Betsy Bokt

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Sorry Dutch, ik dacht dat je de fout codes bedoeld. het betreft een N43 volgens https://www.mdecoder.com/decode/wbavr91040a100317
Ik had inderdaad al het een en ander gelezen over de injector problemen.

Jeremy, dat is inderdaad wat de bmw specialist ook al zij. Zij hebben zojuist 2 injectoren vervangen en ik hoef niet voor de brandstof pomp te betalen. schade: €200,- dus ben benieuwd of het nu opgelost is. Dan gaat Betsy het weiland genaamd marktplaats op.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Maar is n reparatie van €200 dan al reden voor verkoop? Of begrijp ik t verkeerd?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Grote kans dat dit dus alle andere problemen en het slecht lopen ook veroorzaakt heeft. Ik zou het even een paar dagen aankijken. Zeker als je andere kwaaltjes als de kettingen, bijbehorende spanners en bobines al vervangen hebt. Een eventuele koper van de auto moet ook weten hoe de wagen koud loopt natuurlijk.
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Bij een n43 kunnen 2 injectoren niet voor 200 euro zijn vervangen. Die piezo's zijn eigenlijk niet te reviseren en nieuw zijn ze slecht leverbaar en 400 euro per stuk. Vraag me af wat ze erin gezet hebben
Gebruikersavatar
Pauwlus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 469
Lid geworden op: 10 jun 2018, 07:35
Type Auto: E91 318i

Injectoren index11 kosten 250 per stuk. Heb ze zelf ook moeten laten vervangen in mijn N43.
Ook wat je beschrijft in hoge toeren wegrijden. Bij koude start voel je de auto schudden door het trillen van de motor en zie je het toerental heel erg schommelen op je cluster. bij het rijden houdt hij heel erg in en schokt hij ook bij gas geven. Niet veel later zal het motorstoring lampje gaan branden en zal hij in noodloop gaan.

Na het vervangen van de injectoren reed hij weer als een zonnetje.

Ook de bougies hebben een interval van 30-40k ipv 60 die de dealer aangeeft. Daardoor gaat hij ook bokken omdat hij niet op de juiste manier vonkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 318i touring
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Dutch79 schreef: 13 mei 2022, 17:00 Maar is n reparatie van €200 dan al reden voor verkoop? Of begrijp ik t verkeerd?
Goedemorgen Dutch, Nee zeker niet. maar het is al meer geweest, een remsensor, olie errors, een gat in uitlaat, en dan nu natuurlijk brandstof pomp en injectoren.

Maar bovenal de grootste reden is de brandstof consumptie en een verkeerde inschatting hoeveel kms ik maak per jaar. Wanneer ik 95 tank dan is het merkbaar dat de auto minder loopt. Dus ik betaal daardoor nog steeds €2,30 /L aan 98. Verder reis ik in 95% van de tijd alleen in die auto, dus ik vind het toch een beetje zonde om zoveel uit te geven aan een grote auto. Verder is de woon werk reis ongeveer 17k km pj maar ik zit nu met prive mee al op 12k in 5 maanden dus ik heb onderschat hoeveel meer km/s prive we nu rijden sinds we verhuisd zijn.

Al met al heb ik als daily toch liever een klein dieseltje waar ik minder omkijken naar heb en waar de km's wat zuiniger zijn. Heb nu tenslotte al (12.000/14,4*€2,30=) €1.917 aan brandstof uitgegeven, waar dit met een kleine diesel (12.000km/22Lkm*€1.9=€1.036) bijna de helft scheelt. potentiele besparing voor de rest van het jaar is dan dus €1.233.-. Scheelt toch €180pm (vanuitgaande dat een lichtere diesel evenveel kost aan wegenbelasting).
jollye92 schreef: 13 mei 2022, 23:26 Bij een n43 kunnen 2 injectoren niet voor 200 euro zijn vervangen. Die piezo's zijn eigenlijk niet te reviseren en nieuw zijn ze slecht leverbaar en 400 euro per stuk. Vraag me af wat ze erin gezet hebben
Toch is het echt zo, ze hebben me wel een vriendendienst gedaan hoor. Het is een garage die direct achter ons magazijn zit en alle bmw rijders hier op kantoor gaan daar naar toe voor onderhoud. Toevallig een specialist in BMW. Ik heb morgen een begrafenis(andere kant vh land) dus had geen tijd te wachten op de levering van nieuwe injectoren. Zij hebben dus (nog goede) gebruikte injectoren er in gezet en hij doet het nu weer prima. Ik had mijzelf inderdaad mentaal al voorbereid op €500+ maar gelukkig kon dat een stuk voordeliger.

