motor lampje brand ( lambda fout )

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Marcus-pieningE91
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2023, 12:52

hallo mensen,

ik heb een bmw E91 uit 2007 een 2.0 I

mijn motor lampje brand, als ik hem zelf uitlees dan krijg ik foutcode p1100
ook met bmw uitlees apparatuur uitgelezen IPA en komt ook lambda naar voren, we hebben alle kabels na gelopen op draad breuk en dit is niet het geval
hij gaf aan sensor cilinder 1 voor kat.
deze vervangen voor een NGK lambda sensor en lampje komt gewoon terug.
nu zegt de monteur dat bmw niet gaat werken met een aftermarket lambda sensor.
hij zegt er moet een originele op, zijn er hier mensen die dat kunnen bevestigen of juist tegen spreken als men zeker weet dat dit onjuiste informatie is ?

mocht iemand nog een lambda hebben liggen origineel voor een leuk prijsje dan hoor ik dat graag

alvast bedankt heren voor de info die jullie mij verschaffen.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Origineel was (bij mij) Bosch en ik heb er eentje voor 1/3 oid van de dealerprijs elders gekocht. Exact hetzelfde artikelnummer. Dus ik zou gewoon het OEM merk kopen wat er nu in zit.
Of dat t gaat oplossen is dan nog de vraag, maar heel n hoop geld tov een 'originele' in ieder geval.... :roll:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Ehombie
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 dec 2021, 20:14
Type Auto: 523i e61 LCI
Locatie: Venlo-Venray

probeer de relatie te zien tussen de p1100 en je lambda sensor. een competente monteur moet denk ik wel een gevoel/weet van hebben.

Hoe heb je kabels nagelopen? visueel of met een test lamp?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat was de INPA code dan die hoort bij 'sensor cilinder 1 voor kat'?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
E90Maki
Just getting started
Just getting started
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 sep 2020, 17:54

Ik heb zelf een aantal maanden terug de lambda laten vervangen en mijn garagist gaf ook aan beter een origineel te plaatsen.

Kostte wel een stuk meer, heb hem toen maar gewoon bij de dealer gehaald.

Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk

E90 2007 pre-lci :autotje spelen:
Marcus-pieningE91
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2023, 12:52

Ehombie schreef: 09 apr 2023, 09:11 probeer de relatie te zien tussen de p1100 en je lambda sensor. een competente monteur moet denk ik wel een gevoel/weet van hebben.

Hoe heb je kabels nagelopen? visueel of met een test lamp?


visueel nagelopen, en gemeten met multimeter
Marcus-pieningE91
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2023, 12:52

Dutch79 schreef: 09 apr 2023, 14:28 Wat was de INPA code dan die hoort bij 'sensor cilinder 1 voor kat'?
klopt dat was de melding, en met de ngk sensor zien we hem steeds verspringen van actief naar inactief
en zien de meting op 92 graden blijven staan.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik vroeg naar de code, niet de omschrijving.
Hoezo graden? Een lambda sensor meet toch geen graden?
Verklaar je nader.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 10 apr 2023, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Marcus-pieningE91
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2023, 12:52

sorry foutje met typen :)

graden is het idd niet, laat ik het zo stellen het getald blijft op 92 staan, ik denk dacht dat dit het zuurstof in 5 is .
maar volgens de monteur mag deze niet op 1 getal blijven staan, naarmate dat de motor warmer word veranderd dit getal en dat doet hij niet.

maar wat ik graag van een kenner zou willen weten. is moet bmw voorzien worden van originele lambda sondes want ik krijg mijn motor lampje niet uit met een NGK sensor
of dat iemand de oplossing heeft, ik durf zo namelijk niet door te rijden
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Het lijkt me verstandig om (bijna) niet te rijden met een niet werkende lambdasonde. Je katalysator kan bij een verkeerd mengsel snel stuk gaan.
Ik heb zelf geen ervaring met de sondes nabij de uitlaat maar volgens deze waardevolle bron zou je gewoon een Bosch LSU 4.9 kunnen plaatsen als je een N43 blok hebt. Sowieso heel nuttig om dit te lezen https://bimmerprofs.com/damages-of-the-lambda-probes/
Kijk op realoem.com welk BMW onderdeelnummer de sonde is. Ga dan eens rondneuzen op autodoc en je zal zien dat er ook andere sondes passend moeten zijn.
Zonder een INPA diagnose, waarbij je het mengsel en de sondes goed in de gaten houdt, is het giswerk.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als de juiste sensor (obv de locatie) is vervangen (code is dus onbekend), dus denk ik dat de verkeerde erin zit. Want hij zou sowieso moeten regelen, los van welk merk er is gebruikt. Op afstand kunnen we er verder niks mee. Waarom zit er nu NGK in als de monteur zelf van mening is dat er een originele in zou moeten? Zelf gedaan?
Dan laten vervangen door de garage en als dat niet werkt verdere analyse (evt elders).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”