zelf bougies + bobines vervangen?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Eind van het jaar verloopt m'n premium selection garantie. Ik ben van plan om dan met MHD/BM3/MG-F stage-1 tuning toe te passen.

Ik heb begrepen dat het aan te bevelen is om je bougies & bobines op orde te hebben.

km-stand eind van het jaar: ongeveer 75000
km-stand laatste bougiewissel: 35000
bobines zijn nog nooit vervangen (bij mijn weten)

Dus volgens mij is bougie + bobine wisseling bij 75000 wel een goed moment, los van het feit dat ik ga tunen.

Zonder me er heel erg in verdiept te hebben dacht ik dat klus zoals deze prima zelf te doen is.

Vervangen jullie ook zelf deze onderdelen?

Indien ja, hebben jullie aanbevelingen welke bougie & bobine te kopen? Een snelle Google leidt me bij Ekris naar deze pagina: https://bmwshop.ekris.nl/57935-bmw-440i ... id=12_1921. Dit suggereert een prijs van 6 * (68+27) = €570... Ik had niet verwacht dat deze klus ruim €500 aan onderdelen gaat kosten. :oops:

Verder misschien nog andere tips & tricks voor deze klus?


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Vervangen jullie ook zelf deze onderdelen?
Ja, ik doe t meeste qua onderhoud en reparaties zelf. Behalve airco of de hele specialistische dingen aan evt de automaat ed.
Je hebt wat gereedschap nodig zoals n ratelsleutel, verlengstuk, bougiedop en je moet even bekijken hoe je bij alle (6) cilinders kunt komen bij jouw specifieke blok. Verder n momentsleutel die in de juiste range zit voor lage aanhaalmomenten.
Sommige blokken vereisen verder n bougiedop die onder n bepaalde hoek de bougie in t blok kunnen draaien.
Ps: Ekris is soms aan de dure kant, dus controleer de prijs ook bij bv duitse aanbieders (wel gelijke OEM onderdelen uiteraard).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Je hoeft in dit geval niet per se origineel te kopen. Met een Bosch of Delphi bobine a 45 euro en NGK bougie a 12 euro, heb je waarschijnlijkheid exact dezelfde (OEM) onderdelen. Maar je bent nog wat vroeg, interval bougies is 60k, al gaan die Iridium bougie meestal nog wel langer mee. Bobines hebben in principe geen interval, maar je zou ze eens vanaf 1ton kunnen wisselen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Gaat om de B58 dus kloppen die prijzen en intervallen dan?
Verschilt veel per blok. Mijn N52 heeft ze elke ton pas nodig. Maar hou zelf ook wat kortere termijnen aan.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

@Dutch79: dank voor de bevestiging dat met de juiste tools dit verder geen speciale klus is. Ik heb ondertussen deze video gevonden:



(De achterste bougie kost inderdaad wat meer moeite omdat je wat afdekking en de strutbrace moet verwijderen.)

@Jimmer:

In deze forumpost van Kern417 haalt hij een maintenance boekje aan (die niet bij mijn auto zit) en daar wordt inderdaad gesteld dat bougie-interval op ongeveer 100000km zit.

https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1698823

Ik had mijn bougie & bobine intervallen gebaseerd op wat op deze site staat: https://bmwtuning.co/bmw-b58-faq/

Ik ga nog maar wat verder Googlen qua onderhouds intervallen van de bougies & bobines. 003
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Interval is zoals daar ook staat wel wat korter als je gaat tunen:

We recommend the following B58 spark plug replacement intervals:

Stock: 40,000 - 50,000 miles
Modded: 15,000 - 30,000 miles

Ps: in de VS zijn ze van oudsher gewend om hele korte intervallen voor olie aan te houden. Die 5K miles (8000km oid) is wel heel snel. Ik hou vaak 15K (kms) aan en dan is dat al veel eerder dan BMW of de BC aangeeft.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”