Betsy Bokt

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Eerst NOX sensor of NOXEM zou ik zeggen. Dat lijkt me wel n duidelijke. Die gaan niet zo lang mee.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Jimmer schreef: 02 jan 2023, 16:53 Weet je… neem je verlies en verkoop dat ding toch gewoon. Daar doe je jezelf op de lange termijn een groot plezier mee.

(ik spreek trouwens uit ervaring, heb de N53 gehad, grote broer van de N43 en op een gegeven moment ging daar ook de bodemloze put open. Na een paar dure (en veelal nutteloze) reparaties was ik er echt helemaal klaar, auto weggedaan, even slikken want net paar rooitjes in die put gegooid, maar rijd nu al 2,5j probleemloos in een N20. Heerlijk… hoeft me alleen maar druk te maken over welke ‘upgrade’ we willen doen.)
Heb je helemaal gelijk in, is ook het plan maar moet eerst een auto vinden die mij wat lijkt... Liefste iets zuinigers en kleiners maar met genoeg ruimte voor de hond! :P
Dutch79 schreef: 02 jan 2023, 17:19 Eerst NOX sensor of NOXEM zou ik zeggen. Dat lijkt me wel n duidelijke. Die gaan niet zo lang mee.
Vermoede bestaat inderdaad dat de 0000UNKOWN error een weg geschreven error is die iets met de NOX/NOXEM te maken heeft. Wat zijn de symptomen die gebaard zijn met een foutieve NOX/NOXEM ?

Bedankt voor de feedback weer! :Klappen:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Er staat ook een 0DC en 0DA in mbt NOX. Ik zou je NOX-systeem bij een specialist (die ervaring met NOX heeft dmv metingen) laten onderzoeken. Want anders kom je denk ik niet verder. Enkele andere errors zijn ook emissiegerelateerd namelijk. Aangezien NOX een gevoelig systeem is wat bekend staat om problemen te geven, moet je eerst uitsluiten dat dat naar behoren werkt.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

In de categorie open deuren die ik in dit draadje nog niet gelezen heb(misschien overheen gelezen) maar zijn alle injectoren nu wel dezelfde index?

Daarnaast injector 2 eens verhuizen naar een andere cilinder om te kijken of het probleem mee verhuist. Ik weet niet of er bij de 4cyl ook sprake is van 2 banken want in dat geval moet ie naar de andere bank verhuizen.

Wat betreft benzine additieven https://bimmerprofs.com/fuel-additives-want-try/ daar lijken piezo's niet beter van te worden. Zijn statisch onderzoek valt wel wat op af te dingen natuurlijk. Daarnaast zit er juist in premium benzine ook additieven. Nu wil mijn n53 ook wel eens een storimg geven maar sinds ik Esso suprême 98 tank hen ik al geen maanden een probleem gehad.

Last but not least, trakteer jezelf op een obd dongel en bimmerlink zodat je de storing makkelijk kan uitlezen en kan verwijderen.
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Zo het is weer even geleden maar er is weer redelijk wat gebeurd! De KM stand staat nu op 246k.

November tot en met Februari waren de problemen zo goed als over, ben in die tijd 2x bij de bmw garagist om de hoek geweest voor een reset en hij deed het verder prima. Sinds het vriezen voorbij is begon hij weer met alle problemen. Nieuw symptoom was niet willen starten na kort de auto uitgeschakeld te hebben (bv even snel boodschappen doen op de weg naar huis).

inmiddels een maand terug gingen wij met de familie een weekendje weg naar groenlo. Gedurende dat weekend liep de auto te bokken en leek hij te stotteren in de 6e versnelling. Nadat de symptomen dus allemaal verergerde besloten om dan toch maar te laten kijken wat er aan de hand was en om de DME te vervangen.

Het stotteren waren ze snel achter. bij het bijvullen van de olie (1L:5000km) heb ik blijkbaar de dop niet goed terug gezet doordat een pootje iets schuin stond :duh: Dat verklaarde het gestotter op de snelweg. Na pootje rechtbuigen en olie bij te vullen liep hij weer zonder stotteren.

Vervolgens de DME laten vervangen, die zit er nu 2/3 weken in en kostte mij €450. Zij hebben de DME vervangen voor een goede en de boel gecloned. Dat heeft het verschil in cilinder druk opgelost; cilinder 2 valt nu weer perfect binnen bereik van de andere cilinders. Verder is het slecht stationair draaien ook opgelost. De auto voelt een stuk stabieler, lijkt iets minder te verbruiken (was 1L:12,5 is nu 1L:13,7 ), voelt tegelijkertijd als of hij iets minder vermogen heeft maar wel voorspelbaarder is. Dus dat was een groot deel van de problemen.

Maar het niet willen starten wanneer de auto kort stondig stil kwam te staan is verergert. Het is 2 weken niet voorgekomen sinds de DME vervangen was en ik ging er daardoor eigenlijk vanuit dat het ook door de DME kwam.

Nu weer naar de BMW garagist om de hoek geweest en zij vermoedden dat dat komt door de krukas sensor. Zij gaan dus kijken of ze de komende 8 werkdagen nog ergens een gaatje hebben om dat op te lossen.

Verder nog een defect Xenon lampje, wat zijn die dingen duur zeg! maar die komen deze week in de post en die kan ik zelf vervangen.

Al met al dus weer een dure periode maar hopelijk zijn de problemen hierna opgelost!

Tot zover de update! Ik laat over een paar weken wel weten of we de vakantie gered hebben met Betsy!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Maar het niet willen starten wanneer de auto kort stondig stil kwam te staan is verergert.
Ja, zou kunnen. Maar ik had op n gegeven moment last van een haperende startmotor en dat trad alleen op bij warme motor. Snap t nog steeds niet helemaal, maar die heb ik vervangen en sindsdien nooit meer problemen gehad.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Hoi Dutch, Oke ik zat zelf ook al te denken aan falende start motor maar garagist denkt dus eerst aan de krukassensor, hopelijk hebben ze vandaag tijd om dat kreng te vervangen!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ja, OK. Mocht t niet verbeteren dan heb je nog een mogelijke andere oorzaak achter de hand. Na 2,5 ton heeft een startmotor ook wel z'n beste tijd gehad. Mijne heb ik bij 280K vervangen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
thomcleven
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2021, 21:36
Type Auto: BMW E90 320i (2005)

En, bleek het de krukassensor? Je houd het wel verdomd lang vol met Betsy :shock:
BMW E90 320i
BMW F30 316i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

In voor- en tegenspoed :roll: :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”