Binnenkort ga ik met tuning aan de gang. Ik wil eigenlijk de resultaten inzichtelijk maken dmv verschillende vermogensmetingen.
Ik zit te denken aan 3 metingen, namelijk:
meting 1: stock
meting 2: stage 1 tuning
meting 3: stage 2 tuning
Ik ben op zoek naar een partij waar ik 3 metingen kan doen verdeeld over een periode van 3 - 6 maanden.
Ik snap dat ik naar een willekeurige tuner met rollenbank kan gaan. Ik snap dat ik ook naar partijen als BR Performance of Beek Auto Racing kan gaan.
Ik heb al even gepolst bij BR, zij vragen €450 voor 3 metingen. Het is dus blijkbaar niet goedkoop om het meten=weten principe toe te passen. Verder begrijp ik dat het niet triviaal is om een goede vermogensmeting te doen dus een betrouwbare partij met referenties (bv positieve berichten op fora) is gewenst.
Iemand tips/ervaringen?
rollenbank / vermogensmeting
- veejay
- VIP Driver
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19
Geen exacte wetenschap, maar kun je niet gewoon logfiles maken en dan verschillende settings bekijken? Dan zie je in ieder geval verschillen. Volgens mij kon je met logfiles ook PK's schatten, maar zelf geen ervaring mee.
Of
Wellicht kun je Beek vragen als je met een groepje BMW's komt wat ze dan vragen per meting.
1. MKL F32
2. Veejay.
Of
Wellicht kun je Beek vragen als je met een groepje BMW's komt wat ze dan vragen per meting.
1. MKL F32
2. Veejay.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Ik ben een groot voorstander van 'meten = weten".
Om deze reden heb ik mijn auto bij Mosselman op de bank laten meten bij een nog maagdelijke KM stand 10K. Uit pure nieuwsgierigheid maar ook om een 'base line' te hebben voor de toekomst. De auto leverde exact de fabrieksopgave met mooie strakke grafieken voor koppel & vermogen.
Het is wel aan te bevelen om alle metingen op dezelfde bank te doen, appels met appels enzo.
Als je een tuner met een bank kiest en daar de auto laat tunen, zal het voor-na meten waarschijnlijk minder duur zijn. Of wil je op een andere manier tunen en dan alleen het resultaat laten meten?
Om deze reden heb ik mijn auto bij Mosselman op de bank laten meten bij een nog maagdelijke KM stand 10K. Uit pure nieuwsgierigheid maar ook om een 'base line' te hebben voor de toekomst. De auto leverde exact de fabrieksopgave met mooie strakke grafieken voor koppel & vermogen.
Het is wel aan te bevelen om alle metingen op dezelfde bank te doen, appels met appels enzo.
Als je een tuner met een bank kiest en daar de auto laat tunen, zal het voor-na meten waarschijnlijk minder duur zijn. Of wil je op een andere manier tunen en dan alleen het resultaat laten meten?
- Miggel88
- VIP Driver
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
- Type Auto: BMW M2 LCI
- Locatie: Limburg (BE)
Interessant topic weer MKL-F32!
Ik zit momenteel in dezelfde fase van stock naar stage 2 en dan naar stage 3 (stage 1 heb ik overgeslagen). En ben uiteraard ook benieuwd naar mijn whp gains tussen deze fases en het koppel toename. Ik heb afspraken staan bij Pure Turbo's deze gaan aan de slag ook met de dynoruns, en later als ik hem op maat ga laten afstellen door Paul Johnson gaat deze ook weer bij hun op de bank.
Nu heeft iedere "betere" tuner wel ervaringen met de bank welke ze gebruiken. De ene (BR, Mosselman) meet het weer met marges direct naar bhp, de ander (Pure Turbo's o.a.) meet het met hun dynojet in whp. Voor en nadelen daargelaten.
Ik weet zelf niet wat nu echt de "betere" bank is, maar het gaat erom dat als je het vergelijk wilt weten je consistent bij een dezelfde bank moet blijven anders is het inderdaad appels met peren vergelijken zoals RvL al aangaf.
450 euro is wel serieus geld voor enkel 3 metingen. Ik zou inderdaad ook adviseren ga met een goede partij aan de slag welke voor jou de stage 2 en 3 gaat uitvoeren (of ga je zelf alles installeren? Dan is het natuurlijk een ander verhaal ) Dat bespaart je namelijk een hoop geld uit gezien een goede tuner de dynos meestal erbij heeft zitten, of in ieder geval dan voor een appel en een ei voor je zal doen als je met hun in zee gaat.