Verder rijd de auto weer als een zonnetje, geen gebok meer, geen terughouden op snelweg, moest duidelijk wel weer leren wat meer brandstof in te spuiten bij stationair maar dar is na een paar dagen ook weer recht getrokken (viel stationair terug naar 600 toeren). Sowieso rijd ik de komende paar weken nog in deze auto ivm dat mijn Toyota Celica T18 ('90) nu voor de apk gaat, dan kan ik daarna de BMW verkopen via MP en heb ik de celica een paar dagen als daily.
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Hebben ze mooi gefixed dan, zo'n adresje wil ik ook wel. :autotje spelen:
Gebruikersavatar
Pauwlus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 469
Lid geworden op: 10 jun 2018, 07:35
Type Auto: E91 318i

De nieuwe eigenaar zal iig wel blij zijn dat jij alles al gefixt hebt wat er kapot kan gaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 318i touring
Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Elke keer als ik de topic titel lees denk ik: Ah is mn Tapatalk weer ingelogd op het Farmers defence force :dubbel: ;)

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk

BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Stefan94 schreef: 18 mei 2022, 12:12 Elke keer als ik de topic titel lees denk ik: Ah is mn Tapatalk weer ingelogd op het Farmers defence force :dubbel: ;)

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
:Dubbel:
Pauwlus schreef: 18 mei 2022, 08:22 De nieuwe eigenaar zal iig wel blij zijn dat jij alles al gefixt hebt wat er kapot kan gaan.
Dat hoop ik, maar betwijfel of hij lang zonder problemen zal rijden. hoop het wel voor de gelukkige natuurlijk! :ja:
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

tadadatataaaaa Weer een update :roll:

Helaas zijn de problemen van kwaad naar erger gegaan. Sinds de laatste update heb ik een paar weken foutloos kunnen rijden. Na het vervangen van de hogedruk brandstof pomp en injector cilinder 2(dacht dat ze 2 injectoren hadden vervangen maar bleek er 1 te zijn) zijn de problemen weer terug (en erger).

Eergisteren reed ik van werk naar huis en na ongeveer 30km gereden te hebben draaide ik de snelweg af waarna ik in een keer al het vermogen kwijt raakte en gas moest geven tot 3k-4k toeren om te voorkomen dat de auto zou uitvallen. het leek er op dat er een cilinder was uitgevallen. Na ongeveer 4a5min zo doorgereden te zijn (zat vast in verkeer en kon auto niet aan de kant zetten), besloot de cilinder weer mee te doen en viel het check engine lampje uit. :wtf:

Dus ik de volgende dag (gisteren) weer naar de garage en gevraagd of ze weer even wilde uitlezen / kijken daar stond weer een misfire op cilinder 2, maar nu ook error op cilinder 1. Verder bekende error op de lamba sensoren(lekje uitlaat) en een error "unknown error" waarvan niet te achterhalen valt wat het betekend.

Het gedrag wat de auto vertoont (behalve dat er een cilinder tijdens het rijden uitgevallen leek te zijn) is als volgt:
  • Koude start (ochtend): auto start normaal, toeren stijgen naar 1000 en daalt naar 600 en word stabiel 800. Maar bij het weg rijden moet er gas bijgegeven worden omdat de auto anders erg gaat schudden/trillen.
  • Tijdens het rijden(warm): wanneer ik een rotonde afkom (in 2e vers) dan houd hij even in en lijkt hij vermogen te missen.
  • Herstart na warm rijden: Nu een enkele keer gebeurd, wanneer de auto warm is en ik hem tijdelijk even neerzet om daarna weer te starten(bv even snel de supermarkt in op terug weg naar huis).. dan schiet de auto naar 1000toeren, daalt vervolgens naar 500, nog verder naar 400. valt uit, herstart zich zelf weer, schiet naar 1000 toeren en hangt dan stabiel op 800 toeren.
Nu dus de auto gisteren bij de bmw garage gezet en zij zagen dat het koelvloeistof niveau laag was(niet laag genoeg voor een melding, maar zeker niet vol). En bij nadere inspectie lijken er hele kleine (weinig ook) particles in te drijven. Zij vermoeden nu dus dat de koppakking lek is. :wtf: :wtf: :wtf: Er is geen rook merkbaar uit de uitlaat, er lijkt geen sludge in de olie te zitten, en heb ook geen meldingen van oververhitting gekregen. Dus buiten een heel klein beetje sludge(vermoedelijk) in de koelvloestof heb ik nog geen andere symptomen gezien.

