Motor oververhit, druk in koelslangen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ModernDayAlpaca
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2023, 20:09

Hallo iedereen,

Ik heb een 318i touring (E91) 3ER REIHE uit 2008 met 297000km op de teller gekocht.

Even zonder problemen mee kunnen rijden. Plotseling motor oververhit, ANWB raad aan de thermostaat te vervangen, deze ging niet meer open.
Thermostaat laten vervangen en deze gaat open alleen nu raakt de motor alsnog oververhit.

Misschien was het niet de thermostaat maar een lekke koppakking? Er staat druk op de koelslangen maar niet zoveel dat er een ballon wilt vormen of iets dergelijks. Als de motor oververhit raakt worden de slangen wel wat harder., maar ik weet niet wat de standaard is. Kan het zijn dat mijn koppakking kapot is waardoor de druk in het koelsysteem de thermostaat dicht drukt?

Ik zie wel koelvloeistof in het reservoir terug komen, waterpomp lijkt te werken.

Kan het ook door slecht ontluchten komen? Monteur van nogal een beunhaas kwam ik later achter... :/

Als iemand iets heeft hoor ik het graag!


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ontluchten kan helpen, maar dat er iets aan circulatie is wil niet zeggen dat de waterpomp in orde is. Dat kan ook nog altijd n oorzaak zijn.
Koppakking is ook te testen. Zou er even wat diagnose aan laten stellen door iemand die er dan echt verstand van heeft 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ModernDayAlpaca
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2023, 20:09

Bedankt voor je reactie!

Ik zal zo nog eens de boel ontluchten en kijken of het dan beter gaat. Klopt het dat er automatische ontluchting op deze moddel zit? Las dat je 10 sec je gaspedaal ingedrukt moet houden met je contact aan, klopt dat? Anders doe ik het de traditionele manier.

Hoe weet ik of de waterpomp kapot is, kan je dat miss uitlezen. Zit eraan te denken een OBD2 scanner aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bij de electrische waterpomp kan dat, maar bij de E9X hebben volgens mij alleen de 6-cilinders die..?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

ik zie op de onderdelen-schema's dat de N43B20 ook een electrische waterpomp heeft.
https://bmwshop.ekris.nl/50499-bmw-318i ... id=11_4068

die gaan bij de N52 (6-cil) zo'n 150.000km mee en het zou mij verbazen als dat bij de N43 heel anders is. gezien de huidige km-stand vind ik het heel aannemelijk dat die overleden is, vandaar de oververhitting.

wellicht eens scannen op foutcodes? de waterpomp geeft een foutcode als die (bijna) stuk gaat en een andere als die stuk is
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Mijne ging bij 2 ton (N52). Dan zou dat idd n oorzaak kunnen zijn.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Bart-P
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 feb 2023, 00:50

Slaat je koelventilator wel aan?
joris320
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2023, 23:26

Tijdens mijn vakantie hadden we hetzelfde, het probleem was:
- stoom uit alle hoeken en gaten
- litertje koelvloeistof per 5km (begon met liter per 1000km)
- ventilator sloeg niet aan
- motor liep verder als een zonnetje ondanks 296.000km op de teller
- geen vreemde kleuren rook uit de uitlaat

Diagnose van de Franse garage: "Koelslang zit dubbel, we hebben hem ingekort". Ondanks reparatie de auto naar Nederland terug laten brengen.
Nu hij eindelijk weer terug is, 3 dagen probleemloos gereden, maar exact hetzelfde probleem terug.

De onze is een E91 320i uit 2006, maar dat is geloof ik vrijwel hetzelfde blok. Bovendien weet ik dat er inderdaad een elektrische pomp in zit, maar kreeg de indruk dat die voor de standkachel is. Deze pomp gaf storing ( één jaar / 30.000km geleden), dus neem niet aan dat er enig verband is.

