie is. inmiddels zijn ze weer goed leverbaar maar wel voor een dikke 400 euro per stuk. 2 of 4 hangt denk ik af van hoe lang je de auto wil blijven rijden. Als je er nu 2 pakt zit je met een volgende lange rit toch minder relaxed. Als je hem toch nog een tijdje wil rijden is de kans groot dat je ze toch moet vervangen en dan kan je maar beter nu gemoedsrust kopen. Zuur geld blijft het. Maar als je een beetje handig bent is het goed zelf te doen en dat scheelt dan weer een slok op een borrel.

Succes
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Dat van dezelfde index per bank heb ik op meerdere plaatsen wel gelezen maar is niet nodig. Bimmerptofs zegt er ook niets over.
Ik heb nu index 11 in cilinder 5 en 6 (waarvan die in 5 recent pas vervangen). Cilinder 1-4 zijn nog index 2. Het rijdt en reed prima, maar als gezegd is het denk ik wel belangrijk adaptatiewaarden opnieuw in te leren (naast de injector te coderen).

Inderdaad alle vervangen geeft je gemoedsrust en iets goedkoper als je het ineens laat doen. Zelf doen is niet heel ingewikkeld, maar je moet ze wel ook kunnen coderen. Kosten 443€ per injector momenteel: https://bmwshop.ekris.nl/52149-bmw-523i ... id=13_1182
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”