Oh ja misschien iets minder voor dit topic maar voor stage 2 en zeker voor stage 3, laat hem op maat tunen a.d.h.v. je datalogs en laat deze vervolgens helemaal finetunen door een tuner welke verstand heeft van je type motorisering. Een standaard OTS stage 2 / 3 file van MHD/BM3 etc. is ok maar ben daar zelf altijd sceptisch op gezien toch elk motorblok/auto anders is en al zeker met de upgrades die je gaat uitvoeren (DP, FMIC, Turbo's etc.etc). Ik heb liever eentje helemaal gefinetuned op mijn wagen dan een OTS map met soortgelijke setup. (Dit heb ik vroeger bij JD Engineering ook laten doen voor mijn Stage 2 Seat Ibiza FR, bijna een hele dag is Jeroen toen zoet geweest maar dan heb je wel echt waar voor je geld en weet je ook zeker dat de wagen is afgesteld zoals het hoort )
Ik zit momenteel in dezelfde fase van stock naar stage 2 en dan naar stage 3 (stage 1 heb ik overgeslagen). En ben uiteraard ook benieuwd naar mijn whp gains tussen deze fases en het koppel toename. Ik heb afspraken staan bij Pure Turbo's deze gaan aan de slag ook met de dynoruns, en later als ik hem op maat ga laten afstellen door Paul Johnson gaat deze ook weer bij hun op de bank.
Nu heeft iedere "betere" tuner wel ervaringen met de bank welke ze gebruiken. De ene (BR, Mosselman) meet het weer met marges direct naar bhp, de ander (Pure Turbo's o.a.) meet het met hun dynojet in whp. Voor en nadelen daargelaten.
Ik weet zelf niet wat nu echt de "betere" bank is, maar het gaat erom dat als je het vergelijk wilt weten je consistent bij een dezelfde bank moet blijven anders is het inderdaad appels met peren vergelijken zoals RvL al aangaf.
450 euro is wel serieus geld voor enkel 3 metingen. Ik zou inderdaad ook adviseren ga met een goede partij aan de slag welke voor jou de stage 2 en 3 gaat uitvoeren (of ga je zelf alles installeren? Dan is het natuurlijk een ander verhaal ) Dat bespaart je namelijk een hoop geld uit gezien een goede tuner de dynos meestal erbij heeft zitten, of in ieder geval dan voor een appel en een ei voor je zal doen als je met hun in zee gaat.
Oh ja misschien iets minder voor dit topic maar voor stage 2 en zeker voor stage 3, laat hem op maat tunen a.d.h.v. je datalogs en laat deze vervolgens helemaal finetunen door een tuner welke verstand heeft van je type motorisering. Een standaard OTS stage 2 / 3 file van MHD/BM3 etc. is ok maar ben daar zelf altijd sceptisch op gezien toch elk motorblok/auto anders is en al zeker met de upgrades die je gaat uitvoeren (DP, FMIC, Turbo's etc.etc). Ik heb liever eentje helemaal gefinetuned op mijn wagen dan een OTS map met soortgelijke setup. (Dit heb ik vroeger bij JD Engineering ook laten doen voor mijn Stage 2 Seat Ibiza FR, bijna een hele dag is Jeroen toen zoet geweest maar dan heb je wel echt waar voor je geld en weet je ook zeker dat de wagen is afgesteld zoals het hoort )
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom
BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
- BMW F87 M2 LCI > Showroom
BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Ik wil de 3 metingen allemaal bij dezelfde partij laten uitvoeren. Dit in het kader van appels & peren vergelijken.
Ik ga zelf tunen met MHD. Op een later moment wil ik een HJS downpipe door Hardeman laten monteren aangezien zij een _veel_ betere prijs geven dan bv Crooke Tuning. Hardeman heeft geen rollenbank.
Ik zal in ieder geval nog eens polsen bij Mosselman & Beek wat hun prijzen zijn voor 3 runs.
Ik ga zelf tunen met MHD. Op een later moment wil ik een HJS downpipe door Hardeman laten monteren aangezien zij een _veel_ betere prijs geven dan bv Crooke Tuning. Hardeman heeft geen rollenbank.
Dat vond ik dus ook... bij BR kost een losse meting blijkbaar normaal €165.
Ik zal in ieder geval nog eens polsen bij Mosselman & Beek wat hun prijzen zijn voor 3 runs.
- frankie
- VIP Driver
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 13 mar 2013, 14:22
Ja, dat is toch altijd een beetje lastig als je alleen wat dynoruns wil bij een tuning bedrijf. Dynodag van een autoclub kan dan uitkomst bieden, maar dezelfde club gaat dat ook niet 3x in een jaar doen vermoed ik. Ik begrijp wel dat een bedrijf als BR daar hoog op in zet qua prijs, immers een dynorun betekent ook dat ze in die tijd geen tuning kunnen doen dus missen ze daar een stukje omzet. En een tuning levert nu eenmaal meer op dan alleen een Dynorun.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13919
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Dat hebben we enkele jaren terug met t forum ook gedaan bij BR.Wellicht kun je Beek vragen als je met een groepje BMW's komt wat ze dan vragen per meting.