Zal me morgen even voorstellen, maar kwam hier al Googlend langs. Was benieuwd of jouw probleem opgelost is.
Gebruikersavatar
MrFloppY
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport

Wilde gok. Maar op de diesels zat bij de EGR klep ook een EGR thermostaat. Die kapte er ook wel eens mee. Weet niet of die bij de benzine modellen ook aanwezig is, maar dat zou ook wel eens de boosdoener kunnen zijn.
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik zou de auto naar de garage brengen en een diagnose laten stellen want nu is het gewoon gissen.
Freelance Java Software Engineer
joris320
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2023, 23:26

Dat is meestal wel het beste plan. Maar ik ben altijd graag een beetje voorbereid. Zo vind ik het wel interessant om even wat te doen:

Verborgen optie om je watertemperatuur in het scherm te krijgen:



(elektrische) waterpomp testen:



Zal zo eens kijken wat het resultaat is.
joris320
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2023, 23:26

Even een update, misschien is het eerder al ergens gemeld, maar ik heb in ieder geval wat geleerd. En ja, ik wil gewoon graag weten hoe dingen in elkaar steken :)

- de thermostaat van een 4 cilinder BMW gaat open/dicht bij 105c, dat begreep ik niet zo goed, want dan gaat het hele spul toch koken. Tot 110c zou binnen de normale temperatuur range zijn.
105 is inderdaad de bedrijfstemperatuur van mijn 320i 150pk. Door druk op te bouwen in het koelsysteem (net als bij een hogedrukpan) gaat het desondanks niet koken. Natuurkundig logisch, maar waarom zo ingewikkeld doen? Dat ligt aan de milieu eisen... hoe warmer de motor is, hoe efficiënter de verbranding plaats vindt.

- de thermostaat van BMW gaat niet alleen thermisch open/dicht, maar dit kan over-ruled worden door het motormanagement. Als het systeem vermoedt dat het warm gaat worden, kan hij dus ook open gaan. Dit werkt met een verwarmingselementje in de thermostaat. Dit kan dus ook weer stuk gaan. maar dat terzijde.

- BMW thermostaten gaan in principe open als ze stuk zijn., daar kan je gewoon mee doorrijden, hoewel je verbranding minder optimaal is.

- Als je koelvloeistof bij vult, kan het verstandig zijn daarna even te ontluchten (zeker in combinatie met die hoge druk zelfs verstandig) (bij de 4 cilinder zit rechts voor een schroefdopje in het koelsysteem). Symptoom dat je moet ontluchten is dat je verwarming het niet doet.

- 4 cilinders hebben een mechanische waterpomp, in sommige gevallen zit er wel een extra elektrisch pompje (bij ons in ieder geval wel), rechts voor, dat vloeistof voor de standkachel rondpompt. Als dat stuk is (schijnt vaak te gebeuren, de onze is stuk) dan doet je standkachel het niet (who cares).

Gister de thermostaat trouwens vernieuwd en daarmee lijkt de auto het voorlopig weer prima te doen.
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dat extra elektrische pompje zit links voor op de chassisbalk. Deze heeft elke type motor (tenzij je het schraalste van het schraalste hebt) en is om het koelwater rond te pompen wanneer de auto stationair loopt.
Als je een standkachel hebt dan heb je dit zelfde pompje alleen met een extra aansluiting dus een ander type. Is dit pompje stuk dan zal je het koelsysteem nooit goed ontlucht krijgen.
Heb je een standkachel dan moet je de deze ook in het ontluchting process meenemen anders krijg je het koelsysteem niet goed ontlucht.
Freelance Java Software Engineer
joris320
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2023, 23:26

Weer wat geleerd. :)

Ik heb het ondertussen even aangekeken. De temperatuur staat strak op 105c als je minder dan 2500 toeren maakt. Zodra je meer toeren maakt wordt het een wat dynamisch geheel. De mijn schommelt tussen de 80c en 108c. Als je hem vol intrapt gaat preventief koelen lijkt het, en zakt de temperatuur aanzienlijk. Zodra je met weinig toeren een beetje cruiset (100 over de snelweg) dan klimt ie direct weer naar 105. Grappig om te zien, maar je snapt meteen dat bij dit soort schommelingen een watertemperatuurmeter geen nut meer heeft.
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dat de water temp. zo schommelt dat is niet de bedoeling dus terug naar de tekentafel.
Freelance Java Software Engineer
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”