Ik snap niet precies wat 'speciaal voor start/stop' hier betekent, maar ik gok dan optie voor AGM accu (die altijd in start/stop auto's zit). Deze optie hebben de meeste CTEK's volgens mij sowieso.
xHP Flash Tool: Android flash tool voor automatische transmissies
-
- Just getting started
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
- Type Auto: E93 330i / MB C350e
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Inderdaad.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Hier een forumpost waar geclaimd wordt dat Mercedes en Varta stellen dat de 15,8V desulfatie pulsen die een standaard acculader (bv de populaire Ctek mxs5.0) altijd uitvoert (bij de start van elk laadprogramma) slecht zou zijn voor een AGM accu. Een Ctek CT5 start/stop gebruikt dus niet die 15,8V pulsen.
https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... es.159081/
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Er wordt ook aangegeven dat je alleen de reconditioneringsfunctie bij n AGM niet moet gebruiken.
De populaire MXS5.0 is gewoon geschikt voor n AGM hoor.
"De acculader is flexibel in gebruik doordat de RECOND-optie en de AGM optie apart of samen kunnen worden gebruikt"
De populaire MXS5.0 is gewoon geschikt voor n AGM hoor.
"De acculader is flexibel in gebruik doordat de RECOND-optie en de AGM optie apart of samen kunnen worden gebruikt"
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 01 dec 2022, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Het zou gaan om de 15,8V desulfatie pulsen die bij de start van elke laadprogramma worden uitgevoerd.
Dit betreft dus de pulsen uit fase 1 en niet de 15,8V uit fase 6.
Fase 1 kun je dus niet overslaan. Fase 6 reconditioning moet je zeker sowieso niet gebruiken op een AGM accu.
Maar... afgezien van het genoemde forumpost heb ik geen beter ondersteunend bewijs gevonden waarom Ctek nu de CT5 S/S op de markt heeft gebracht.
Dit betreft dus de pulsen uit fase 1 en niet de 15,8V uit fase 6.
Fase 1 kun je dus niet overslaan. Fase 6 reconditioning moet je zeker sowieso niet gebruiken op een AGM accu.
Maar... afgezien van het genoemde forumpost heb ik geen beter ondersteunend bewijs gevonden waarom Ctek nu de CT5 S/S op de markt heeft gebracht.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ps: dit is offtopic omdat laders niet geschikt zijn voor flashen. Daar gebruik je n voeding voor.
- RZA
- VIP Driver
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04
Voor AGM accu lijkt me dit dan toch meest logische keuze omdat je (zoals ik begrijp) bij de 'gewone' msx5.0 de reconditioneringsmodus niet kunt gebruiken ivm de pulsen. Bij deze zou het dan wel goed moeten gaan met de care functie lijkt me. Mooi kerstkado
https://www.amazon.nl/CTEK-Accu-Onderho ... YXRm&psc=1
https://www.amazon.nl/CTEK-Accu-Onderho ... YXRm&psc=1
G31 520i Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Dutch79 heeft terecht opgemerkt dat de afdwaling naar laders off-topic is voor dit forum-post.
(Ik wil eigenlijk nog een forumpost aanmaken om het probleem (?) met reguliere laders als de Ctek mxs5.0 te bespreken. Ik lees op diverse plekken dat batterijenfabrikanten maar ook Ctek zelf onderkent dat de desulfatie-pulsen uit stap 1 van het laadprogramma slecht is voor AGM accu's en dat dat ook de reden is waarom Ctek de CT5 Start/Stop op de markt heeft gebracht.)
(Ik wil eigenlijk nog een forumpost aanmaken om het probleem (?) met reguliere laders als de Ctek mxs5.0 te bespreken. Ik lees op diverse plekken dat batterijenfabrikanten maar ook Ctek zelf onderkent dat de desulfatie-pulsen uit stap 1 van het laadprogramma slecht is voor AGM accu's en dat dat ook de reden is waarom Ctek de CT5 Start/Stop op de markt heeft gebracht.)
- RZA
- VIP Driver
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04
Ik las hetzelfde ja maar goed idee om ergens anders verder te gaan (maar is wat mij betreft wel deels on topic hier om eerst goed te laden, dan voeden en dan flashen).
G31 520i Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
-
- Just getting started
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
- Type Auto: E93 330i / MB C350e
Vandaag heb ik xHP met stage 2 geflashed. Het proces duurde inderdaad een minuut of 10 en de externe voeding trok toch wel zo'n 30A gemiddeld. Ook kwamen er af en toe pinggeluiden en foutsignalen op het middendisplay, maar dat lijkt 'normaal' te zijn.
Daarna even een mooi rondje gereden met dak open, heerlijk zonnetje vandaag. De bak is zeker beter bij de les nu. In D veel minder gezapig, maar kun je toch nog rustig toeren zonder het gevoel op een nerveus raspaard te zitten. Sportstand lijkt nu 'meer' Sport te zijn en voelt wel alsof je steeds op scherp staat. Maar dat is wat ik ook graag wil als ik bijv in heuvelachtig/bochtig landschap zit.
Uiteraard heb ik het nog rustig gehouden conform het advies om de bak weer een kleine 100km te laten wennen.
Als er nog custom xHP instellingen zijn die ik voor de N53/330i/ZF6 kan proberen dan hoor ik het graag!
Daarna even een mooi rondje gereden met dak open, heerlijk zonnetje vandaag. De bak is zeker beter bij de les nu. In D veel minder gezapig, maar kun je toch nog rustig toeren zonder het gevoel op een nerveus raspaard te zitten. Sportstand lijkt nu 'meer' Sport te zijn en voelt wel alsof je steeds op scherp staat. Maar dat is wat ik ook graag wil als ik bijv in heuvelachtig/bochtig landschap zit.
Uiteraard heb ik het nog rustig gehouden conform het advies om de bak weer een kleine 100km te laten wennen.
Als er nog custom xHP instellingen zijn die ik voor de N53/330i/ZF6 kan proberen dan hoor ik het graag!
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ja, XHP voor de ZF6 is eigenlijk wel n must. Veel rijplezier!
-
- Just getting started
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
- Type Auto: E93 330i / MB C350e
Ja dankje, het kost wat, maar lijkt inderdaad wel een verrijking. Ik stoorde me vooral aan het late schakelen na bijv het uitkomen van een bocht. Ik moet nog beter ervaren, maar eerste indrukken zijn goed. Ik heb helaas geen schakelflippers om nog wat meer controle te hebben.
Het heeft bij jou nog best lang geduurd voordat je overstag was Dutch Welke stage heb je er nu uiteindelijk inzitten? En nog andere opties geprobeerd?
Het heeft bij jou nog best lang geduurd voordat je overstag was Dutch Welke stage heb je er nu uiteindelijk inzitten? En nog andere opties geprobeerd?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Heb alle 3 stages doorlopen. Zie mijn showroomtopic
-
- Just getting started
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
- Type Auto: E93 330i / MB C350e
OK nog steeds stage 3 dus, met wat aangepaste shiftpoints voor op de snelweg.
Ik ga eerst eens een tijdje met stage 2 rondrijden; het meeste zal toch toerrijden zijn met af en toe een sportief uitstapje.
Ik ga eerst eens een tijdje met stage 2 rondrijden; het meeste zal toch toerrijden zijn met af en toe een sportief uitstapje.