E91 318i N43 lage oliedruk op moment dat olie temperatuur exact 110.0C is

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Johannes22
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2023, 09:04

Beste Allemaal,

Ik heb sinds kort problemen met lage oliedruk melding voor een N43 met 265000km.
De fout (0x30C1) is nu twee keer in twee weken tijd opgetreden, beide keren nadat de motor warm was gereden (op snelweg) en de motor stationair draaide bij het eerste stoplicht na verlaten van de afrit. iDrive geeft dan de melding dat niet doorgereden kan worden. Maar na uitzetten van de motor en 2 seconden later weer starten is de melding weg en komt er bij verder door de stad rijden ook geen melding meer.
Ik heb drie jaar geleden ook een lage oliedruk melding gekregen. Toen de auto aan de kant gezet en laten afslepen. Uiteindelijk kon in de garage geen duidelijk oorzaak gevonden worden. Oliedruksensor was vervangen en preventief de distributieketting en geleiders. Aangezien de ketting en geleiders nieuw zijn lijkt me de kans klein dat een gebroken geleider de oorzaak is.
Ik heb met INPA de twee fouten uitgelezen. Vreemd genoeg trad de fout beide keren op bij een motortemperatuur van exact 110.0'C. Ik heb flink gezocht op forums of dit vaker is gezien maar kan weinig vinden. Alleen ergens wat info over dat 110'C een max olietemperatuur limiet zou zijn voor de DME.
Beide keren was de fout bij +/-700rpm (stationair voor stoplicht) en was de oliedruk +/-1100hpa in plaats van 2560hpa (SollWert). Ik begrijp dat door een bug in INPA de IstWert 1 bar hoger moet zijn dus dan was de druk 2.1bar terwijl deze 2.56 zou moeten zijn.
Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen zijn (ik neem dan aan dat de fout tweemaal bij 110.0'C geen toeval is)? Ik ben bang dat als ik de auto zo naar de garage breng dat het dan een lange en dure zoektocht gaat worden (oliedruksensor vervangen, oliedrukventiel vervangen, oliepomp vervangen, ...).

Bij voorbaat dank. Groeten, Johannes


Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Ik heb vorig jaar ook een paar keer een melding te lage oliedruk gehad. Bij mij was het voldoende om de oliedruksensor te vervangen. Sindsdien geen meldingen meer gehad. De oliedruksensor die er in zat liet inmiddels ook olie doorsijpelen naar de stekker, dus het was hoog tijd om die te vervangen. Ik zou die sensor als eerste vervangen en dan even aankijken.
BMW E92 330xD
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Zoek even op “30C1”, daar is al veel over geschreven. Bimmerprofs stelt dat het probleem ook veroorzaakt kan zijn door het hydraulische drukregelventiel. Heeft niet het eeuwige leven en is niet zo duur. Zit bij de druksensor in de buurt.
Oliefilter kan ook verstopt of vervormt zijn.
Met 265.000km is je blok misschien toe aan een iets dikkere olie. Het gaat dan om het tweede getal. Als je nu op 0w30 of 5w30 zit, misschien 5w40 proberen.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
Gebruikersavatar
Zjoel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 157
Lid geworden op: 17 feb 2018, 20:36
Type Auto: E91 320i 09/2008 Business

Ik heb hetzelfde gehad, ik krijg dan de melding alleen als de kw temp echt 110 graden is en het motortoerental naar stationair 700 rpm zakt. Dus als de motor flink heeft moeten werken, zoals bijv. afgelopen zomer in de Alpen. Bij rustig rijden hier in NL heb ik er geen last van.
Ik heb eigenlijk altijd de airco aan, en dan is stationair 800 rpm. Soms kreeg ik de melding niet, dan drukte ik de airco uit, rpm ging dan naar 700 en ja hoor: ‘Pling’ : melding lage motoroliedruk.

Ik heb daarom het stationaire toerental met 50 rpm verhoogd voor de zekerheid naar 850 rpm zowel met als zonder airco aan.

Verder is het belangrijk altijd een Mann oliefilter te gebruiken en jaarlijks te verversen, of na 12-15k km’s als dat eerder komt.

Ook heb ik wel gehoord dat mensen overstappen naar 10w60 racing castrol, omdat die olie bij 110 gr. hogere viscositeit houd dan de voorgeschreven 5w30, en dan blijft je druk ook iets hoger.

Maar zeker ook zoals hierboven staat het drukregelventiel controleren.

Nou, misschien heb je er iets aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 320i Business 125kW 2008 Titansilber
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”