Eind van het jaar verloopt m'n premium selection garantie. Ik ben van plan om dan met MHD/BM3/MG-F stage-1 tuning toe te passen.
Ik heb begrepen dat het aan te bevelen is om je bougies & bobines op orde te hebben.
km-stand eind van het jaar: ongeveer 75000
km-stand laatste bougiewissel: 35000
bobines zijn nog nooit vervangen (bij mijn weten)
Dus volgens mij is bougie + bobine wisseling bij 75000 wel een goed moment, los van het feit dat ik ga tunen.
Zonder me er heel erg in verdiept te hebben dacht ik dat klus zoals deze prima zelf te doen is.
Vervangen jullie ook zelf deze onderdelen?
Indien ja, hebben jullie aanbevelingen welke bougie & bobine te kopen? Een snelle Google leidt me bij Ekris naar deze pagina: https://bmwshop.ekris.nl/57935-bmw-440i ... id=12_1921. Dit suggereert een prijs van 6 * (68+27) = €570... Ik had niet verwacht dat deze klus ruim €500 aan onderdelen gaat kosten.
Verder misschien nog andere tips & tricks voor deze klus?
zelf bougies + bobines vervangen?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ja, ik doe t meeste qua onderhoud en reparaties zelf. Behalve airco of de hele specialistische dingen aan evt de automaat ed.Vervangen jullie ook zelf deze onderdelen?
Je hebt wat gereedschap nodig zoals n ratelsleutel, verlengstuk, bougiedop en je moet even bekijken hoe je bij alle (6) cilinders kunt komen bij jouw specifieke blok. Verder n momentsleutel die in de juiste range zit voor lage aanhaalmomenten.
Sommige blokken vereisen verder n bougiedop die onder n bepaalde hoek de bougie in t blok kunnen draaien.
Ps: Ekris is soms aan de dure kant, dus controleer de prijs ook bij bv duitse aanbieders (wel gelijke OEM onderdelen uiteraard).
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Je hoeft in dit geval niet per se origineel te kopen. Met een Bosch of Delphi bobine a 45 euro en NGK bougie a 12 euro, heb je waarschijnlijkheid exact dezelfde (OEM) onderdelen. Maar je bent nog wat vroeg, interval bougies is 60k, al gaan die Iridium bougie meestal nog wel langer mee. Bobines hebben in principe geen interval, maar je zou ze eens vanaf 1ton kunnen wisselen.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Gaat om de B58 dus kloppen die prijzen en intervallen dan?
Verschilt veel per blok. Mijn N52 heeft ze elke ton pas nodig. Maar hou zelf ook wat kortere termijnen aan.
Verschilt veel per blok. Mijn N52 heeft ze elke ton pas nodig. Maar hou zelf ook wat kortere termijnen aan.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
@Dutch79: dank voor de bevestiging dat met de juiste tools dit verder geen speciale klus is. Ik heb ondertussen deze video gevonden:
(De achterste bougie kost inderdaad wat meer moeite omdat je wat afdekking en de strutbrace moet verwijderen.)
@Jimmer:
In deze forumpost van Kern417 haalt hij een maintenance boekje aan (die niet bij mijn auto zit) en daar wordt inderdaad gesteld dat bougie-interval op ongeveer 100000km zit.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1698823
Ik had mijn bougie & bobine intervallen gebaseerd op wat op deze site staat: https://bmwtuning.co/bmw-b58-faq/
Ik ga nog maar wat verder Googlen qua onderhouds intervallen van de bougies & bobines.
(De achterste bougie kost inderdaad wat meer moeite omdat je wat afdekking en de strutbrace moet verwijderen.)
@Jimmer:
In deze forumpost van Kern417 haalt hij een maintenance boekje aan (die niet bij mijn auto zit) en daar wordt inderdaad gesteld dat bougie-interval op ongeveer 100000km zit.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1698823
Ik had mijn bougie & bobine intervallen gebaseerd op wat op deze site staat: https://bmwtuning.co/bmw-b58-faq/
Ik ga nog maar wat verder Googlen qua onderhouds intervallen van de bougies & bobines.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Interval is zoals daar ook staat wel wat korter als je gaat tunen:
We recommend the following B58 spark plug replacement intervals:
Stock: 40,000 - 50,000 miles
Modded: 15,000 - 30,000 miles
Ps: in de VS zijn ze van oudsher gewend om hele korte intervallen voor olie aan te houden. Die 5K miles (8000km oid) is wel heel snel. Ik hou vaak 15K (kms) aan en dan is dat al veel eerder dan BMW of de BC aangeeft.
We recommend the following B58 spark plug replacement intervals:
Stock: 40,000 - 50,000 miles
Modded: 15,000 - 30,000 miles
Ps: in de VS zijn ze van oudsher gewend om hele korte intervallen voor olie aan te houden. Die 5K miles (8000km oid) is wel heel snel. Ik hou vaak 15K (kms) aan en dan is dat al veel eerder dan BMW of de BC aangeeft.