xHP Flash Tool: Android flash tool voor automatische transmissies

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

RZA schreef: 28 nov 2022, 11:13 Thanks! Zag dat CTEK ook laders heeft speciaal voor auto's met start en stop, maar niet per se nodig lijkt me? Helemaal nu ik dat wil uitcoderen.
Ik snap niet precies wat 'speciaal voor start/stop' hier betekent, maar ik gok dan optie voor AGM accu (die altijd in start/stop auto's zit). Deze optie hebben de meeste CTEK's volgens mij sowieso.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Inderdaad.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Gnoe schreef: 28 nov 2022, 18:36 Ik snap niet precies wat 'speciaal voor start/stop' hier betekent, maar ik gok dan optie voor AGM accu (die altijd in start/stop auto's zit). Deze optie hebben de meeste CTEK's volgens mij sowieso.
Hier een forumpost waar geclaimd wordt dat Mercedes en Varta stellen dat de 15,8V desulfatie pulsen die een standaard acculader (bv de populaire Ctek mxs5.0) altijd uitvoert (bij de start van elk laadprogramma) slecht zou zijn voor een AGM accu. Een Ctek CT5 start/stop gebruikt dus niet die 15,8V pulsen.

https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... es.159081/
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Er wordt ook aangegeven dat je alleen de reconditioneringsfunctie bij n AGM niet moet gebruiken.
De populaire MXS5.0 is gewoon geschikt voor n AGM hoor.
"De acculader is flexibel in gebruik doordat de RECOND-optie en de AGM optie apart of samen kunnen worden gebruikt"
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 01 dec 2022, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Het zou gaan om de 15,8V desulfatie pulsen die bij de start van elke laadprogramma worden uitgevoerd.

Afbeelding

Dit betreft dus de pulsen uit fase 1 en niet de 15,8V uit fase 6.

Fase 1 kun je dus niet overslaan. Fase 6 reconditioning moet je zeker sowieso niet gebruiken op een AGM accu.

Maar... afgezien van het genoemde forumpost heb ik geen beter ondersteunend bewijs gevonden waarom Ctek nu de CT5 S/S op de markt heeft gebracht. :?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ps: dit is offtopic omdat laders niet geschikt zijn voor flashen. Daar gebruik je n voeding voor.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Voor AGM accu lijkt me dit dan toch meest logische keuze omdat je (zoals ik begrijp) bij de 'gewone' msx5.0 de reconditioneringsmodus niet kunt gebruiken ivm de pulsen. Bij deze zou het dan wel goed moeten gaan met de care functie lijkt me. Mooi kerstkado ;-)

https://www.amazon.nl/CTEK-Accu-Onderho ... YXRm&psc=1
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dutch79 heeft terecht opgemerkt dat de afdwaling naar laders off-topic is voor dit forum-post. :oops:

(Ik wil eigenlijk nog een forumpost aanmaken om het probleem (?) met reguliere laders als de Ctek mxs5.0 te bespreken. Ik lees op diverse plekken dat batterijenfabrikanten maar ook Ctek zelf onderkent dat de desulfatie-pulsen uit stap 1 van het laadprogramma slecht is voor AGM accu's en dat dat ook de reden is waarom Ctek de CT5 Start/Stop op de markt heeft gebracht.)
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Ik las hetzelfde ja maar goed idee om ergens anders verder te gaan :ja: (maar is wat mij betreft wel deels on topic hier om eerst goed te laden, dan voeden en dan flashen).
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Vandaag heb ik xHP met stage 2 geflashed. Het proces duurde inderdaad een minuut of 10 en de externe voeding trok toch wel zo'n 30A gemiddeld. Ook kwamen er af en toe pinggeluiden en foutsignalen op het middendisplay, maar dat lijkt 'normaal' te zijn.

Daarna even een mooi rondje gereden met dak open, heerlijk zonnetje vandaag. De bak is zeker beter bij de les nu. In D veel minder gezapig, maar kun je toch nog rustig toeren zonder het gevoel op een nerveus raspaard te zitten. Sportstand lijkt nu 'meer' Sport te zijn en voelt wel alsof je steeds op scherp staat. Maar dat is wat ik ook graag wil als ik bijv in heuvelachtig/bochtig landschap zit.

Uiteraard heb ik het nog rustig gehouden conform het advies om de bak weer een kleine 100km te laten wennen.
Als er nog custom xHP instellingen zijn die ik voor de N53/330i/ZF6 kan proberen dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ja, XHP voor de ZF6 is eigenlijk wel n must. Veel rijplezier! :ja:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Ja dankje, het kost wat, maar lijkt inderdaad wel een verrijking. Ik stoorde me vooral aan het late schakelen na bijv het uitkomen van een bocht. Ik moet nog beter ervaren, maar eerste indrukken zijn goed. Ik heb helaas geen schakelflippers om nog wat meer controle te hebben.
Het heeft bij jou nog best lang geduurd voordat je overstag was Dutch :) Welke stage heb je er nu uiteindelijk inzitten? En nog andere opties geprobeerd?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb alle 3 stages doorlopen. Zie mijn showroomtopic :wink:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

OK nog steeds stage 3 dus, met wat aangepaste shiftpoints voor op de snelweg.
Ik ga eerst eens een tijdje met stage 2 rondrijden; het meeste zal toch toerrijden zijn met af en toe een sportief uitstapje.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”