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Nadeel van off the shelf - DIY tuning is dat het nooit meer is dan 'one size fits all' en ook nooit beter is dan ongeveer goed -ish.
In tegenstelling tot een custom tune op de auto door een goede tuner.
Er zijn op YT ook filmpjes te vinden waarin tuners een aantal bekende off the shelf producten monteren en op de bank testen (Darkside Developments bv). De resultaten zijn weinig overtuigend en het wordt ook niet altijd even nauw genomen met belangrijke criteria als het bereik van het standaard brandstofsysteem (o.a. druk en injectoren), en vermogensafgifte. Het gaat tenslotte vooral om de (marketing) cijfers. Een lompe klap in je rug (overtuigend qua winst-gevoel) en verder belazerde grafieken, meetwaardes etc.
Een ander nadeel vind ik dat zelden of nooit precies wordt gedocumenteerd wát de tune precies doet. Kortom DIY is meestal een beetje een sprong in het duister wat mij betreft.
In tegenstelling tot een custom tune op de auto door een goede tuner.
Er zijn op YT ook filmpjes te vinden waarin tuners een aantal bekende off the shelf producten monteren en op de bank testen (Darkside Developments bv). De resultaten zijn weinig overtuigend en het wordt ook niet altijd even nauw genomen met belangrijke criteria als het bereik van het standaard brandstofsysteem (o.a. druk en injectoren), en vermogensafgifte. Het gaat tenslotte vooral om de (marketing) cijfers. Een lompe klap in je rug (overtuigend qua winst-gevoel) en verder belazerde grafieken, meetwaardes etc.
Een ander nadeel vind ik dat zelden of nooit precies wordt gedocumenteerd wát de tune precies doet. Kortom DIY is meestal een beetje een sprong in het duister wat mij betreft.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
@RvL : indien je dit punt 10jr geleden had genoemd dan had ik je 100% gelijk gegeven, maar ondertussen is tuning door de bekende DIY platforms (BM3/MHD/MG-Flasher) naar een heel hoog niveau getild. Hoog niveau qua veilige tune, conservatieve tune, gelijkmatige tune (geen rare pieken voor de klap in de onderrug), en ondertussen door zoveel gebruikers getest!
Ik ben niet op zoek naar de grens qua PKs, sterker nog, ik wil graag een conservatieve tune. Ik wil zelf spelen met de knoppen, ik wil kunnen overleggen met andere gebruikers, ik wil meetwaarden kunnen zien (via de logmodules), etc. Dit kan allemaal niet wanneer je naar een tuner stapt en hem het werk laat doen.
En om de resultaten van de DIY OTS tune inzichtelijk te maken wil ik dus vermogensmetingen uitvoeren.
Misschien dat ik uiteindelijk nog een custom-tune laat inregelen mbv van m'n DIY platform (net zoals Miggel88 dat gaat doen via Paul Johnson.)
Ik ben niet op zoek naar de grens qua PKs, sterker nog, ik wil graag een conservatieve tune. Ik wil zelf spelen met de knoppen, ik wil kunnen overleggen met andere gebruikers, ik wil meetwaarden kunnen zien (via de logmodules), etc. Dit kan allemaal niet wanneer je naar een tuner stapt en hem het werk laat doen.
En om de resultaten van de DIY OTS tune inzichtelijk te maken wil ik dus vermogensmetingen uitvoeren.
Misschien dat ik uiteindelijk nog een custom-tune laat inregelen mbv van m'n DIY platform (net zoals Miggel88 dat gaat doen via Paul Johnson.)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13919
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Voor (bv) MHD kun je overigens ook custom tunes krijgen. Hoe meer aanpassingen je doet / hoger je komt in je stages, hoe belangrijker het wordt. Mbv logging kun je ook wel aardig wat monitoren, maar daar zit wel een bepaalde leercurve aan vast. Heb er zelf ook nog weinig ervaring mee, maar het is heel persoonlijk hoeveel interesse/affiniteit je er zelf mee hebt om er zelf mee aan de slag te gaan of hoe ver je er in wilt gaan.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Is er iemand bekend met deze partij?
http://www.autotestlab.nl/nl/1/autotest-lab (Auto Service van der Velden)
Deze partij doet geen tuning en gebruikt de rollenbank als ondersteunend diagnose apparaat om te bepalen of de auto functioneert zoals het hoort. Ze claimen op gelijkwaardige manier te testen zoals BMW dit doet.
http://www.autotestlab.nl/nl/1/autotest-lab (Auto Service van der Velden)
Deze partij doet geen tuning en gebruikt de rollenbank als ondersteunend diagnose apparaat om te bepalen of de auto functioneert zoals het hoort. Ze claimen op gelijkwaardige manier te testen zoals BMW dit doet.