Replica velgen - patent/auteursrechten

Alles wat niet met bmw te maken heeft kun je hier posten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Eigenlijk iets wat ik mij al een hele lange tijd afvraag. Zoals velen weten kun je van praktisch alle BMW velgen (veel) goedkopere replica’s kopen. Zoek maar eens de CSL wielen, M-wielen van E46, E90 en F3x en 80% wat je vind zijn replica’s. Nu wil ik geen discussie starten of je hier wel of niet mee moet rijden, maar ik ben vooral benieuwd hoe dit rechtmatig zit.

Hoe kan het zijn dat bedrijven deze (vaak veel slechtere kwaliteit) wielen mogen verkopen met vaak de naam van BMW of andere merken erbij? Als autofabrikant wil je dit toch niet, dat jouw handelsnaam gebruikt wordt op velgen die snel scheuren, buigen, breken of er simpelweg niet goed uitzien?


Gebruikersavatar
frankie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 233
Lid geworden op: 13 mar 2013, 14:22

Dat is simpel, dat mogen ze niet.

WSP Italy, één van de fabrikanten die goede kwaliteit replica's levert heeft daarvoor "legal info" op de website staan: https://www.wspitaly.com/en/legal-info/ Ik heb niet het idee dat de mindere Chinese replica's die moeite ook nemen :lol:
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

ik weet ook niet precies hoe dit zit. Ik heb wel eens gelezen dat fabrikanten pas achter de namakers aangaan wanneer de valsspelers ook de stempels/keurmerken/merk-logo's namaken in een velg.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Toch bizar dat dat kan. Zeker vanuit China, de onwetende bestuurder zou zomaar eens met gevaarlijk spul onderweg kunnen zijn. Naja goed, dat is een andere discussie. Het enige "goede" is wellicht dat de originele velgen daardoor misschien niet nog veel duurder zijn. Maar mij niet gezien met replica velgen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

frankie schreef:Dat is simpel, dat mogen ze niet.

WSP Italy, één van de fabrikanten die goede kwaliteit replica's levert heeft daarvoor "legal info" op de website staan: https://www.wspitaly.com/en/legal-info/ Ik heb niet het idee dat de mindere Chinese replica's die moeite ook nemen :lol:
Dat een te snelle conclusie denk ik.
Als een oem een handelsmerk, patent of iets dergelijks heeft in de landen dat de replica’s worden verkocht dan zou het niet mogen. Maar ik heb een vermoeden dat oem’ers niet de moeite nemen om daarvoor een registratie aan te vragen, welke ook regelmatig verlengd moet worden in alle landen waar ze dat willen, dat is een dure hobby en ten voordeel van wat?
Bovendien denk ik dat de replica fabrikanten ze verkopen als vervangingsonderdeel. Daar is volgens mij niks mis mee.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ja, goeie. Daar heb ik niet over nagedacht, dat ze het vermommen onder vervanging. Scherp!
Gebruikersavatar
frankie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 233
Lid geworden op: 13 mar 2013, 14:22

BMWcoder schreef: 18 nov 2022, 16:47
frankie schreef:Dat is simpel, dat mogen ze niet.

WSP Italy, één van de fabrikanten die goede kwaliteit replica's levert heeft daarvoor "legal info" op de website staan: https://www.wspitaly.com/en/legal-info/ Ik heb niet het idee dat de mindere Chinese replica's die moeite ook nemen :lol:
Dat een te snelle conclusie denk ik.
Als een oem een handelsmerk, patent of iets dergelijks heeft in de landen dat de replica’s worden verkocht dan zou het niet mogen. Maar ik heb een vermoeden dat oem’ers niet de moeite nemen om daarvoor een registratie aan te vragen, welke ook regelmatig verlengd moet worden in alle landen waar ze dat willen, dat is een dure hobby en ten voordeel van wat?
Bovendien denk ik dat de replica fabrikanten ze verkopen als vervangingsonderdeel. Daar is volgens mij niks mis mee.
De vraag was ook of het mocht met de merknaam BMW erop/erbij. En dat mag nooit.

Ik denk dat het lastig is een wiel ontwerp te patenteren. Daarom dat je min of meer dezelfde ontwerpen als replica kunt krijgen. WSP Italy geeft duidelijk aan dat het een vervangingsonderdeel betreft en geen OEM. Dat is volgens mij de enige juiste weg. Dat soort juridische info vind je bij de goedkope (Chinese) replica's niet.
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Vervangingsonderdeel met vaak een andere ET-waarde... :duh:
:Mpower: F31 330d
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”