4 banden tegelijk vervangen of enkel de meest versleten banden vóór?

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Rolf_F33
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2022, 20:23
Type Auto: 440i X-drive M-sport uitvoering Febr 2017
Locatie: Zuid-oost Brabant

Vóór onze vakantie in juni zag ik dat de voorste banden (225/40) van mijn 440Xi nog slechts 2 mm profiel hadden. De achterste banden (255/35) hadden nog 6 mm profiel. Aangezien we onderweg regen verwachtten, heb ik de voorste banden vernieuwd om de sturende as beter grip te geven. De auto was voorzien van 19" runflat banden, die erg stug en luidruchtig waren. Aangezien ik zelden een lekke band heb, heb ik gekozen voor non RF banden (Michelin CrossClimate 2 all-season), met een spuitbus schuim in de kofferbak.
Mijn vraag is of dit (vóór non-RF, achter RF) een risico vormt.
Mijn rijstijl is overigens 'rustig', dus ik ga niet al driftend door de bochten.
Het rijcomfort (vering, contactgeluid) met de non-RF voorbanden is merkbaar verbeterd, ondanks het feit dat de achterste banden nog steeds RF zijn. De garage waarschuwde me ook voor het risico van de grotere omtrek van de nieuwe voorbanden: dit zou kunnen leiden tot problemen met het X-drive differentieel. De omtrek is van de nieuwe voorbanden inderdaad zo'n 24 mm groter (ofwel ruim 1% van de omtrek). Ik ga ervan uit dat het differentieel deze marge aankan. Immers, de banden aan de sturende as slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, en elke mm extra slijtage betekent sowieso een afname van de omtrek van 6-7 mm.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

In theorie zou dat niet de voorkeur hebben, maar in de praktijk merk je er misschien weinig van. Je kunt de andere 2 altijd nog vervangen natuurlijk... Banden met 6mm kunnen ook nog wel n tijdje mee.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ik zou de achterbanden ook niet zomaar vervangen als er nog 6 mm op zit. Net wat Dutch79 zegt, het heeft niet de voorkeur maar als je een rustige rijder bent zal je er weinig van merken. Maar je zegt dat er nu een omtrek afwijking is t.o.v. de oude banden. Welke maat heb je er dan nu voor op liggen?
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Voor en achter wel geen RTF kan wel, maar optimaal is het niet. Met xDrive lijkt me het al helemaal niet ideaal, ook vanwege het omtrek verschil. Vaak bij xDrive worden ook BMW (*) banden aanbevolen omdat dan het diameter verschil geminimaliseerd wordt.

Dit nog gevonden ergens op het internet:
The following information taken direct from AIR states a maximum 2mm between all tyres on an X Drive vehicle.
Its in black and white direct from BMW. Problem solved .
Repair instruction
Notes and specifications for tyre / wheel exchange
3612... | REP-ALG-RAGRP36-3600_REIFENTAUSCH - V.6
ui-button
General:
•The tyre size, manufacturer and tyre tread must be the same on one axle
•To meet the BMW standards, the vehicle should be equipped with tyres from the same manufacturer and with the same tyre tread (tyres approved by BMW) on all 4 wheels
•The difference in tyre tread depth on one axle must not exceed 2 mm (control quality of suspension control systems and wheel alignment requirement)
•The tyres with the higher tread depths must be mounted on the rear axle
•The DOT age difference must not exceed 4 years
•The tyre pressure must be adjusted when the tyres are exchanged
•Wheel exchange between the axles
The wheels may be exchanged between axles to achieve even abrasion. However, BMW does not recommend switching the front wheels to the rear or vice-versa.
The wheel exchange may lead to the following customer complaints:

complaints regarding acoustics

Risk of increased lane groove sensitivity
Compliance with the following requirements is required when exchanging wheels between the axles:

Assess the wear pattern

The tread difference between the front and rear wheels must not exceed a maximum of 2-3 mm

Exchange the wheels between the axles every 5000 Km
**Additionally for all-wheel drive vehicles: **
•The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted.
•The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)
XXXXXX XXXXXXX
Ik denk zelf dat je met een square setup op een xDrive, de minste problemen hebt, ook al je geen (*)-banden gebruikt. Dan kun je namelijk ook voor en achteren met elkaar wisselen.

En klopt het, dat je dan voor 4-seizoen hebt en achter zomerbanden? Dat is ook niet ideaal. Wat betreft regen enzo, de beste banden , ook in de regen dien je achter te hebben, dat zorgt namelijk voor stabiliteit. En om heel eerlijk te zijn, op een 440i 'hoor' je in de zomer geen vierseizoenenband te plaatsen, maar je bent een rustige rijder, dus het kan wel 008
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Maar, max 2 mm profieldiepte verschil aanhouden.. dat is toch bijna niet te doen?! Je gooit je banden toch niet weg als de ene as op 8 mm zit en de andere op bv 5,8mm? Kleine 6mm is bijna n nieuwe band (qua diepte dan) :shock:
En dan raadt BMW ook nog eens af om banden tussen assen te wisselen. Ja, koekoek :duh:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

idd. koekoek. of een beetje lariekoek ofwel een korreltje zout. Sommige tips kan ik me wel in vinden en heb ik vaker gehoord zoals de banden met het meeste profiel op de aangedreven as monteren (en voor de xdrive is dat toch ook de achteras). Beetje rouleren van achter naar voor zorgt bij een square setup voor gelijkmatige slijtage en doe ik altijd. En verder de 1%- (of was het nu 3%-) regel aanhouden bij xdrive. 2 mm profiel verschil is 4/661*100% = 0.6%. Dus ruim binnen de 1%. Andersom rekenen leert dat het profieldiepteverschil (3x woordwaarde) ca 3,3 mm mag zijn om binnen de 1% te blijven.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Rolf_F33
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2022, 20:23
Type Auto: 440i X-drive M-sport uitvoering Febr 2017
Locatie: Zuid-oost Brabant