Zij gaven aan dat alleen de koppakking fixen geen oplossing bied, ik blijf andere problemen houden met de motor. Dus als ik door wil rijden met de bmw dan adviseren zij de motor van 0 weer op te bouwen. prijs €3500,- 004 004

Ik weet dus nog even niet wat ik nu moet / kan. Is er iemand hier die ervaring heeft met een N43 met lekke koppakking? komen de symptomen overeen? Ik zal sowieso kijken of ik zon blauwe vloeistof test kit kan regelen om het te bevestigen.

:autotje spelen: weet nu ook niet meer waar ik het moet zoeken :|
Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Balen man! Net nu je de auto weg wilde doen...

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Zjoel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 157
Lid geworden op: 17 feb 2018, 20:36
Type Auto: E91 320i 09/2008 Business

Je zou mijn posts over koelvloeistof verlies eens kunnen nalezen. Dat zijn symptomen van lekkage bij de koppakking. Bij mij bleek de lekkage uiteindelijk te komen door een kromme cilinderkop door oververhitting van de motor.

Een N43 heeft een 3-laags plaatstalen koppakking. Daar komen echt geen ‘particles’ van in de koelvloeistof. Zal eerder van een radiator komen. Als de koelvloeistof er al wat langer in zit zie je dat wel vaker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 320i Business 125kW 2008 Titansilber
Gebruikersavatar
Zjoel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 157
Lid geworden op: 17 feb 2018, 20:36
Type Auto: E91 320i 09/2008 Business

Ik vind de conclusie van een lekke koppaking aan de hand van een laag niveau wel een beetje voorbarig.

Hoe lang zitten de bougies er al in? Moeten eigenlijk om de 20.000 vervangen worden.

Een injector vervangen voor een gebruikte kan even goed gaan, maar het is een gok. Die dingen zijn supergevoelig. Eigenlijk helpt alleen vervangen voor nieuwe, maar dat is op het moment een beetje lastig.
E91 320i Business 125kW 2008 Titansilber
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Zjoel schreef: 03 jun 2022, 02:41 Ik vind de conclusie van een lekke koppaking aan de hand van een laag niveau wel een beetje voorbarig.

Hoe lang zitten de bougies er al in? Moeten eigenlijk om de 20.000 vervangen worden.

Een injector vervangen voor een gebruikte kan even goed gaan, maar het is een gok. Die dingen zijn supergevoelig. Eigenlijk helpt alleen vervangen voor nieuwe, maar dat is op het moment een beetje lastig.
Ik krijg vandaag een chemie set binnen waarmee je een reactie op CO2 kan zien. Dus vanmiddag weet ik zeker of er gas in het koelvloeistof komt. Maar ik heb eerder een auto met een lekke koppakking gehad en sommige symptomen komen wel overeen (voornamelijk het bokken en raar stationair lopen). maar het vreemde is dat ik geen rook heb, koelvloeistof (bijna) niet weg loopt. (12k km op minder dan 1L koelvloeistof weg) en de olie ziet er perfect uit. Dus waarschijnlijk een erg klein gat, maar het is sowieso niet het enige probleem.

Verder heeft de auto in oktober onder de vorige eigenaar een grote beurt gehad waarin zowel olie als koelvloeistof vervangen zijn(aantoonbaar), dus de vloeistof is max 12k oud. De bougies heb ik zelf niet gecontroleerd, maar volgens de bmw specialist zat daar het probleem niet. zal dit weekend even kijken of ik ze er uit krijg en in wat voor staat ze zich bevinden. misschien ook maar meteen even een endoscoop huren (bij boels?) om in de cilinders te kijken.

Het vreemde is dat sinds de foutcodes er uitgehaald zijn, de auto het gewoon weer prima doet... merk alleen bij laagtoerig rijden (rotonde, scherpe bocht dat soort momenten) dat de auto wat inhoud voor 1 a 2 seconde na het gaspedaal weer indrukken.

Ik wacht maar gewoon even de chemieset af en dan gaan we maar weer verder kutviolen :duh: Bedankt voor de input!
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”