Beste lezers,
Ik rijd al een tijdje met tevredenheid een BMW 528. Het is het model met de sterke 6-cilinder met 258 PK. Rijden is een genot.
KM stand: 255.000 km
Hij wordt technisch erg goed bijgehouden.
Helaas is er sinds +-1 maand een probleempje:
Als de motor koud is, en ik rijd tussen de 50-80 km/u. Met 1300-2000 toeren. Dan hapert/schokt de motor. Ook tijdens constante snelheid. Of als ik ''een beetje'' gas geef. Geef ik ineens wat meer gas of ga ik boven de 2000 toeren, dan is de hapering niet meer voelbaar.
Nu komt wat er recent is gedaan:
- Normale onderhoudsbeurt
- Injectoren (2 jaar geleden / 60.000 km terug)
- Nieuwe bougies / bobines (origineel BMW!)
- Adapatie waarden gereset met BMW apparatuur
Helaas komen mijn beide garages er niet uit. Zij hebben beiden originele BMW apparatuur. Er zitten ook geen storingen in de auto.
Enige wat die aan geeft is: katalysator waarde te laag ofzo. Hier rijd ik echter al 2 jaar mee.
Wie o wie heeft het antwoord. Dank.
BMW 528 F10 Stottert 1500-2000 toeren met koude motor
-
- Just getting started
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19 jan 2023, 15:20
- Type Auto: BMW F21 3 deurs i114 gechipped naar 200+pk
- Locatie: Haarlem
Hoe is het olie verbruik?
Hoe is het brandstof verbruik?
Het zou de vanos magneetventielen (inlaat/uitlaat)kunnen liggen. Deze zorgen voor de kleppen verhoging verlaging dmv olie.
Deze vanos magneetventielen zouden standaard uitgemeten kunnen worden met een ohm meter (waarde rond 10,5 ohm ) op de aansluitpolen (2 stuks) Dat het niet als storing optreedt is omdat het elektrisch in orde is maar verstopt kan zijn. Olie deposits op deze kleppen geven wel aan dat er mogelijk olieverbruik is.
Op internet wordt er ook gesproken over non-return valves.
Het kan alsnog aan de injectoren kunnen liggen, zelfs nieuwe kunnen verstoppen door het tanken met Euro95 benzine.
Ik zou eerst proberen met injector cleaner van Moly en dergelijke.
Omdat het stottert tijdens het rijden zou een meting met OBD app veel meer kunnen zeggen.
Hoe is het brandstof verbruik?
Het zou de vanos magneetventielen (inlaat/uitlaat)kunnen liggen. Deze zorgen voor de kleppen verhoging verlaging dmv olie.
Deze vanos magneetventielen zouden standaard uitgemeten kunnen worden met een ohm meter (waarde rond 10,5 ohm ) op de aansluitpolen (2 stuks) Dat het niet als storing optreedt is omdat het elektrisch in orde is maar verstopt kan zijn. Olie deposits op deze kleppen geven wel aan dat er mogelijk olieverbruik is.
Op internet wordt er ook gesproken over non-return valves.
Het kan alsnog aan de injectoren kunnen liggen, zelfs nieuwe kunnen verstoppen door het tanken met Euro95 benzine.
Ik zou eerst proberen met injector cleaner van Moly en dergelijke.
Omdat het stottert tijdens het rijden zou een meting met OBD app veel meer kunnen zeggen.
-
- Just getting started
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 jan 2023, 16:13
Bedankt voor je reactie.
Ik tank altijd EUR 98 (V power) en doe er met regelmaat een additief bij.
Olie verbruik is 1 liter op 2000-2500 max. Is dit normaal? Ik rijd wel 50-75% van de tijd met aanhanger/2000 kg erachter.
Die dingen die jij op noemt, heb ik zelf geen verstand van. En de garage nooit over gehoord. Wellicht moet ik dit aankaarten.
Ik tank altijd EUR 98 (V power) en doe er met regelmaat een additief bij.
Olie verbruik is 1 liter op 2000-2500 max. Is dit normaal? Ik rijd wel 50-75% van de tijd met aanhanger/2000 kg erachter.
Die dingen die jij op noemt, heb ik zelf geen verstand van. En de garage nooit over gehoord. Wellicht moet ik dit aankaarten.
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
-
- Just getting started
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 jan 2023, 16:13
Hij doet dit pas 1 maand.
Het probleem is het is lastig op te wekken.
Alleen als de motor niet te koud of te warm is, dus lauw zeg maar.
En dan rijd je even constant en wil je zachtjes gas geven (zonder terug te schakelen), en dan geeft die een paar stoten.
Als iemand anders er mee rijdt krijgen ze het niet echt gevonden.
Het probleem is het is lastig op te wekken.
Alleen als de motor niet te koud of te warm is, dus lauw zeg maar.
En dan rijd je even constant en wil je zachtjes gas geven (zonder terug te schakelen), en dan geeft die een paar stoten.
Als iemand anders er mee rijdt krijgen ze het niet echt gevonden.