Allen hartelijk dank voor jullie reacties en nuttige inzichten. Mijn 440xi heeft een m-sport pakket, waarbij de achteras af fabriek een bredere band heeft (255/35 R19 met theoretisch een omtrek van 2016mm) en voor standaard 225/40 R19 (met een omtrek van 2021 mm, dus afwijkend van de achterste banden). Zie http://www.flat4.de/calc_tyr.htm#Tacho. Door de meestal snellere slijtage van de voorbanden (nogmaals, ik maak zelden een burnout dus spaar m'n achterbanden ;-)) is het diameterverschil al gauw groter dan 2 mm. Het x-drive differentieel zal dat niet fijn vinden, maar ja...
Uiteraard is mijn intentie om ook de achterste RF banden te vervangen door soortgelijke non-RF allseason banden, zodra de huidige RF's zijn versleten. Ik realiseer me dat allseason banden altijd een compromis zijn, maar ik voel vooralsnog weinig voor dubbele sets a 1000 euro plus 2x jaarlijks wisselen.
Gebruikersavatar
frankie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 mar 2013, 14:22

Als je eenmaal 2 sets hebt, hoef je natuurlijk ook 2x minder vaak te vervangen voor slijtage. Dat is dan weer de voordeligere andere kant na de eerste aanschaf.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Nou Rolf ik heb ook een F33 440Xi met M pakket en dezelfde breedset. Ik dacht altijd dat wat jij hebt gedaan vrijwel onmogelijk was en door iedereen zou worden afgeraden. Dus ben benieuwd hoe je lange termij ervaringen worden.

Ik heb zelf wegens 1 band die fout afgesleten was aan de binnenkant, alle 4 moeten vervangen (alle 4 waren wel gelijkmatig afgesleten, hadden nog ca 3mm). Banden vervangen bij de dealer die dan ook meteen alle drivers assist systemen moet callibreren ($$). Ik zie nu alweer dat de nieuwe band begint te slijten aan de binnenkant :(

Afbeelding
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

De reden dat je de banden met een minste profiel op je vooras moet leggen is dat de auto dan het onderstuurde karakter behoudt. Dat is het veiligste karakter omdat de natuurlijke reactie van een bestuurder die te snel te bocht ingaat, gas-los is. En gas-los is voor een onderstuurde auto de beste reactie om weer grip te krijgen.
Wanneer je de banden met het minste profiel achter zou leggen krijg je een auto die meer neigt naar overstuur (de mate hiervan hangt af van het verschil in profiel tussen voor en achter uiteraard). Als je gas-los reactie hebt op een overstuur-reactie dan versterkt je de slip en maakt je het erger. Daarom adviseert elke fabrikant en bandenboer, nieuwe banden achter te monteren en mindere banden naar voren.
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Hangt af van je skills he, wat je makkelijker kunt corrigeren.
Bij overstuur kun je tegensturen, bij onderstuur ga je rechtuit de greppel in 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Rolf_F33
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2022, 20:23
Type Auto: 440i X-drive M-sport uitvoering Febr 2017
Locatie: Zuid-oost Brabant

JMsterdam schreef: 09 sep 2022, 14:05 De reden dat je de banden met een minste profiel op je vooras moet leggen is dat de auto dan het onderstuurde karakter behoudt. Dat is het veiligste karakter omdat de natuurlijke reactie van een bestuurder die te snel te bocht ingaat, gas-los is. En gas-los is voor een onderstuurde auto de beste reactie om weer grip te krijgen.
Wanneer je de banden met het minste profiel achter zou leggen krijg je een auto die meer neigt naar overstuur (de mate hiervan hangt af van het verschil in profiel tussen voor en achter uiteraard). Als je gas-los reactie hebt op een overstuur-reactie dan versterkt je de slip en maakt je het erger. Daarom adviseert elke fabrikant en bandenboer, nieuwe banden achter te monteren en mindere banden naar voren.
Dank je wel voor het heldere advies. In mijn geval heeft BMW echter af fabriek twee verschillende bandafmetingen gemonteerd (M-sport, 225/40 vóór en 255/35 achter). Helaas heb ik dus niet de "luxe" om te kunnen switchen. Omdat mijn voorbanden aardig versleten waren (<2mm) terwijl de achterbanden nog 6 à 7 mm profiel hadden, heb ik voorlopig alleen de banden vóór vervangen. Niet ideaal - en hopelijk niet fataal - voor het x-drive differentieel...
Is het daarom raadzaam om veel/meestal in Eco-Pro modus te rijden? Dan wordt meen ik alleen de achteras aangedreven..? In Comfort modus is dit 20/80 (v/a)...?
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Volgens mij valt het wel mee met die verschillende omtrek tussen de voor- en achteras. Op mijn f31 Alpina met Allrad zat er standaard, af-fabriek, behoorlijk verschil tussen de vooras en de achteras van 1,8% (245/30/20 vs 265/30/20). Na een paar 1000 km rijden kwam daar ook nog het slijtageverschil bij. Laatste paar jaar reed die auto ook niet op de speciale ster-markeringbanden dus ook dat hielp niet mee. Geen issues mee gehad zover ik weet.

Of je in ecopro alleen rwd hebt durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat ik de ‘transfer case’ alleen maar hoorde huilen bij launch control tijdens stoplichtsprintjes maar dat doet volgens mij elke xdrive...
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”