RTTI via 2G & upgrade combox

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Type Auto: F32 440i

Ik heb 2 gerelateerde vragen:

Vraag 1: mijn ConnectDrive abonnement verloopt binnenkort. Onderdeel hiervan is de Real Time Traffic Information dienst.

Mijn F32 440i uit mei 2016 is uitgerust met een 3G combox. Vodafone heeft in NL in februari 2020 het 3G signaal uitgeschakeld dus mijn auto maakt gebruik van het 2G signaal,

Wie kan iets zinnigs zeggen over het volgende: agv de zeer beperkte snelheid van 2G lijkt het er op dat ik vertraagde RTTI informatie binnen krijg waardoor mijn navigatie niet beschikt over de juiste informatie voor ad-hoc veranderende verkeer situaties.

Vraag 2: wat zijn de mogelijkheden om de combox in mijn auto te upgraden (met behoud van mogelijkheid tot afnemen BMW ConnectedDrive diensten).

Uiteraard heb ik een rondje Google gedaan voor beide vragen maar er is een hoop misinformatie en tegenstrijdige info op het internet.

Het wegvallen van het 3G netwerk werd oa hier op het forum besproken: viewtopic.php?f=203&t=22826&start=45

Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Ik heb ook RTTI via 2G, maar ik merk niet dat dat een probleem geeft. In mijn beleving is het vrij actueel en accuraat. Ik denk dat onnauwkeurigheden in het systeem zelf zitten (input die BMW weer krijgt), en niet in de 2G verbinding. Maar misschien kunnen de 4G jongens hier meer over zeggen (volgens mij klagen die ook over het systeem). Als je nog betere info wilt, zou ik eerder naar apps (telefoon) gaan kijken, dan de Combox te upgraden. Of bijv. Carplay laten installeren / activeren.

Ik draai RTTI trouwens zonder abo op dit moment, maar middels een lifetime activatie.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it

Ik behoud graag m'n RTTI omdat ik sterk de voorkeur geef aan navigeren mbv ingebouwde BMW business (NBT ID4 entrynav) navigatiesysteem vanwege de integratie met m'n heads up display. Navigeren mbv Google Maps werkt gewoon een stuk minder fijn omdat je je blik steeds van de weg moet halen om op het scherm van je telefoon te kijken.

Helaas werkt de RTTI lifetime activatie truuk alleen op een BMW professional navigatie headunit (en dus niet op m'n BMW business navigatie headunit).

Ik heb m'n dealer ook nog de vraag over de combox upgrade per email voorgelegd maar kreeg een reactie van 1 regel: niet mogelijk.

@psycholander: weet jij misschien meer?
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: '18 F31 335d M-sport Individual

Hoe weet ik of ik een 4G combox heb? :mrgreen:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver

Denk dat die van jou (Jeremy) al 4G heeft. De test is ,denk ik, probeer BMW online. Is het retetraag? Ja = 2G, Nee = 4G
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: '18 F31 335d M-sport Individual

Het is niet zo snel als op de telefoon, maar het is secondewerk inderdaad. Dan zal het wel 4G zijn? :mrgreen:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver

Ja dat denk ik wel, bij mij is (was) het eerder minutenwerk :roll:
Float
VIP Driver
VIP Driver
Contacteer:

Hoe is dit afgelopen?
Freelance Java Software Engineer
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it

Voor mij werd dit onderwerp helaas een doodlopend spoor. Weinig tot geen duidelijke/sluitende informatie te vinden wat nu precies de mogelijkheden zijn qua combox upgrade. Naast de specifieke hardware uitdagingen loop je ook tegen de belemmering aan dat BMW Connected Drive gelinkt is aan je IMSI/IMEI (?) nummer van je huidige combox. Er is ook geen duidelijk pad om dit veranderd te krijgen in de systemen van BMW.
Float
VIP Driver
VIP Driver
Contacteer:

Die 2 vragen kan ik wel beantwoorden.
1) de combox kan je niet upgraden maar jij hebt geen combox er in zitten. Ik denk een tcb?
2) als je rtti nog kan kopen in de bmw store dan zou ik dat gewoon doen. Kwa vertraging daar hoef je niet bang voor te zijn want de rtti ververst om de x aantal minuten. Het is niet zo dat je achter gaat lopen omdat het over 2G gaat.
Pvaken
Just getting started
Just getting started
Type Auto: BMW G31 540i X-Drive M-Sport

Bij Vodafone (en andere providers) gaat 2G er ook uit.
Vodafone geeft aan dit in ieder geval tot eind 2024 te ondersteunen, daarna is het niet zeker meer.

https://community.vodafone.nl/t5/Tips-v ... a-p/204895
BMW G31 540i X-Drive :Mpower: sport
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it

Float schreef: 10 mar 2023, 22:25 Die 2 vragen kan ik wel beantwoorden.
1) de combox kan je niet upgraden maar jij hebt geen combox er in zitten. Ik denk een tcb?
2) als je rtti nog kan kopen in de bmw store dan zou ik dat gewoon doen. Kwa vertraging daar hoef je niet bang voor te zijn want de rtti ververst om de x aantal minuten. Het is niet zo dat je achter gaat lopen omdat het over 2G gaat.
Ik heb inderdaad een TCB module.

Afbeelding

Ik begrijp inderdaad dat de RTTI refresh-rate 3 minuten is.

https://www.press.bmwgroup.com/united-k ... ation-rtti

Het ligt voor de hand om aan te nemen dat een RTTI update zelfs met 2G binnen 3 minuten te laden is.

Tja... het is me bekend dat 2G er ook een keer uit gaat. Toch jammer dat er geen BMW upgrade mogelijkheden zijn in NL. Ik begrijp ook hier weer dat dit soort zaken heel anders gaan in de VS. In de VS bood BMW wel een upgrade-pad. Consumenten zijn in de VS zoveel beter beschermd dan bij ons in NL/EU. :nee:
Float
VIP Driver
VIP Driver
Contacteer:

Niet helemaal....NL is geen interessante markt voor BMW. Het is ook te klein.
In Amerika zie je geen BMW met een 1.6L 3 cylinder motor in NL zie je ze in overvloed.

Als je rtti kan afsluiten zou ik dat gewoon doen.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”