heel veel uitlaat + downpipe vragen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Maar een probleem met de readyness zou niet per definitie een afkeur moeten opleveren bij de APK. Zoals bmwcoder ook aangeeft, moet er dan een conventionele viergastmeting worden gedaan en die zou dan wel gewoon in orde moeten zijn. Dit is de werkwijze sinds 2018 zoals oa hier te lezen:
https://www.autoadviezen.nl/Regelgeving ... -1-208.htm
Dat zal.dus ook de reden zijn dat tuners tegenwoordig aangeven dat deze cats geen problemen geven bij n APK. Katloos is wel n probleem, omdat de viergastmeting daarmee niet zal slagen.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dutch79 schreef: 14 aug 2022, 07:53 en die zou dan wel gewoon in orde moeten zijn
Tja... zou in orde moeten zijn... met alles wat ik er ondertussen over gelezen heb heb ik eigenlijk nergens ervaringen kunnen vinden als in:

"mijn sensor readiness controle ging mis tijdens de APK waardoor er een uitlaatgasmeting is gedaan en die is wel geslaagd"

Dus ik ben nog niet overtuigd...

Wat ik bv wel weet is dat er bepaalde sport-cat/DP leveranciers zijn die het montagepunt van de O2 sensor (in de DP) manipuleren zodat deze op grotere afstand van de uitlaat-gas-flow zit (vergelijk: spacers) zodat daardoor een EOBD meting gedaan kan worden die de O2 sensor readiness check laat slagen.

Als de theorie klopt zoals jij die beschrijft dan zou het suggereren dat de EOBD interne emissie metingen strikter zijn dan de uitlaatgasmeting van de APK? :?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Er zijn (ook hier) toch genoeg leden met n sportkat?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

2 APK's gehad nu met mn sportkat en nog geen issues gehad. Geen idee of de readiness goed was of dat er een 4-gas meting gedaan is.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

En was dat 200 of 300-cells?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Sorry voor de late reactie. 200 cells.: Wagner downpipe met 200cell sportcat

Afbeelding

Blijkbaar is mijn geheugen ook niet zo goed als ik mijn eigen post terug lees uit 2018. Toen hebben ze hem dus wel even warm moeten rijden. Maar dat heeft ook met de (afstelling van) de tune te maken.

viewtopic.php?p=543629#p543629
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

ParaWM schreef: 20 aug 2022, 10:47 Toen hebben ze hem dus wel even warm moeten rijden. Maar dat heeft ook met de (afstelling van) de tune te maken.

viewtopic.php?p=543629#p543629
Dank voor een concrete praktijkervaring! Ik begrijp dat je sensor readiness niet volledig was dus de APK keurmeester viel terug op een 4-gasmeting, die mislukte initieel ook, dus toen hebben ze de catalysator warm gereden en daarna werd net de benodigde waarde gehaald voor APK goedkeur.
ParaWM schreef: 14 aug 2022, 15:37 2 APK's gehad nu met mn sportkat en nog geen issues gehad. Geen idee of de readiness goed was of dat er een 4-gas meting gedaan is.
Heb je ondertussen ook al je 3e APK gehad? Weer alles APK in orde?
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Ik dacht ondertussen dat ik wel het nodige van EOBD emissie check en sensor I/M readiness af wist maar gisteren hoorde ik toch iets nieuws. Bij de tuner waar ik m'n dynorun heb gedaan werd me te verteld dat hun hoofd software development bij BMW/Bosch vandaan komt en dat ze sinds ongeveer een jaar in staat zijn om tunes te leveren welke tevens de status van de readiness sensors overschrijft en altijd status = complete terug geeft!

Dit alles geeft te denken of er dan nog wel noodzaak is voor z'n dure downpipe van HJS... De bewuste downpipe zouden ze trouwens kunnen leveren voor €1947 (excl. montage), daarmee zijn heel veel goedkoper dan de €2489 van Crooke Tuning.

