Onze werkplaats : P4 walnut blasting
- Dutch79
- VIP Driver
- Type Auto: E90 BMW 330i
Ok, dat zou inderdaad kunnen uitmaken. Maar elke 30K walnust blasten lijkt me onbegonnen werk. Zeker bij veel km's zou je 'm ieder jaar dan moeten wegbrengen. Of het moet je hobby zijn en het zelf kunnen/willen doen. Nog los van de kosten.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i
-Sport.

- Hugo330D
- VIP Driver
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Ik ben voornemens binnenkort (juni) bij mijn 330D het inlaattraject preventief te laten reinigen/ walnut blasting. Ik merk nu geen klachten, maar heb sinds corona wel veel meer korte ritjes en ben ook wel benieuwd naar de aanslag bij 135K km en bijna 9 jaar. Iedere 30k laten reinigen klinkt wel als teveel van het goede en mogelijk andere issues.
BMW 330D M Sport EB (F31) 

- Dutch79
- VIP Driver
En waar gaan ze dan met die camera naar binnen? Als je de inlaat eraf moet halen, dan kun je net zo goed blasten (want het zal over t algemeen wel nodig zijn).
-Sport.

- Dutch79
- VIP Driver
Alle direct ingespoten motoren bedoel je.. mijn N52 heeft dat probleem niet. Maar goed, dat was dan ook één van de laatste blokken die nog niet direct ingespoten was. Bij alle moderne motoren zal dit in meer of mindere mate optreden. Maar in de loop der jaren zijn er wel aanpassingen gedaan om deze afzetting te verminderen. Dus het klinkt logisch dat recentere motoren hier wat minder last van hebben dan bv de N53/54 ed.
-Sport.

- ParaWM
- VIP Driver
- Type Auto: F32 428i
Ik ben absoluut geen expert, maar volgens mij kan koolafzetting in het inlaat traject in principe bij alle motoren voorkomen. Alleen zijn directe injectie blokken wel veel gevoeliger (omdat inderdaad de brandstof niet in het inlaattraject wordt ingespoten en zijn reinigende werking kan hebben daar).
Lage brandstofkwaliteit (met weinig of geen additieven), incomplete verbranding (kan vele redenen hebben), slecht onderhoud (bougies, injectoren) en recirculatie van oliedampen (wat tegenwoordig steeds meer gebeurd om emissies naar beneden te halen) kunnen allemaal bijdragen.
Lage brandstofkwaliteit (met weinig of geen additieven), incomplete verbranding (kan vele redenen hebben), slecht onderhoud (bougies, injectoren) en recirculatie van oliedampen (wat tegenwoordig steeds meer gebeurd om emissies naar beneden te halen) kunnen allemaal bijdragen.
- Dutch79
- VIP Driver
Dat maakt n groot verschil inderdaad...de brandstof niet in het inlaattraject wordt ingespoten en zijn reinigende werking kan hebben daar.
Maar DI is inmiddels al vele jaren n feit omdat t natuurlijk ook efficiënter is.
-Sport.

- Mylife
- VIP Driver
Dat is dan de afweging die gemaakt kan worden. Ook kun je dan beoordelen of het een eventuele volgende keer beter eerder moet gebeuren of dat het nog wel wat langer kan.
Om de 30.000 km lijkt mij onzinnig. Als je olie ververst en na het eerste ritje aftapt is het ook vies geworden, dat betekent niet dat het de prestaties merkbaar beïnvloed. Normale auto's hebben toleranties en functioneren prima als afwijkingen daarbinnen blijven.
Ik lees hier ook over goedkope brandstof, graag ontvang ik daar een adresje voor

bron: https://www.anwb.nl/auto/brandstof/veel ... -brandstofFabrikanten die Premium brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto met deze brandstoffen zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt. Onomstotelijk bewijs hiervoor is echter nooit geleverd. Tank dus maar lekker Euro 95. Bij een beperkt aantal auto’s geeft de fabrikant aan dat benzine met een octaangetal van 98 getankt moet worden. In dat geval is Premium brandstof natuurlijk wel aan te bevelen.

- ParaWM
- VIP Driver
- Type Auto: F32 428i
Punt was een beetje dat de inspectie waarschijnlijk al 100EUR kost aan arbeidsloon voor sleutelen (neem ik maar even aan, geen idee eigenlijk). Als het blasten in totaal dan 350 ongeveer kost, kun je je afvragen of je dan niet beter meteen kunt uitvoeren...... Voor de rest helemaal eens hoor. Het is misschien vaak gewoon dat kleine stukje extra (preventieve) zorg, dat inderdaad niet altijd een merkbaar verschil zal opleveren.
Wat betreft de goedkope brandstof; dan heb ik het inderdaad niet over 95 vs (premium) 98 bij de grote tankstations, maar meer over de prijsvechters en dan ook vooral in het buitenland. In NL is de kwaliteit overal wel goed geloof ik (als ben ik niet zeker of de Tango etc geen slechtere kwaliteit levert dan 95 bij de grote merken). In de US, en andere landen, verkopen ze bijvoorbeeld echt lage kwaliteit brandstof soms, dus nog veel lager dan onze 95 equivalent (dus met de andere RON/MON waardering meegenomen). Daar kan echt wel troep in zitten die de verbranding/je blok niet ten goede komt. Ik werk in de petrochemie, en kan je vertellen dat diesel voor vele pompstations gewoon bij dezelfde raffinaderij wordt afgetankt in de vrachtwagen onder-spec. Dan wordt er, verschillend per merk, relatief kleine hoeveelheden additieven bijgedaan om de boel net op spec te krijgen. Slechte batch afnemen is natuurlijk nog goedkoper. Hiermee sjoemelen is erg winstgevend.
Verder ga ik niet in op de zin/onzin van premium tanken in NL, daar zijn hele topics over en is al heel veel over geschreven. Zuinig rijden doe je trouwens op een premium zonder bio ethanol sowieso 3% meer in vergelijking met E10. Dat is pure basischemie omdat ethanol 30% minder energie bevat. Niet dat dat het prijsverschil goed maakt
Wat betreft de goedkope brandstof; dan heb ik het inderdaad niet over 95 vs (premium) 98 bij de grote tankstations, maar meer over de prijsvechters en dan ook vooral in het buitenland. In NL is de kwaliteit overal wel goed geloof ik (als ben ik niet zeker of de Tango etc geen slechtere kwaliteit levert dan 95 bij de grote merken). In de US, en andere landen, verkopen ze bijvoorbeeld echt lage kwaliteit brandstof soms, dus nog veel lager dan onze 95 equivalent (dus met de andere RON/MON waardering meegenomen). Daar kan echt wel troep in zitten die de verbranding/je blok niet ten goede komt. Ik werk in de petrochemie, en kan je vertellen dat diesel voor vele pompstations gewoon bij dezelfde raffinaderij wordt afgetankt in de vrachtwagen onder-spec. Dan wordt er, verschillend per merk, relatief kleine hoeveelheden additieven bijgedaan om de boel net op spec te krijgen. Slechte batch afnemen is natuurlijk nog goedkoper. Hiermee sjoemelen is erg winstgevend.
Verder ga ik niet in op de zin/onzin van premium tanken in NL, daar zijn hele topics over en is al heel veel over geschreven. Zuinig rijden doe je trouwens op een premium zonder bio ethanol sowieso 3% meer in vergelijking met E10. Dat is pure basischemie omdat ethanol 30% minder energie bevat. Niet dat dat het prijsverschil goed maakt