Eerst nog maar eens verder op fora zoeken om meer informatie over de sensor readiness override te vinden.
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Interessant en leerzaam topic dit! :thumbup:
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

MKL-F32 schreef: 30 nov 2022, 20:00 Heb je ondertussen ook al je 3e APK gehad? Weer alles APK in orde?
Beetje laat, maar 3e keer niets over gehoord, zal dus goed geweest zijn :)
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Sinds een maand heb ik dan eindelijk een nieuwe downpipe. Ik heb bij diverse leveranciers geprobeerd om een Akrapovic downpipe te regelen, meerdere keren betaald maar uiteindelijk hebben ze allemaal het geld moeten terug storten omdat ze toch niet kunnen leveren. Om onduidelijke redenen weigert Akrapovic nog downpipes voor de F3x serie te verkopen in Europa. Daarom terug gevallen op m'n tweede keus: de HJS 90812020.

Ik heb deze downpipe gekocht via BR Performance en ook door hun laten plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik rijd ondertussen een maandje rond met deze downpipe. Ik heb de volgende ervaringen:
  • De werking van de downpipe is onmiddellijk merkbaar in je gasresponse.
  • Verandering/toename van geluid is ook onmiddellijk hoorbaar.
  • EOBD sensor-readiness is allemaal in orde agv de Euro-6 catalysator. Ik heb geen Check Engine Light gezien.
Zoals gezegd voelde ik onmiddellijk de verbeterde gasresponse toen ik terug naar huis reed vanaf BR Performance. Ik reed op dat moment met MHD stage 1. Bij thuiskomst heb ik MHD stage 2 geinstalleerd. Bij het overschrijven van de DME worden de sensor readiness parameters gereset naar incomplete.

Afbeelding

Na 2 ritjes stonden alle sensors weer op complete. Zojuist nog even extra gecontroleerd maar alle sensors zijn nog steeds complete.

Zoals gezegd is het meest opvallend de gasresponse verbetering. Het zorgt ervoor dat de motor alerter is en sneller vermogen begint te leveren. Dit voordeel is voor mij de grootste winst van de downpipe. Dankzij de downpipe & MHD stage 2 zal ik nu ook nog enkele tientallen pk's (30?) erbij gekregen hebben maar persoonlijk vind ik dat niet heel relevant.

Het geluid is verder ook duidelijk veranderd. Bij stationair is het geluid buiten de auto sportiever geworden, binnen in de auto merk je weinig van de downpipe zolang je geen gas geeft. Ik heb via MHD de coldstart functie uitgeschakeld. Zonder cold-start-delete ben ik er vrij zeker van dat de downpipe een onaangename hoeveelheid meer herrie zal geven. Verder geeft de downpipe dus duidelijk meer geluid wanneer je gas geeft. Persoonlijk had ik liever gehad dat de geluidstoename minder zou zijn. De geluidstoename is niet heel schokkend, m'n vriendin heeft er in ieder geval (nog) niks over gezegd. De downpipe doet je gewoon beseffen hoe weinig motor geluid je hoort met de originele downpipe. De downpipe ronkt beduidend meer wanneer je gas geeft rond de 1500 toeren en rond de 2800 toeren. Het geluidsniveau bij deze 2 specifieke toerentallen ervaar ik als lichtelijk vervelend. Wat ik wel als voordeel ervaar van de geluidstoename is dat je dus duidelijk hoort hoe de motor via de turbo op druk gebracht wordt. De combinatie van betere gasresponse & geluidstoename door opbouwen boost maakt de auto echt een stuk alerter te rijden.

Kortom: ik ben blij met m'n downpipe. :Hosanna:
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

:ja:
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Fijn dat je tevreden bent, stage2 zal bijzonder vlot zijn.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Leuk verhaal, en goed omschreven.
Ook goed te horen dat er geen check engine lights zijn, oftewel zijn goed weggeschreven door BR
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Het is nog steeds en werkende kat, dus dan hoeft er ook geen CEL te komen. Klinkt goed! Alleen flink aan de prijs vermoed ik.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”